לוסי אהריש: "אף אחד לא נתן מנדט לאף אדם ליטול חיים"

באחת הסורות בקוראן נכתב: הביעו מידת רחמים כלפי אלו שעל פני האדמה כדי שהאל יביע רחמים כלפיכם. לרצח אין תירוץ. לא היה ולא יהיה

זמן צפייה: 02:40

שלושה צעירים ערבים עולים אל המקום הקדוש הזה, אל ביתו של בורא עולם, ומחליטים לקחת את החוק לידיים ולהפר את קדושתו של המקום על ידי רצח נתעב של אנשים חפים מפשע.

למראה התמונות הקשות בהן נורה שוטר מטווח אפס בגבו - אי אפשר להישאר אדיש. לתוצאות המעשה הנתעב הזה, שאותן אנו חווים בימים אלה, אסור לעבור לסדר היום. מזה שנים שיחסי יהודים-ערבים במדינה הזאת עומדים על כרעי תרנגולת. ובכל יום שעובר הקרע בין יהודים לערבים מעמיק עוד יותר. ודווקא בימים אלה, אנחנו נדרשים לחשבון נפש.

לא, לא באתי לגנות. אין לי מה. אין מה לגנות מעשי טרור כי הם לא מדברים בשמי. לא אתנצל בשמם של רוצחים כי זוהי לא דרכי ולא דרכם של רוב אזרחיה הערבים של המדינה הזאת. רצח הוא רצח, וטרור הוא טרור, ומי שרוצה להילחם על זכויותיו ועל עקרונותיו, לא יכול לעשות זאת על ידי נטילת חייו של אחר, בטח לא במקום קדוש.

אני לא אשת דת, לא אימאם ולא מוציאה פסקי הלכה, אני בת אדם שחיה במדינה שנמצאת בסטטוס קוו נפיץ תמידי, מלחמה שמסרבת להיגמר ושנאה מבעבעת. לצערי כולנו חיים בתוך הקלחת הזאת.

אבל בתוך זה, אל לנו לשכוח כי אף אחד לא נתן מנדט לאף אדם ליטול חיים. לא בשמה של דת ולא בשמו של אף נביא. מי שרוצה להילחם על זכויותיו, לא יכול להילחם בסכין או בתת מקלע. אומה שרוצה להילחם על זכויותיה וחברה שרוצה להילחם על הווייתה, לא תוכיח שום דבר ברצח של חפים מפשע. להיפך.

וכן, מוטלת עלינו בחברה הערבית האחריות לעתיד שלנו, לשלוח את הבנים והבנות שלנו להילחם בשורות הראשונות של ספסלי האוניברסיטה כשהם חמושים בידע, בחינוך ובתרבות, כשהפה, הראש והלב הם הנשק הבלתי מנוצח שלהם ולא פנאטיות קיצונית שמתרגמת לסכינים ורובים. לרצח אין תירוץ. לא היה ולא יהיה.

מכאן אני מצטרפת לקריאתו הבלתי מתפשרת, של חבר הכנסת זוהיר בהלול שכתב בבהירות: ״בשעה קשה זו אסור לנו להיגרר לעימותים מיותרים, במיוחד ברשתות החברתיות. זה הזמן להתלכד כולנו, ערבים, יהודים ודרוזים ולעמוד כחומה בצורה נגד הקיצוניים שמנסים להחריב את חיינו ולדחוף את האזור כולו למלחמת דת מדממת״. באחת הסורות בקוראן נכתב: ״אירחמו מאן פילארד ירחמוקום מאן פיסמאא״. הביעו מידת רחמים כלפי אלו שעל פני האדמה כדי שהאל יביע רחמים כלפיכם