"זה לרכוב בכביש המסוכן או לחטוף קנס": הסיוט של רוכבי האופניים

החלטת עירית ת"א לאכוף את "חוק האופניים" מעוררת כעס בקרב הרוכבים: "אין מספיק שבילים, כמעט נדרסתי בכביש". עיריית ת"א: "פועלים לספק פתרונות במקומות שאפשר"

מי שמסתובב בימים אלה בתל אביב עשוי להיתקל בפקחי עירייה שמחלקים 'אזהרות' לרוכבי אופניים רגילים וחשמליים, ובקרוב מאוד - קנסות של עד 1,000 שקל. עיריית תל אביב החלה לאכוף השבוע את "חוק האופניים", המאלץ את הרוכבים לרדת לכביש במקומות שבהם אין שבילי אופניים.

בתור רוכב אופניים ותיק וזהיר שגר במרכז תל אביב נאלצתי השבוע להידרש לסוגיה הרת המשקל: האם להמשיך לרכוב על המדרכה ולהסתכן בקנסות או לרדת לכביש הסואן ולקוות לטוב. בבחירה בין שתי האופציות הגרועות, בחרתי בינתיים להשאיר את האופניים בבית ולחזור לרכב, לפקקים ולזיהום האוויר.

"כמעט שדרסו אותי כמה וכמה רכבים"

עיריית תל אביב מתפארת בתשתית שבילי האופניים הגדולה בישראל, אך המציאות רחוקה מלהיות ורודה. רוכבי אופניים מתלוננים על חוסר רציפות בין השבילים, סימון לא תמיד ברור ושבילים עמוסים במכשולים רבים כמו תחנות אוטובוס, עצים ומעברי חצייה.

יותם אביזוהר, מנכ"ל "ישראל בשביל האופניים", אומר בשיחה עם "רשת דיגיטל" כי הבעיה החמורה ביותר בשבילי האופניים נעוצה בעובדה שחלק גדול מהם "מתאדה" לפני צמתים. "לרוכב אופניים יש שתי אפשרויות מסוכנות בצומת: לנסוע על הכביש המסוכן ולברך את 'ברכת הגומל' אם ייצא בחיים, או לרכוב על המדרכה ולהסתכן בדריסת הולך רגל או לחטוף קנס". בנוסף, ברחובות מרכזיים בעיר כמו אלנבי, בן יהודה ואפילו דיזנגוף אין בכלל שבילי אופניים.

"הפכו את רוכבי האופניים לאויב הציבור"

החלטת העירייה לאכוף את חוק האופניים מעוררת כעס רב בקרב חלק מרוכבי האופניים. יעל, תושבת תל אביב, מספרת: "אני עוברת מדי יום עם אופניים חשמליים בדרכי לעבודה בצומת עזריאלי, ומאז החוק כמעט שדרסו אותי כמה וכמה רכבים, כולל אוטובוסים. זה היה ממש מפחיד. יש שם נתיב תחבורה ציבורית, אין שביל אופניים, מדרכה צרה מדי, עומסי תנועה גדולים מדי - ופשוט נדחקתי על ידי כולם. הקטע הוא שדווקא באזור הזה, של עזריאלי, יש המון שוטרים שנותנים דו"חות".

אביזוהר מסביר מדוע החליטו לאכוף את החוק: "העירייה הייתה חשופה לכעס ציבורי. זה צעד פזיז". לדבריו, "הפכו את רוכבי האופניים לאויב הציבור".

בעקבות מבצע האכיפה נתלו באחרונה שלטי מחאה ברחובות תל אביב שבהם נכתב: "רוכב אופניים יקר: לפניך 2 אפשרויות: 1. לרכוב על המדרכה ולקבל קנס. 2. לרכוב על הכביש ולמות. שביל אופניים לא יהיה פה!"

שלט מחאה ברחוב בן יהודה בתל אביב

הבעיה עברה מהמדרכה לכביש

מצוקת החנייה הקשה בתל אביב, הפקקים בתוך העיר ותחבורה ציבורית טעונת שיפור דחפו רבים מתושבי תל אביב לעבור לרכוב על אופניים בשנים האחרונות. מסקר שנערך באחרונה עולה כי לא פחות מ-37% מתושבי העיר משתמשים באופניים, ושליש מהם מתניידים באופניים חשמליים. מנגד, הפופולריות העצומה של האופניים והקורקינטים החשמליים גרמה לגידול חד של 800% במספר התאונות בין רוכבים והולכי רגל בתוך 3 שנים.

יעל מספרת על התגובות כלפיה ברחוב: "רוכבי האופניים, ובעיקר אלה שרוכבים על אופניים חשמליים, הפכו להיות הכי שנואים. לא משנה אם ארכוב על מדרכה ריקה, על שביל אופניים או על הכביש - תמיד ישאלו אותי למה אני רוכבת ככה או דווקא שם. תמיד יקללו אותי ויצעקו עליי".

שביל אופניים, תל אביב. כדאי להתחיל להקפיד
שביל אופניים בתל אביב, כדאי להתחיל להקפיד | צילום: 123RF, Eldad Carin

החוק קובע הרכיבה באופניים ובקורקינטים חשמליים מותרת רק בשבילי אופניים וחל איסור מוחלט לרכוב על מדרכות. אם אין שביל אופניים, הרכיבה מותרת רק בצדו הימני של הכביש. אם ברשותכם אופניים רגילים עליכם לרכוב בשבילי רכיבה בלבד. אם אין שביל, תצטרכו לרדת לכביש, ברחובות המוגדרים "ממותני תנועה", שבהם המהירות המותרת היא עד 30 קמ"ש.

ומה הקנסות שתשלמו לפי החוק? הקנס הגבוה ביותר בסך 1,000 שקל יינתן על שימוש בטלפון סלולרי בזמן רכיבה. רוכב אופניים שייתפס רוכב על מדרכה ייקנס ב-250 שקל. סכום דומה תשלמו על שימוש באוזניות בעת רכיבה. גם הולכי רגל צפויים לקנס כבד של 500 שקל אם פקח יתפוס אותם צועדים על שביל אופניים. לפקחים תינתן הזכות להחרים לכם את אופניים או להוציא את האוויר מהגלגלים.

"זו גזירה שהציבור לא יעמוד בה"

אם זה לא מספיק, חל איסור מוחלט לחצות מעבר חצייה תוך כדי רכיבה על אופניים. לפי החוק עליכם לרדת מהאופניים ולחצות איתם ברגל את מעבר החצייה. נתפסתם? תשלמו 250 שקל.

"זו גזירה שהציבור לא יעמוד בה", אומר אביזוהר. "כל כמה מטרים יש מעבר חצייה , מצפים שרוכבי האופניים יירדו מהם בכל צומת? למה העירייה לא עושה שביל מיוחד לרוכבים במעבר החצייה?"

"מה מצפים מאיתנו בדיוק?" שואלת יעל. "לנסוע על הכביש ולהסתכן? ללכת ברגל לצד האופניים ולתפוס יותר מקום על המדרכה הצרה והצפופה ממילא? אין מספיק שבילים, אבל העיקר שרצים לתת דו"חות".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "כמעט מידי יום מגיעים לחדרי המיון נפגעים משימוש באופניים/קורקינט חשמלי. ישנה עליה מ-629 נפגעים בשנת 2012 ל- 1,438 נפגעים בשנת 2016. עיריית תל אביב-יפו מובילה ב-17 שנה האחרונות מהלך כולל שמטרתו עידוד הרכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה המהווה אלטרנטיבה לרכב הפרטי. כאשר המדיניות התחבורתית הכוללת שמה דגש על תחבורה יעילה, רבת אמצעים וידידותית לסביבה. העירייה מובילה בהיקף שבילי האופניים בעיר, והינה הרשות העירונית הראשונה והיחידה בארץ שסוללת רשת שבילי אופניים בהיקף כה גדול. משנת 2000 נסללו בעיר כ-130 ק"מ שבילים. אולם, התהליך אינו תם והעירייה ממשיכה להשקיע מדי שנה, עשרות מיליוני שקלים בהמשך סלילת שבילים חדשים ויצירת חיבוריות בינם לבין השבילים הקיימים. בנוסף, פועלת העירייה לספק פתרונות לרציפות השבילים וליצירת הפרדה מפלסית במקומות שהדבר מתאפשר".