מה הסיכונים והסיכויים ללידה בגיל מאוחר?

התפתחות בתחום הרפואה והפיריון יחד עם שינויים חברתיים דחו את שלב ההריון, וכיום אנו רואים יותר נשים יולדות אחרי גיל 40. מה הסיכויים והסיכונים ללידה מאוחרת?

זמן צפייה: 12:17

בשנת 2010 פרסם פרופ' יריב יוגב, מנהל ביה"ח ליס, ליולדות ונשים, איכילוב, יחד עם עמיתיו מחקר בשם "לידות בגיל מאוחר מאוד". מאז המחקר צוטט בספרות המקצועית העולמית, ב"ניו יורק טיימס" ואף הגיע לתוכנית של אופרה ווינפרי. המחקר ניסה לבחון תוצאות היריון אחרי גיל 45, דרך בדיקת 2,000 נשים בהיריון אחרי שבוע 24, בגילאי 30 עד 40 ו־2,000 נשים בגילאי 40 עד 45 וקבוצה גדולה של נשים בנות 45 ואחרי גיל 50.

התוצאה מהמחקר מראה כי למרות שמבוצעים יותר ניתוחים קיסריים, שליית פתח, סיכון לסוכרת וסיבוכי יתר לחץ דם אצל הריוניות בנות 45 ומעלה, לטווח הקצר של חמישה ימים אחרי הלידה, התוצאים המיילדותיים לא רעים בכלל. מתי זה יותר בעייתי? כאשר מדובר בלידת תאומים אצל אישה המבוגרת. שם תוצאות ההיריון הרבה פחות טובות.

"כשאנחנו במיילדות מדברים על גיל מאוחר להריון אנחנו מדברים על גיל 35. אבל היום בגלל כל מיני סיבות אנחנו רואים יותר ויותר נשים שיולדות גם בגיל 40 ו-45 והלאה", מסביר פרופ' יריב יוגב. הסיבות לדחיית ההריון מגוונות וכוללות התפתחות בעולם הרפואה והפריון, דחיית שלב ההורות לאחרי ביסוס הקריירה, גירושים, ופרק ב' ואפילו ג' בחיי האהבה, שקורים היום יותר מבעבר.

''מעבר לשני ילדים למשפחה, פוגע באינטרסים ציבוריים''
היום בגלל כל מיני סיבות אנחנו רואים יותר ויותר נשים שיולדות גם בגיל 40 ו-45 והלאה''

פרופ' יוגב מציין שני גורמים שרצוי לדעת בהריון בגיל מאוחר:

1. מצבה הבריאותי של האם הוא משמעותי להריון התקין. אם את מעוניינת ללדת בגיל מאוחר גשי לגניקולוג שלך, ספרי לו שאת מעוניינת להיכנס להריון והוא ישלח אותך לכל הבדיקות שצריך לעבור לפני כניסה להריון כדי לבדוק את מצבך הבריאותי.

2. הסיכונים עלולים לעלות כאשר ההריון הוא מרובה עוברים, לכן אם זה הריון לא ספונטני כדאי להחזיר לגוף עובר אחד בלבד ולא כמה עוברים. ואם זה הריון ספונטי כדאי לעשות דילול של העוברים כדי לשאת עובר אחד ברחם.

עוד באסיפת הורים

הילה קורח: "לא, 14 שבועות חופשת לידה זה לא מספיק" [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-036' autoplay='0' credit='' kid='1_0y80kae8' duration='79']

ראש בראש | האם אתם בעד או נגד הארכת חופשת הלידה?

לצפייה בתחקיר המלא מתוך המערכת על מחאת חופשות הלידה בישראל >>

המערכת פרקים מלאים