בקצרה: כל מה שצריך לדעת על "מחיר למשתכן"

שר האוצר משה כחלון הכריז בשבוע שעבר על הגרלת ענק של 15,000 דירות במסגרת "מחיר למשתכן". האם אתם עומדים בקריטריונים, ומהן האותיות הקטנות? צפו בסרטון שהכנו עבורכם

זמן צפייה: 01:21

בשבוע שעבר הכריז שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים מיוחדת על הגרלת 15,000 דירות באיזורי ביקוש כחלק מהנסיון לפתור את משבר הדיור, וזוגות צעירים רבים כבר נרשמו להגרלה. האם פרויקט הדגל של שר האוצר באמת יפתור את בעיית הדיור בארץ? ומהן האותיות הקטנות שחייבים לשים לב אליהן? אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר - צפו בסרטון.

הנחה בהגרלה

בשיטת "מחיר למשתכן", המדינה משווקת קרקעות בנייה למי שמציע את המחיר הנמוך ביותר למ"ר בנוי על מנת להוזיל את מחיר הדירה. כך, לפי משרד האוצר, גובה ההנחה לזכאים הוא כ-200,000 ש"ח לעומת דירה בעלת נתונים דומים. בנוסף להנחה הזו, הזכאים לדירה יקבלו גם משכנתא בתנאים טובים יותר, ומענק של 40 עד 60 אלף דירות בפריפריה.

מי הם אותם זכאים שיכולים להשתתף בהגרלה? יחידים מגיל 35 ומעלה וזוגות בכל גיל (שאין להם דירה), וכן נכים שעונים על קריטריונים מסוימים. זכאי שרכש יחידת דיור בפרויקט לא יהיה רשאי למכור אותה במשך 5 שנים (אך יהיה רשאי להשכיר אותה). הזוכים יזומנו על ידי הקבלן לכנס הסברה ופגישות אישיות לבחירת דירה וחתימה על חוזה, ויצטרכו לבחור דירה תוך 45 דקות בלבד ללא אפשרות לשנות את בחירתם במועד מאוחר יותר.

בהגרלה הגדולה עליה הכריז בשבוע שעבר שר האוצר יוגרלו כ-15,000 דירות ברחבי הארץ. למעלה מ-20 אלף זכאים כבר נרשמו להגרלה החדשה והגרלה גדולה נוספת של כ-10,000 יח"ד תיפתח באוקטובר.

המציאות אינה ורודה

אבל האם המציאות אכן ורודה כל כך? בפועל, שר האוצר הקדים שיווק דירות שהיו מתוכננות ממילא להגיע לשוק. בניגוד למרבית הדירות בהגרלות עד כה, הפרויקטים החדשים ישווקו ללא היתרי בנייה, מה שעלול להאריך את זמן ההמתנה לדירה ולהגדיל את הסיכון לביטול העסקה.

בנוסף, ראשי עיריית הרצליה מביע התנגדות לתכנית בשטחו שנמצאת במתחם אפולוניה בעיר ואמר כי "ב-30 השנים הקרובות אין לבנות דיור במתחם, הקרקע מזוהמת". עוד הוסיף כי במקום אתר עתיקות וטבע שיש לקחת בחשבון והצהיר כי "המדינה עקפה את הוועדות. אם צריך נפנה לבית המשפט". ח"כ איציק שמולי ממפלגת העבודה אמר כי "ביצוע התכנית בשנתיים הראשונות היה כושל ורופס, הצעירים זקוקים לדירות ולא להגרלות".

רבות מהדירות בפרויקט שמטרתו הייתה שצעירים יוכלו להרשות לעצמם דירה הופכות בפועל לדירות להשקעה, בפועל שנתיים אחרי שהתכנית הושקה, אף מפתח עוד לא נמסר ורק כ-3,500 יחידות דיור קיבלו היתר בנייה.