כך תזהו חבר בכת: 10 סימני האזהרה

אם אתם חושדים כי מישהו קרוב לכם נקלע למצב שבו הוא נשאב לתוך כת, אלו סימני האזהרה שיש לשים לב אליהם

אין אדם שלא נקלע לצומת דרכים משמעותי בחייו, כזה שבו הוא עוצר ומחשב מסלול מחדש. ברגעים הרגישים האלו ישנם רבים שמחפשים אחר הכוונה ותמיכה ונופלים לעיתים לידיים הלא נכונות.

אלו 10 סימני האזהרה שיש לשים לב:

[brightcove_iframe video_id='maharehet_s04_ep01_biladi' autoplay='1' kid='1_i8um7wy9' duration='47']

 

ברגע שסימני האזהרה מתאימים ברובם, ובייחוד הניתוק מהמשפחה ומהחברים הקודמים והעובדה שיש מנהיג בקצה הכת, וכשהרעיון היפה למראה חוץ הולך ומסתבך והאמת מאחורי המטרה האמיתית של הכת נחשפת – מה לעשות?
עו"ד שרונה בן משה, דוברת המרכז הישראלי לנפגעי כתות, מציעה קודם כל לברר על הקבוצה המדוברת ולהיזהר לא לתת ביקורת על הקבוצה בפני אותו אדם שנמצא בתוך הכת: "זה מאד תלוי באיזה שלב הוא נמצא, אם הוא כבר עמוק בפנים או בהתחלה של הכניסה לכת. כדאי לשמר את הקשר ולהתחיל לדבר. לא להגיד – 'טוב, שיעשה מה שטוב לו' כי לפעמים האדם שבוי, והוא לא בוחר להיות בסיטואציה הזו".

תמיד טוב להתחיל בגוגל, אבל יש מידע על כתות שנמצא בידי המרכז לנפגעי כתות וכדאי לבדוק אם הם מכירים את הקבוצה המדוברת. מספר הנפגעים מכתות הוא לא רשמי, אבל לפי המרכז לנפגעי כתות מדובר על כ-100 אלף בני אדם שנפגעו מכתות – כלומר אדם שנקלע לתוך כת וכל המשפחה שמסביבו נפגעת.

"יש כתות גדולות כמו סיינטולוגיה ויש קבוצות קטנות, כתות של 10-15 אנשים, למשל כאלה שמתחילות מחיזוק מוטיבציה אצל נשים ותוך כדי זה, מתחילים להפעיל עליהן מניפולציות ובסוף הן נותנות כספים".

כת היא לא תמיד מה שאנחנו מדמיינים, ועו"ד בן משה מספרת על זוג שהוא ממש לא ה'טיפוס' להיקלע לתוך כת והגיעו אליה לייעוץ: "היה זוג שעמד להתחתן והבחור הביא את החברה שלו חודשיים לפני חתונה. היא שמעה אותי והכחישה ולא הבינה בכלל שהיא נמצאת בתוך כת. הוא בחור שיש לו הכל – למד פיזיקה גרעינית והיא אדריכלית, ועם כל זה היא שבויה, וייעוץ על כל דבר היא מקבלת רק מהמדריכה הרוחנית שלה. בסופו של דבר זה לא החזיק מעמד ביניהם בגלל החברות שלה בכת והחתונה התבטלה".

לדבריה, כתות לא סובבות סביב רעיונות כפי שנדמה: "אידאולוגיה לא מעניינת אותם, מה שמשנה הוא מי מנהל את הקבוצה, מה ההיסטוריה שלו - ותמיד אתה מוצא אנשים נרקסיסטים עד כדי סדיסטים שהמטרה שלהם היא לנצל אנשים. בדרך כלל הם רוצים 3 דברים: כוח, כסף ומין, כשאצל כל כת זה מינון קצת אחר".

>> המשיכו את הדיון בפייסבוק הרשמי של המערכת עם מיקי חיימוביץ'