בלב מאחז שנוי במחלוקת עם אידיאולוגיה קיצונית: הכירו את התנחלות אביתר

בפרק הבא של "צופית גרנט ללא גבולות", צופית מצטרפת למסע אמיץ בהתנחלות אביתר שנמצאת ביהודה ושומרון, שם היא מתלווה לתושבי המאחז ומגלה את הדור הבא של נוער הגבעות שחולם על כיבוש מחדש של דרום לבנון והתיישבות שם. מי האנשים שעומדים מאחורי התחדשות היישוב - ואיך מקימים יום אחד התנחלות בלתי חוקית?

זמן צפייה: 00:56

במאי האחרון עלתה קבוצה של מתנחלים לאחת הגבעות ביהודה ושומרון והקימה יישוב חדש מאפס, משהו בסדר גודל שלא נראה 20 שנה. ההתיישבות יוצרת באזור לא מעט עימותים עם הערבים מהכפרים מסביב: מדי יום ולילה מדליקים ומבעירים צמיגים, מקיימים מחאות והדרך לשם רוויה בסכנות מפני זריקת בקבוקי תבערה ואבנים. בפרק הבא של "צופית גרנט ללא גבולות" צופית מגיעה להתנחלות אביתר כדי לנסות להבין איך מקימים יום אחד התנחלות בלתי חוקית ומיהם הדור הבא של נוער הגבעות שחולם על התיישבות מנהר פרת ועד נהר מצריים.

אביתר הוא מאחז בגב ההר בתחומי מועצה אזורית שומרון, כשני קילומטרים מזרחית לצומת תפוח, צפונית לכביש 505 וכשני קילומטר דרומית לכפר הפלסטיני ביתא אל-פוקא. בעבר שימש המקום כמוצב של צה"ל בשם "תפוחית". ניסיון ההקמה הראשון היה באפריל 2013, והוא נקרא על שמו של אביתר בורובסקי שנרצח בפיגוע בצומת תפוח הסמוך, אך הוא נהרס בעקבות צו של אלוף פיקוד המרכז.

המאחז אביתר בשומרון, יהודה ושומרון
המאחז אביתר בשומרון, יהודה ושומרון | צילום: תנועת נחלה

כאמור, במהלך מאי 2021 חודשה ההתיישבות במקום על ידי גרעין של כמה משפחות מהאזור, מספר שעות לאחר פיגוע ירי בצומת תפוח. בסיוע המועצה האזורית שומרון הוקמו במקום מבני קבע ותשתיות בתוך ימים ספורים, ויושבו במקום 53 משפחות. במסגרת גיוס כספים למקום שערכו תנועות אמונים ונחלה נאספו 1.2 מיליון שקלים לצורכי בנייה. שבוע וחצי לאחר יישוב המאחז ב-13 במאי, נערך אירוע חנוכת הבית ליישוב, שבו השתתפו מספר חברי כנסת וכמה מראשי מפעל ההתנחלויות, בהם בני קצובר, דניאלה וייס ועוד, יחד עם כ-700 בני נוער ומשפחות.

בעקבות צו תיחום שהוציא אלוף פיקוד מרכז תמיר ידעי ב-6 ביוני, נאסרה הכנסת חומרי בנייה למאחז ומחסום משטרתי הוצב בכניסה לו. ראש ממשלת ישראל באותה העת, בנימין נתניהו, הורה להקפיא את פינוי המקום עד השבעת ממשלת ישראל ה-36. צו התיחום הורה על פינוי היישוב לאחר כשבוע, ב-13 ביוני, אולם בהמשך הקפיא שר הביטחון בני גנץ את הריסת היישוב לפחות למשך שבוע נוסף.

הבנייה בהתנחלות אביתר
הבנייה בהתנחלות אביתר | צילום: צופית גרנט ללא גבולות

אנשי המאחז הגישו השגה משפטית על צו התיחום, מלווה בטענות לראיות לאי-תקפותו. ההשגה כללה גם טענות לאכיפה בררנית במקרה זה, זאת על ידי הצגת ראיות לפיהן בשטחי יהודה ושומרון ישנם מאחזים פלסטיניים בכמות של פי עשרה יותר ממאחזים ישראלים, וזאת בשטחי C בלבד (74 מאחזים ישראלים מול 800 מאחזים פלסטינים), כאשר עד היום הוצאו 15 צווי תיחום נגד מאחזים ישראלים לעומת 2 בלבד נגד מאחזים פלסטינים, כשאף שני אלו בוטלו.

מפקד פיקוד המרכז דחה את ההשגה. הוא הדגיש כי מקימי המאחז "הפרו את הדין בצורה בוטה וחמורה, הקימו תוך זמן קצר ביותר עשרות מבנים שאוכלסו על-ידי עשרות משפחות, ואף המשיכו להקים בשטח המאחז מבנים ותשתיות לאחר החתימה על ההכרזה על שטח מתוחם, חרף העובדה שההכרזה אוסרת באופן מיידי על המשך הבנייה בשטח המתוחם". מנגד, פלסטינים מהכפרים באזור אביתר, הטוענים לבעלות על השטחים שבהם הוקם המאחז, עתרו לבג"ץ ב-8 ביולי 2021, בדרישה לבטל את ההסכם שנחתם בין המדינה למתנחלי אביתר, לפנות את המבנים שהוקמו במאחז ולבטל את צו התפיסה הצבאי שהוחל על האזור. העתירה נדחתה פה אחד ב-15 באוגוסט.

הבנייה בהתנחלות אביתר
הבנייה בהתנחלות אביתר | צילום: צופית גרנט ללא גבולות

על פי הסכם בין ממשלת ישראל לבין תושבי המאחז, פינו התושבים את המקום עד יום שישי, 2 ביולי 2021 אחר הצהריים, והוא הועבר לשליטת צה"ל, ללא הריסה של המבנים שהוקמו בו. מעמד הקרקע שעליה הוקם המאחז ייבחן על ידי גורמים משפטיים במנהל האזרחי. ואם יימצא מתאים, תוקם במקום ישיבה ויאושרו מגורים לצוות הישיבה והתלמידים ובהמשך תתאפשר נוכחות אזרחית מלאה. לבסוף, באוקטובר 2021 המנהל האזרחי סיים את בדיקת הסקר באדמת "אביתר" סמוך לצומת תפוח בשומרון, ומצא כי כ־60 דונמים מהשטח התגלו כאדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב חדש.

מאז התחדשות ההתיישבות, המדינה בוערת. דו הקיום הולך ונפרם והמתנחלים מצאו זמן בעייתי להוסיף שמן למדורה ולמצב שנפיץ מאוד גם ככה. ההשתלטות על עוד גבעה מעוררת קונפליקט אלים נוסף. צופית גרנט הצטרפה לאחת הישיבות של יושבי המאחז כדי להבין איך הם חיים במאחז, מהן התוכניות שלהם לעתיד וכיצד הם תופשים את מפת ארץ ישראל. "רק כאשר מדינת ישראל תבין שהדרך שלה להגיע למצב מאוזן בו לא כל הזמן נופלים עליה טילים זה ע"י התיישבות יהודית בחבל עזה ובלבנון", אמר אחד מחברי המאחז.

הבנייה בהתנחלות אביתר
הבנייה בהתנחלות אביתר | צילום: צופית גרנט ללא גבולות

יוסף בן שטרית, נער גבעות בן 22 ומנהל העבודה באביתר, סיפר לצופית על המציאות באזור: "בונים בארץ ישראל, אין יותר נורמלי מזה", והוסיף: "לערבים יש להם תפקיד לירות טילים, לנו יש תפקיד לבנות בתים. אבא שלי נפצע קשה בפיגוע ביצהר, וזה עשה לי רק חשק לעבוד פה באביתר ולהראות לאויבים שלנו שאנחנו מתקדמים קדימה".

במהלך ביקורה של צופית בהתנחלות, היא מתלווה אל צבי סוכות, שהיה בעבר אחד היעדים של החטיבה היהודית בשב"כ. לפני כעשור, כחלק ממבצע צבאי של ממש נעצרו סוכות וחבריו לישיבה בחשד שהניעו את מחתרת תג מחיר והציתו את המסגד בכפר יסוף. היום צבי טוען שהתמתן: "אני לא אוהב את המושג 'נער גבעות', הוא כל כך אמורפי וכולל בתוכו כל כך הרבה סטיגמות". לעומת זאת, אשתו של סוכות, שאביה נרצח בתקרית ירי ע"י מפגינים ערביים, רואה את נערי הגבעות באור אחר לגמרי: "אני נהנית להגיד שאני נשואה לנער גבעות, זה סוג של טפיחה על השכם בשבילי. אני רואה בזה המון אידיאליסטיות וחלוציות בכך שהולכים עם האמת שלהם".