תכנית הבנייה בכיכר אתרים: לוקחים לנו את הבריזה, הנוף והאוויר

הכיכר הוזנחה במשך שנים, אבל הפיכתה לעוד קניון סתמי, קר ומנוכר היא נגד אינטרס התושבים. מסתבר שצריך להזכיר לעיריית תל אביב שקו החוף והמעבר לים הם נחלת הכלל.

מאת: יעל שמר

בפרויקט החדש בכיכר אתרים בתל אביב מתוכננים 3 מגדלים בגובה 36 קומות המיועדים למגורים, מלונאות ומסחר, והם אמורים להשתלב בנוף העירוני בשל עיצובם ה"שקוף".

אך סיפורה של כיכר אתרים ממחיש את פערי הפיתוח העירוניים בין ישראל לשאר העולם. במקום תחבורה ציבורית – נקבל עוד חניונים, במקום רחובות מסחר - קניונים גדולים ובמקום נוף לים - רצועת חוף מבטון שחוסמת את הבריזה והגישה למים.

בחמש השנים האחרונות הכיכר הוזנחה באופן מכוון, ודבר לא השתנה בה. המצב היום גרוע, והעירייה מתנצלת ומודה כי יש יותר מידי בעלויות על כיכר אתרים ושם תחילת הבעיה.

אך האם כל דבר יהיה עדיף על פניו?

בשביל שעירוניות תצליח דרושה השקעה לטווח ארוך. אפשר לאשר רק חלק מהתכנית בטוב טעם, כמו מרכזי מסחר בקומה התחתונה, בנייה נמוכה יותר ושימור על קו הנוף, כדי ליצור פרויקט בנייה חדשני אך גם ציבורי. שטח הכיכר יכול להפוך למשל, בראייה תכנונית נכונה, לשטח צבעוני ושמח, עם שוק איכרים, צל ותשתיות, או להמשך של גן העצמאות, ולריאה ירוקה נוספת.

אבל לא. מתוכננת תוספת עצומה של מקומות חנייה באזור עם כביש צר, שללא תשתיות מספקות של תחבורה ציבורית, יהפכו את האזור לפקוק מתמיד, יחסמו אף יותר את הים מהתושבים ויפגעו ישירות בתושבי האזור.

את המרכז המסחרי, המלון ומגרש החניה בונים לנו על קו החוף, וחוסמים לנו את הבריזה, הנוף והאוויר. בנוסף, הגישה לים בתוכנית החדשה תכלול חציית כביש סואן בעל שישה נתיבים!

הרי הפרויקט הזה ייתן גושפנקא גם לשאר המלונות בקו החוף להתרומם. מסתבר שצריך להזכיר לעיריית תל אביב שקו החוף, הבריזה והמעבר לים הם נחלת הכלל.

ההתנגדות לתוכנית חשובה, לא כי התוכנית גרועה, אלא כי הבחירה להפוך את כיכר אתרים לעוד קניון סתמי, קר ומנוכר ולמגדלים גבוהים היא נגד אינטרס התושבים.

ההתנגדות לתכנית חשובה כי אפשר, במקומה, לתכנן פרויקט שיענה על צרכי הציבור, יעלה את ערך הדירות באזור וייצור אזור שוקק.

ההתנגדות לתוכנית חשובה מכיוון שלכיכר אתרים מגיע יותר. וגם לתושבי תל אביב.

הכותבת היא מובילת הקמפיין לעירוניות בת קיימא בארגון מגמה ירוקה