דיווח: "ארה"ב מתכננת לפרוש מאונסק"ו"

אתר אמריקני דיווח שארה"ב החליטה לפרוש מאונסק"ו, ארגון בת של האו"ם לענייני תרבות, מדע וחינוך. הסיבה - ההטיה האנטי-ישראלית ורצון לחסוך בכסף

(Serge Attal/FLASH90)

"ארה"ב מתכננת לפרוש מארגון אונסק"ו במחאה על ההטיה האנטי-ישראלית וכדי לחסוך כסף" - כך דיווח הלילה (חמישי) אתר החדשות האמריקני Foreign Policy. המהלך, שלפי הדיווח צפוי להפוך לרשמי במהלך שבוע הבא, יאפשר לארה"ב להישאר כמדינה משקיפה בארגון שהיא עצמה הקימה לאחר מלחמת העולם השנייה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אונסק"ו הוא ארגון בת של האו"ם, העוסק בתחומי תרבות, מדע וחינוך ברחבי העולם. בשנים האחרונות מליאת הארגון הכריזה כמה החלטות שנויות במחלוקת, הנוגעות בנושאים פוליטיים במסגרת הסכסוך במזרח התיכון.

לפי הדיווח, מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, קיבל את ההחלטה בנושא כבר לפני כמה שבועות. במהלך פגישה של נשיא ארה"ב טראמפ עם נשיא צרפת עמנואל מקרון במסגרת העצרת הכללית של האו"ם, ציין טילרסון כי בבית הלבן שוקלים לפרוש מהארגון. מקרון, לפי גורמים, ניסה לשכנע את טראמפ לתמוך במועמד הצרפתי לראשות אונסק"ו.

החליטו יחד, טילרסון וטראמפ
החליטו יחד, טילרסון וטראמפ | צילום: (רויטרס)
ניסה לשכנע, מקרון
ניסה לשכנע, מקרון | צילום: (רויטרס)

אמש, ובפעם הראשונה מאז 2011, שתי החלטות נגד ישראל באונסק"ו - בעניין ירושלים והמקומות הקדושים ובעניין השטחים - לא הועמדו להצבעה ונדחו פה אחד בחצי שנה. "ההישג היום הוא פרי עבודה דיפלומטית קשה, מתישה ומתסכלת", התגאה שגריר ישראל לארגון, כרמל שאמה הכהן.

בתקופה האחרונה, בכל פעם שהוועד המנהל של אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, התכנס התקבלה החלטה פוליטית נגד ישראל. הקשר של העם היהודי לכותל, ריבונות ישראל בירושלים ומעמדה של מערת המכפלה כולם עלו להצבעה והתקבלו על ידי הארגון.