מה נשתנה הלילה ההוא: בחזרה לטבח ליל הסדר במלון "פארק" - הפיגוע הרצחני בתולדות ישראל

בפרק הבא של "שמים אדומים" העלילה תפגוש את הפיגוע במלון פארק, שבו נרצחו 30 ישראלים ונפצעו 160. לקראת הפרק חזרנו לפיגוע ששינה את כללי המשחק והוביל את ישראל לצאת למבצע "חומת מגן"

זמן צפייה: 00:45

בפרק הבא של "שמים אדומים" (שני ברשת 13) העלילה תפגוש את המציאות פעם נוספת, כשהפרק יעסוק בפיגוע במלון פארק בנתניה - אירוע הטרור הרצחני ביותר בתולדות ישראל. פיגוע שהיה הזרז ליציאה למבצע "חומת מגן", אחרי תקופה ארוכה של הבלגה מצד הממשלה לנוכח הפיגועים הקשים שהכו בישראל.

כתבות נוספות:

פיגוע רודף פיגוע

בתחילת שנות ה-2000 האימה שלטה ברחובות ישראל, חודשים ארוכים של פיגועי טרור קשים בכל רחבי הארץ, בכל שעות היממה. באוטובוסים, בכבישים, בקניונים, בבתי ספר אירועו פיגועי התאבדות ללא הפסקה. מאות הרוגים, אלפי פצועים ומדינה שלמה בטראומה. הפיגועים יצאו משטחי הרשות הפלשתינית, אבל מתוקף הסכמי אוסלו, כוחות הביטחון היו מנועים מכניסה לשטחים.

מדינת ישראל, בהובלת ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, שעלה לשלטון בשם הבטחת הביטחון לתושבים, ספגה וספגה. עד אשר הגיע ליל הסדר ב-2002. בשעה שבה בכל רחבי ישראל משפחות מתאספות לשולחן החג, מחבל מתאבד נכנס לאולם במלון "פארק" בנתניה ופוצץ את עצמו. מחיר הדמים של "טבח ליל הסדר" היה קטלני: 30 הרוגים ולמעלה מ-160 פצועים. באותה עת כבר אי אפשר היה להבליג יותר. בעקבות הפיגוע, צה"ל יצא למבצע שקיבל את השם "חומת מגן".

אריאל שרון - ראש הממשלה באותה התקופה | צילום: רויטרס

כל זאת היה חלק מהאינתיפאדה השנייה שהחלה אי שם בספטמבר 2000. ארגוני טרור ופלסטינים הצליחו להביא לגל פיגועים חסר תקדים בהיקפו ובחומרתו. באינתיפאדה הזו נרצחו למעלה מ-1,000 ישראלים (רובם אזרחים) וכ-6,000 נפצעו. החל מאמצע ינואר 2002 הטרור שוב הלך וגבר. הטריגר לגל הפיגועים היה כנראה חיסול ראאד כרמי ב-14 בינואר 2002. מיד לאחר מותו, כינס בכיר פתח, מרואן ברגותי, מסיבת עיתונאים ברמאללה, והודיע על ביטול הפסקת האש שתוכננה לאותה עת: "שרון פתח את שערי הגיהינום בפני הישראלים".

גל הטרור הזה הגיע לשיאו בחודש מרץ, שלימים כונה "מרץ השחור". רק בחודש זה נרצחו למעלה מ-135 ישראלים בפיגועי התאבדות שהתרחשו בתדירות יומיומית, כאשר בסה"כ אירעו 23 פיגועים ב-27 הימים הראשונים של מרץ בישראל. ב-2 במרץ נרצחו 11 אזרחים בשכונת בית ישראל בירושלים; למחרת נרצחו 7 חיילים ו-3 אזרחים ליד עפרה; ב-7 במרץ נרצחו 5 מתלמידי המכינה בעצמונה; ב-9 במרץ נרצחו 11 בני אדם בפיגוע בקפה "מומנט" בירושלים - והשיא היה הפיגוע במלון "פארק" בנתניה ב-27 במרץ, בו, כאמור, נרצחו 30 איש. זהו פיגוע ההתאבדות הקשה ביותר בתולדות ישראל מבחינת נפגעים ונרצחים.

הפיגוע במלון פארק בנתניה
הפיגוע במלון פארק בנתניה | צילום: רויטרס

המחבל היה מחופש לאישה וחיפש מטרה שתוביל לנפגעים רבים

במסגרת ההכנות לביצוע הפיגוע ביקש עבאס א-סייד מאחיינו טארק ע'אנם אחמד זידאן לסייע בהכנת חומר כימי שיסייע לגרימת נפגעים רבים בפיגוע. בשנת 1997 הוא התבקש על ידי החמאס לבצע מחקר על שילוב חומרים וגזים בפיגועי טרור. בפברואר 2002 ביקש ממנו א-סייד להעביר לידיו בקבוק ציאניד שהיה בידו על מנת שישמש לפיגוע רב נפגעים. זידאן העביר לו את הרעל. אפשרות השימוש בציאניד נשקלה במסגרת ההכנות לפיגוע במלון "פארק", אך בסופו של דבר לא נעשה בו שימוש.

ב-27 במרץ, ערב פסח, בסביבות השעה 14:00, יצאו עודה, המחבל המתאבד, ופתחי ח'טיב, הנהג, מהדירה בטולכרם ונסעו לכיוון הרצליה בחיפוש אחר מקומות הומי אדם. משלא מצאו בהרצליה מקום להרוג בו אנשים רבים, הם נסעו לתל אביב, וגם שם התאכזבו. בדרך סיפר עודה לפתחי ח'טיב כי הוא מכיר את נתניה מאחר שהרבה לעבוד בה בעבודות מזדמנות בהיותו שוהה בלתי חוקי, והשניים נסעו לשם. הם פנו בנתניה לכיוון מערב וירדו מהרכב בסמוך למלון "פארק". המקום, שהמה אנשים שסעדו בליל הסדר, התאים למטרתם. המחבל נכנס למלון סמוך לשעה 19:15 מבלי שהמאבטח בדק אותו, וחצה את הלובי לכיוון חדר האוכל.

הפיגוע במלון פארק בנתניה
הפיגוע במלון פארק בנתניה | צילום: רויטרס

עדי ראייה סיפרו שהמחבל הסתובב בתוך הלובי של המלון כשהוא מחופש לאישה, עם מעיל שלושת רבעי שחור פתוח, נעלי נשים, פאה עם שיער ארוך ומשקפיים צהובים, וכל הזמן עם ידיים בכיסים, כאילו הוא מאוד נינוח. בעיני חלק מהעדים הוא נראה חשוד, כי כולם היו שם עם משפחות, ורק הוא היה לבד. לאחר שהגיע למרכז האולם שלח ידו והפעיל את הפצצה. הפיצוץ היה רב עוצמה, והוא גרם להרס רב בחדר האוכל ובבית המלון. 19 בני-אדם נהרגו במקום ו-160 נפצעו. מאוחר יותר, מתו מפצעיהם הקשים 11 אנשים נוספים. ההרוגה הצעירה ביותר הייתה בת 20 והמבוגרת ביותר בת 90.

בישראל נתפש הטבח במלון פארק כשיאו של חודש עקוב מדם. בעקבותיו החליטה ממשלת ישראל על גיוס חירום של 20,000 חיילי מילואים ופתיחת מבצע "חומת מגן", מבצע רחב היקף של צה"ל בשטחי יהודה ושומרון שהתרחש בין ה-29 במרץ ל-10 במאי של אותה שנה. מטרתו העיקרית של המבצע הייתה לפגוע בתשתיות הטרור הפלסטיני ולעצור את גל הפיגועים שהתעצם. בפועל, צה"ל הרס גם את רוב התשתית הארגונית של הרשות הפלסטינית באיו"ש. במסגרת המבצע גויס סדר כוחות רחב היקף, סדר כוח מגויס שלא היה כמוהו מאז תום מבצע "שלום הגליל". "חומת מגן" הוכתר בהצלחה וסימן נקודת מפנה באינתיפאדה השנייה - נקודה שלאחריה פחתו מאוד פיגועי הטרור ומספר האבידות הישראלי.

שמים אדומים, שני, 21:15, רשת 13