"במלחמה הבאה הנשק הכימי יופנה לישראל, ואף גרוע מכך"

לאחר שיותר מ-100 בני אדם נהרגו היום במתקפה כימית באידליב, מזהיר מומחה לסוריה בשיחה עם "רשת דיגיטל": "אם לאסד יש נשק כימי, גם חיזבאללה מחזיק"

לפחות 100 בני אדם נהרגו ועוד 400 נפצעו היום (ג') בהפצצות אוויריות באידליב בסוריה, שבהן נעשה שימוש בגז עצבים סארין. בסרטונים שהופצו נראות תמונות מזעזעות של גופות שרועות ברחובות ושל צוותי רפואה מטפלים בנפגעים. השימוש בגז הקטלני והיקף הפגיעות מעידים כי אסד הצליח להסתיר מהמערב נשק כימי בהיקף גדול. האם גבר האיום הכימי על ישראל ומה ההשלכות?

"עלינו להיערך לתרחיש כימי ואף לגרוע מכך, אם תהיה מלחמה מול סוריה", אומר ל"רשת דיגיטל" ד"ר מרדכי קידר, ממרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן.

"נשיא סוריה בשאר אל אסד חש ביטחון שהוא 'כל יכול'. מאחוריו עומדת רוסיה שלא תאפשר גינוי באו"ם ושום פעולה בינלאומית נגדו, ואילו בארה"ב יש נשיא חדש שלא שש להתערב בענייני המזרח התיכון", "הביטחון העצמי המופרז הוא המשך ישיר לתקרית לפני חודש שבה ירו הסורים טילים נגד מטוסי חיל האוויר שביצעו תקיפה של משלוחי נשק לחיזבאללה", אומר ד"ר קידר.

האם ישראל שאננה?

"כשהעולם אמר שסוריה פורזה מנשק כימי, טענתי שמהיכרותי עם משטר אסד זה לא יקרה, ושחלק מהנשק הכימי יוסתר. אנו צריכים להסיק מכך שערבויות בינלאומיות ואמנות כמו 'אי שימוש בנשק כימי' הן חסרות משמעות, וישראל צריכה לקחת את זה בחשבון".

''אסד מסתיר עוד מצבורי נשק כימי''
''אסד מסתיר עוד מצבורי נשק כימי''

בשעה שבירושלים צופים בדאגה על הנעשה בסוריה, ד"ר קידר מזהיר כי גם לחיזבאללה עשוי להיות נשק כימי. "אנו צריכים להניח שכל מה שיש לסוריה - יש גם לחיזבאללה. כאיש מודיעין לשעבר אני מודאג מהפער בין ההערכות הצבאיות לבין מה שקורה בשטח".

ד"ר קידר מנפק תחזית קודרת וסבור כי גופי המודיעין הישראליים טועים בהנחת היסוד לפיה אסד ונסראללה שקועים במלחמת האזרחים בסוריה, ולא מעונינים כעת במלחמה עם ישראל. "אנו גוזרים את תפישת העולם לגבי העולם הערבי רק מהזווית הישראלית. אין טעות חמורה מכך. אנו טועים בזה פעם אחרי פעם".

"אכזריות חסרת תקדים"

בארגון זכויות אדם שדיווח על המתקפה ציטטו גורמי רפואה שטיפלו בהמוני הנפגעים באזור אידליב וטוענים כי הם סבלו מהתעלפויות וחנק, וחלקם העלה קצף מהפה וסבל מעוויתות – סימנים המעידים של שימוש בגז שמוגדר כנשק להשמדה המונית. בצבא הסורי מכחישים כל שימוש בגז. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר כי ארצו לא ביצעה את המתקפה באידליב.

הנפגעים העלו קצף מהפה וסבלו מעוויתות
הנפגעים העלו קצף מהפה וסבלו מעוויתות
גופות ילדים באידליב
גופות ילדים באידליב | צילום: טוויטר
''זוועה בלתי נתפסת והעולם שותק''
''זוועה בלתי נתפסת והעולם שותק''

ד"ר קידר מסביר כי "לרוסים לא אכפת מהמתקפה הברברית וכך גם העולם. אף אחד לא יגיע לסוריה כדי להציל את העם הסורי מידיו של הרוצח. העולם פועל לפי אינטרסים ולא לפי אמות מוסר. איפה העולם היה כשמיליון ילדים יהודים נרצחו בשנות ה-40? כלום לא השתנה".

הדילמה של טראמפ 

האם בניגוד לאובמה טראמפ עשוי להתערב בנעשה בסוריה? "הנשיא החדש לא שש להתערב בבעיות העולם, ובכך הוא מזכיר את ג'ורג' וו בוש, נשיא ארה"ב לשעבר. בוש כיהן 8 חודשים עד למתקפת הטרור של ה-11.9, ובמשך כל אותם חודשים התעסק במדיניות פנים בלבד. הוא לא רצה להתעסק בבעיות העולם ולא הבין אותם, בדומה לטראמפ. מאוד ייתכן כי בהמשך טראמפ ייאלץ להתערב בסוריה אם תהיה פגיעה באינטרסים אמריקאים", אומר ד"ר קידר.

הדילמה של טראמפ
הדילמה של טראמפ

מנגד, פרופ' אייל זיסר מהחוג להיסטוריה של המזה"ת באוניברסיטת תל אביב אמר ל"רשת דיגיטל" שאסד זהיר ולא ימהר לצאת לעימות רחב היקף מול ישראל, אך מזהיר מאפשרות שאחד הצדדים יעשה טעות טקטית ודברים עלולים לצאת מכלל שליטה. "אסד ימשיך לנסות להפיל מטוסים שלנו. הסורים יכולים להחליט מחר שהם משגרים טילים נגדנו. מה שמעניין את אסד לזה רק לשרוד".

צפו במפת התקיפות של צה"ל בסוריה לפי פרסומים זרים:

[brightcove_iframe video_id='news-specials-024' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_207g1m4g' duration='61']