אם האחר הוא לא אני, אז מי אני?

נכון, התעוררנו לידיעה המשמחת כי יותר תלמידים בישראל ניגשו ל-5 יחידות במתמטיקה. אבל השיעור הראשון במתמטיקה מתמקד במשפט: ״הדרך חשובה לא פחות מהתוצאה״

זמן צפייה: 02:31

בואו נתחיל עם הבשורה הטובה. לפני כחודש ולאחר קמפיין אינטנסיבי, התעוררנו לידיעה המשמחת כי יותר תלמידים בישראל ניגשו ל-5 יחידות במתמטיקה; משרד החינוך חוגג ובצדק, על אף שמדובר בתלמידים שהחלו את מסלולם לחמש יחידות עוד בממשלה הקודמת. בכל זאת, נתון מעודד ומרשים. במיוחד לאור העובדה שכמה חודשים לפני כן התבשרנו כי הישגי התלמידים בישראל הם מהנמוכים בקרב מדינות האו.אי.סי.די.

ועדיין, הרשו לי רגע לשים ספוט על מה שקורה לילדים שלנו. כששר החינוך נכנס לתפקידו לפני כשנתיים בפתחה של שנת הלימודים אמר: ״אני לא מסכים עם 'האחר הוא אני', האחר הוא לא אני... אני לא מאמין בטשטוש זהויות, אני מאמין בהעצמת הזהויות, הערכים הם מעל להכל״.

כששמעתי את זה לראשונה אמרתי לעצמי יש מצב ששר החינוך צודק. כל אחד מאיתנו הוא ישות בפני עצמה, שבאה עם התרבות שלה מהבית והחינוך, ואכן ערכים ומוסר הם דבר מאוד חשוב לחברה הומנית. רק לא ברור לי איך חמש יחידות מתמטיקה אמורים לשים דגש על עניין הערכים? השיעור הראשון במתמטיקה מתמקד במשפט הידוע: ״הדרך חשובה לא פחות מהתוצאה״.

אז מה לגבי הדרך? איפה הדרך-ארץ של הילדים שלנו, שכל כך עסוקים בהעצמה האישית שלהם, שהם שוכחים את החבר שלהם לספסל הלימודים שעובר התעללות בבית הספר ושותקים על בריונות שמתרחשת מול עיניהם.

כי האחר הוא לא אני.

הילד יוצא אתיופיה הוא לא אני, הילד עם הכיפה הוא לא אני, הילד הסודני הוא לא אני, הילד החרדי הוא לא אני, הילד הערבי הוא לא אני... אז מי אני? ולמה זה לא חשוב שאדע לשים את עצמי בנעליו של האחר? ואם אני עשיר? אני לא צריך לדעת איך ילד עני מרגיש כשאין לו סנדוויץ' לבית הספר? ואם אני עומד על שתי רגליים אני לא צריך לעזור לילד הנכה להיכנס לכיתה כשקשה לו? ואם אני חזק אני לא צריך לעזור לחלש?

הילדים שלנו גדלים אל מציאות שבה התקשורת הבין אישית הולכת ונעלמת. הם יושבים אחד ליד השני ומעדיפים להסתמס ולא לדבר. את המסרים הם משננים בעל פה ולא באמת לומדים ומבינים את מה שהם קוראים, כי מה שחשוב זה התוצאה.

באותו נאום לפני שנתיים הוסיף שר החינוך ואמר: ״ישראל זה פסיפס ובזה הכוח שלה… נגדיל את מספר התלמידים שיוצאים למסעות מעצבי זהות כמו מסע ישראלי". אז תרשה לי לערער על התוצאה. בינתיים אין אחר, אין אני, ואם זה ימשיך בקצב הזה, אין ישראלי!

שיחת היום כל הקטעים