התופעה שצריכה להדאיג את כולנו: הכירו את הילדים האבודים של בני ברק

בפרק הבא של "צופית גרנט ללא גבולות", צופית מצטרפת למסע מצמרר בבני ברק, שם על פי הערכות יש מאות ילדים שחיים ברחוב, לאחר שנזרקו מבתיהם. מה גרם למשפחות שלהם לנקוט בצעד כ"כ חמור - ולמה העירייה ומשרד הרווחה לא מתערבים?

זמן צפייה: 01:37

הרחק מאור הזרקורים, בשוליים של החברה, צצה לה בשנים האחרונות תופעה שצריכה להדאיג את כולנו: מאות (ואולי אלפי) נערים ונערות ממשפחות חרדיות בבני ברק שנפלטים לרחובות ונגררים לסמים, אלכוהול ואלימות. הנערים האלה נזרקים מבתיהם בין היתר בגלל שהם חווים קושי עם סדר היום החרדי. חלקם נשרו מהלימודים בישיבה, אחרים החזיקו טלפון לא כשר וישנם גם כאלה שחוו פגיעה מינית ושילמו מחיר כפול. כל אלה מביאים את המשפחות שלהם והמגזר החרדי כולו להתכחש אליהם לחלוטין, ולסלקם מהחברה ומהבתים.

בחברה החרדית ילדים שמשתייכים לקבוצות שתיארנו כעת מביאים כתם על המשפחה ויכולים לפגוע במעמדה בקהילה הסגורה כל כך - ובהמשך להקשות על אחיהם ואחיותיהם למצוא שידוך ראוי. כדי למנוע מ"החרפה" שילד כזה עשוי להמיט על המשפחה, הוריו זורקים אותו לרחוב ומנתקים כל קשר איתו.

לפרק הקודם של "צופית גרנט ללא גבולות"

צופית גרנט בבני ברק
צופית גרנט בבני ברק | צילום: צופית גרנט ללא גבולות

בפרק של "צופית גרנט ללא גבולות", צופית יוצאת בעקבות הילדים האבודים של בני ברק ומגלה שלצד המשפחות שטרקו את הדלת בפני ילדיהן, גם העירייה ומשרד הרווחה מפקירים אותם לגורלם. כל זאת לצד הנתון המצמרר שאומר כי מאז התפרצות מגפת הקורונה, המספרים של הנערים הנפלטים מבתיהם עלו בצורה ניכרת. "כל יום 10 חדשים נושרים ונפלטים מהבית", שיתף אחד מהנערים הנושרים.

במסעה המטלטל של צופית בבני ברק, היא פוגשת נערים שסולקו מבתיהם לאחר שלא יישרו קו עם הדת. אותם נערים עזובים חיים במציאות חשוכה, חסרת אופק, עם תנאי מחייה ירודים מאוד. אין להם חלומות, וגם אין להם עזרה ממשית מהרשויות לטענתם - לא מהעירייה ולא מהרווחה. "אם נער לא הולך בקו של החרדים - הוא עבריין", סיפר אחד הנערים לצופית.

אחד הנערים שנזרקו מהבית
אחד הנערים שנזרקו מהבית | צילום: צופית גרנט ללא גבולות

הנערים משתפים את צופית על החיים כילד וכנער חרדי בעיר, חלקם מדברים על תקיפות מיניות שעברו, אלימות במשפחה וגם על השידול של חלק מהמשפחות לטפל בהם באמצעות כדורים פסיכיאטריים שלא לצורך - כל זאת אך ורק כדי להשתיק את הסערה המתחוללת בתוך הילד ולמנוע את התמרדותו מהחיים החרדים. "עשו שיתוף פעולה עם היועץ החינוכי והוא הביא לי 'ריספידל', שזה כדור להפרעה נפשית", סיפר אחד הנערים לצופית.

אלפי נערים ונערות שקופים מסתובבים ברחבי העיר, הממסד החרדי מקיא ומוקיע אותם מתוכו כי לא התאימו לשטאנץ החרדי המקובל, ואף אחד אחר לא לוקח עליהם באמת אחריות. הם נותרים באוויר, לבדם, בלי הכלים הכי בסיסיים להסתדר בעולם, וגם כשקיימים אנשים שמעוניינים לעזור בהתנדבות, הם נתקלים בחומות הממסד במקום לקבל את ברכתו.

מחר תוכלו להתלוות למסע של צופית גרנט ברחובות בני ברק ולהכיר את הילדים שנזרקו לרחוב. תוכלו לשמוע מה יש להם להגיד על המשפחה שלהם, על החברה החרדית ועל העיר שבה הם גרים.