"מול סכנת הטילים על לוס אנג'לס, טראמפ מתנהל נכון" | ראיון

על רקע איומי הגרעין בין ארה"ב לצפון קוריאה, בדקנו עם ד"ר אמילי לנדאו מהמכון למחקרי ביטחון לאומיים INSS, האם קיימת סכנת התלקחות ומדוע ישראל צריכה להיות מודאגת

טראמפ וקים ג'ונג און. דרוש מבוגר אחראי | צילום: רויטרס

הדיווח הדרמטי ב"וושינגטון פוסט", לפיו צפון קוריאה הצליחה לייצר ראשי קרב גרעיניים מזעריים, שניתנים להרכבה על טילים בין יבשתיים שמכסים את רוב שטחה של ארה"ב, העלה את מפלס החרדה העולמי. על פי דיווחים, הדיקטטורה המבודדת ביותר בעולם מחזיקה בין 20 ל-60 ראשי נפץ גרעיניים.

"היכולת החדשה של צפון קוריאה לפגוע בשטחה של ארה"ב מטרידה מאוד את הממשל האמריקני. האיומים הנחרצים של טראמפ נועדו להרתיע את צפון קוריאה מלהעז להשתמש בנשק גרעיני", אומרת ל"רשת דיגיטל" ד"ר אמילי לנדאו, מנהלת פרויקט בקרת הנשק וביטחון אזורי, במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS.

כתגובה לאיום הטילים החדש שיגר שלשום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסר חסר תקדים: "מוטב שצפון קוריאה תפסיק לאיים על ארה"ב, אחרת היא תיענה באש וזעם שהעולם טרם ראה". ואם זו לא התבטאות מספיק חמורה של הנשיא, אתמול צייץ טראמפ: "מאגר הנשק הגרעיני שלנו גדול וחזק מאי פעם!".

האם טראמפ לא הגזים בבחירת המילים ובעוצמת האיום?

"יש להפריד בין הביקורת על התנהלות טראמפ והבעייתיות סביבו כאדם, לבין פעולות מסויימות שהוא נוקט במישור הבינלאומי. לא כל דבר שהוא עושה זו התלהמות. שמעתי את הטונים שבהם שהוא השתמש, וזה רק טבעי שמול איום כה חמור - יגיע איום הרתעתי עוצמתי של ארה"ב".

"טראמפ העביר לצפון קוריאה מסר: אם יש לה מחשבה לתקוף את ארה"ב בנשק גרעיני - ארה"ב מסוגלת להרוס אותה".

טראמפ וקים ג'ונג און. דרוש מבוגר אחראי | צילום: רויטרס

האם פעולה צבאית של ארה"ב עומדת על הפרק?

"טראמפ מנסה לקבע כללי משחק חדשים במציאות החדשה שנוצרה, אבל אני לא חושבת שבנקודת הזמן הזאת יש לו כוונה לבצע פעולה צבאית של מכה מקדימה".

האם המשטר הצפון קוריאני רציונלי או שהוא יכול 'להשתגע'?

"המשטר הצפון קוריאני רציונלי לדעתי. נכון שמדובר במשטר קשה ואגרסיבי, אבל יהיה זה לא נכון לכנות משטר זה 'לא רציונלי'. במשטר לא רציונלי ההחלטות מתקבלות באופן בלתי צפוי. אנו לא מזהים פה תבנית של התנהלות כזו, להיפך, יש פה התנהלות שיטתית לעבר מטרה מוגדרת - הגרעין".

לארה"ב יש עדיין יכולת צבאית לפגוע בפרויקט הגרעין?

"יש לה יכולת כזאת, בוודאי. צבא ארה"ב מסוגל להרוס לחלוטין את המדינה. במשך שנים ארה"ב נמנעה מעימות צבאי עם צפון קוריאה מחשש שדרום קוריאה, השכנה מדרום, תשלם את המחיר. צפון קוריאה מחזיקה באלפי טילים שיכולים להרוס את סיאול תוך זמן קצר. עם זאת, המצב השתנה ברגע שהאיום הגיע ישירות לארה"ב".

ד"ר לנדאו מוסיפה כי "דרום קוריאה ויפן חוששות כעת כי אם הן יותקפו, ארה"ב לא תתגייס לעזור להן, מחשש שהיא בעצמה תותקף. העובדה שצפון קוריאה יכולה לאיים בטילים על לוס אנג'לס, עלולה לשפר את הביטחון שלה לבצע פעולות תוקפניות באזור".

האם ישראל יכולה להיפגע מכל זה?

"בהחלט. שיתוף הפעולה של צפון קוריאה עם איראן בתחום הקונבנציונלי והגרעיני הוא סיבה גדולה לדאגה בישראל. איראן מעוניינת לשתף פעולה עם צפון קוריאה, כי בשעה שכל הזרקורים מופנים אליה לאחר הסכם הגרעין, היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה בשטחה של צפון קוריאה. לא מדובר על אידאולוגיה אלא רק על כסף: צפון קוריאה תשתף ידע וגם רכיבים גרעיניים עם כל מי שישלם לה, וזה הופך אותה למסוכנת יותר".

קים ג'ונג און. איום עוכר שלווה. קוריאה הצפונית
קים ג'ונג און. איום עוכר שלווה. קוריאה הצפונית | צילום: רויטרס

דרוש מבוגר אחראי

המצב הנפיץ בין ארה"ב וצפון קוריאה עלול להידרדר, למרות הריסון המסויים שבהם נוקטים הצדדים לעת עתה. האם האישיויות הדומיננטיות של טראמפ וקים ג'ונג' און יובילו להתנגשות? בעולם מחפשים מבוגר אחראי, אך לא בטוח שיש כזה.