"עכשיו או לעולם לא": האזהרה של מדעני הפאנל הבין‑ממשלתי לשינוי האקלים

מדעני האו"ם חשפו תוכנית שלדעתם יכולה להגביל את המגמה המדאיגה, כשלטענתם יש לפעול באופן מיידי - על מנת לעצור את ההתחממות הגלובלית. "נדרש קיצוץ מהיר ועמוק בפליטות הפחמן הדו חמצני"

זמן צפייה: 00:58

משבר האקלים: מדעני הפאנל הבין‑ממשלתי לשינוי האקלים, שמשמש כגוף מרכזי של האו"ם, מזהירים בעקבות דו"ח חדש שפורסם כי יש לפעול באופן מיידי על מנת לעצור את ההתחממות הגלובלית, כשלדבריהם "עכשיו או לעולם לא - נדרש קיצוץ מהיר ועמוק בפליטות הפחמן הדו חמצני".

משבר האקלים
משבר האקלים (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

לאחר קיום של ישיבה שנויה במחלוקת, לטובת אישורן של הנחיות חדשות בנושא - המדענים טוענים כי הם מחזיקים בתוכנית עם פוטנציאל ממשי להגבלת שינויי האקלים. החדשות הרעות הן שגם אם המדיניות לצמצום הפחמן הדו חמצני שממשלות הציבו עד סוף 2020, אכן תיושם במלואה - העולם עדיין יתחמם ב-3.2 מעלות צלזיוס.

ממצא זה עורר את זעמו של מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטיירז, שאמר כי "מנהיגים ובעלי עסקים רבים אומרים דבר אחד - אבל עושים דבר אחר. במילים פשוטות, הם משקרים - והתוצאות יהיו קטסטרופליות". לפי הדו"ח, עליית טמפרטורה כזו תגרום לפגיעה בכדור הארץ, כתוצאה מ"גלי חום חסרי תקדים, סופות אימתניות ומחסור נרחב במים".

אנטוניו גוטיירז, מזכ''ל האו''ם הנכנס
אנטוניו גוטיירז, מזכ''ל האו''ם | צילום: רויטרס

במטרה להימנע מתוצאות אלו, מדינות העולם חייבות לשמור על עליית הטמפרטורות במאה הנוכחית באופן שלא חוצה את רף ה-1.5 מעלות או פחות מכך, לדבריי החוקרים. לפי ממצאי הדו"ח, ניתן לעשות זאת - באמצעות תוכנית שגוטיירז מכנה כ"דרך קיימא בריאה מבחינה כלכלית".

השמירה על טמפרטורות נמוכות תצריך שינויים מסיביים בייצור האנרגיה, התעשייה, התחבורה, דפוסי הצריכה שלנו ו"הדרך שבה אנו מתייחסים אל הטבע". השמירה מפני עלייה של מעלה וחצי, לפי הפאנל, משמעה שפליטת הפחמן חייבת להגיע לשיא עד 2025 לכל היותר - ואז לצנוח במהירות לאחר מכן, עד רמה של אפס עלייה נטו באמצע המאה הנוכחית.