ביידן בהצהרה עם אבו מאזן: "לעם הפלסטיני מגיעה מדינה"

נשיא ארה"ב הבהיר במסיבת עיתונאים עם ראש הרשות הפלסטינית את המחויבות שלו לפתרון שתי המדינות בגבולות 67' והודיע על סיוע של 200 מיליון דולר לסוכנות אונר"א. אבו מאזן אמר: "הגיע הזמן לשים סוף לכיבוש"

זמן צפייה: 03:10

שיירתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיעה הבוקר (שישי) לבית לחם, שם נפגש ביידן עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. חדשות 13 מלווים את יומו האחרון של ביידן בישראל במשדר מיוחד עד להמראתו לסעודיה. 

הנשיא ביידן אמר כי "בזמן שאני עומד כאן, המחויבות שלי לפתרון שתי המדינות לא השתנתה. זו הדרך הטובה ביותר להשיג ביטחון ודמוקרטיה לפלסטינים כמו גם לישראלים. לעם הפלסטיני מגיעה מדינה".

ביידן הוסיף כי "שתי מדינות לשני עמים, שחיות אחד לצד השנייה. לשני העמים מגיעות חירות וכבוד. גם אם זה לא הזמן הנכון למו"מ, ארה"ב תפעל לקרב בין ישראל לרשות הפלסטינית. בזמן שישראל מתקרבת לעמי האזור, זו הזדמנות להתניע את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים". ביידן התייחס גם למות העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין והביע צער על מותה. ביידן גם אישר את הפרסום בחדשות 13 על הכוונה לקדם את הפלסטינים לטכנולוגיית 4G סלולרית מתקדמת.

ביידן ואבו מאזן בבית לחם
ביידן ואבו מאזן בבית לחם | צילום: רויטרס

"זו הייתה הזדמנות טובה לדון בחיזוק היחסים בין שתי המדינות ולעדכון מה ארה"ב יכולה לתרום להגיע לשלום ולהרגעת הרוחות", אמר אבו מאזן בפתח ההצהרה המשותפת. "הדגשתי את חשיבות יישום העקרונות של תהליך השלום ופתרון שתי המדינות בגבולות 67'".

לאחר מכן אמר: "האם לא הגיע הזמן שהכיבוש יגיע לסופו? הגיע הזמן שהוא יסתיים ושעמנו יזכה לחיים טובים. זה יתאפשר אם ישראל תסיים את הכיבוש על אדמתנו. אנו מצפים לפתיחת קונסוליה אמריקנית במזרח ירושלים והסרת ארגון אש"ף מרשימת הטרור האמריקנית".

ראש הרשות הפלסטינית פנה לביידן ואמר: "אנו מצפים למאמץ של ארה"ב לסיום הכיבוש והאפרטהייד ולסיום אלימות המתנחלים כמו גם הפסקת הרס הבתים, ההרג והמעצרים היומיומיים".

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ויו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ויו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם | צילום: רויטרס

לפני הגעתו לבית לחם ביקר ביידן בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים. הנשיא האמריקני הודיע על סיוע של 100 מיליון דולר לרשת בתי החולים במזרח העיר. "ארה"ב תמשיך לעבוד עם ישראל והפלסטינים כדי שמערכת הבריאות במזרח ירושלים תוכל לספק שירותי בריאות איכותיים", אמר ביידן בביקורו. "לישראלים ולפלסטינים מגיעה אותה רמה של טיפול רפואי".

הכיסא הריק שהושאר לשירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין
הכיסא הריק שהושאר לשירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין
מחאות בבית לחם נגד ביקור ביידן
מחאות בבית לחם נגד ביקור ביידן | צילום: רויטרס

לאחר הפגישה עם אבו מאזן, ביידן יבקר גם בכנסיית המולד בבית לחם. בתום הביקור הוא יעשה את דרכו לנמל התעופה בן גוריון, שם ימתינו לו נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד - והוא ימריא לסעודיה.

גורמים אמריקנים אומרים היום שיוכרזו מחוות בין היתר קידום הרשות הפלסטינית לטכנולוגיה סלולרית מתקדמת 4G כפי שפורסם בחדשות 13. האמריקנים היו אלו שרצו להכריז על כך. כמו כן, הישראלים היו מוטרדים שיהיה שינוי מדיניות בכל הנוגע למזרח ירושלים, אך האמריקנים הבהירו שלא יהיה שום שינוי מדיניות.

בתקופה האחרונה דווח כי ארה"ב וישראל מעוניינת בברית אזורית נגד איראן. אלא שהיום מצננים באיחוד האמירויות את שיתוף הפעולה של המדינה בברית כזו. "אנחנו לא פתוחים לאפשרות של ברית נגד כל מדינה באזור, בייחוד איראן", אמר יועץ דיפלומטי לנשיא איחוד האמירויות לסוכנות הידיעות רויטרס. "אנחנו בתהליך לשלוח שגריר לטהרן ומעוניינים בבניית גשרים עם איראן. הרעיון של גישת עימות מול איראן זה לא משהו שאיחוד האמירויות מעוניינת בו".

בהכנת הידיעה השתתפו גם חזי סימנטוב, עלי מוגרבי, ישי פורת, צבי יחזקאלי, חן זנדר, יוסי אלי, סיון אלקלק ורן מאיר