הקרב על הפטור מוויזות לארה"ב: "שימו את האזרחים ראשונים"

לקראת פיזור הכנסת, החוק שיקדם משמעותית את הפטור מוויזות לישראלים לארה"ב עדיין תקוע בעיקר בשל סירוב הליכוד. השגריר האמריקני בישראל טום ניידס הפציר בח"כים: "זה יעזור לאזרחים הישראלים". השרה שקד: "תנו לנו להעביר את החקיקה"

זמן צפייה: 01:27

מאמצים קדחתניים להוציא לפועל את החוק לפטור מוויזות: שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס אמר היום (שלישי) כי הוא מפציר בחברי הכנסת לא להפיל את החוק כחלק מהמהלך שבסופו אמורה ישראל להיכנס לרשימת המדינות שאזרחיה יכולים להיכנס לארה"ב ללא ויזה.

"אנחנו עובדים מסביב לשעון מאז הגעתי לישראל כדי שהמדינה תעמוד בכל המחויבות שלה כדי להצטרף לתוכנית", כתב ניידס בחשבון הטוויטר שלו. "אל תאבדו מומנטום עכשיו. זה יסייע לאזרחים הישראלים הנוסעים לארה"ב. שימו אותם ראשונים".

גם שרת הפנים איילת שקד התייחסה לנושא ואמרה: "אני קוראת לליכוד - תסירו את הווטו על החוק שאנו צריכים כדי לקבל פטור מוויזות לארה"ב. אנחנו נמצאים במסלול מאוד מאוד מואץ מול הממשל האמריקני שבסופו בתחילת שנה הבאה ישראלים לא יצטרכו לעמוד בתור לשגרירות בארה"ב".

בליכוד מסרבים לקדם את החוקים, אשר בלעדיהם ישראל לא עומדת בתנאי הסף של האמריקנים. בישראל קיוו שבביקור ביידן ניתן יהיה להכריז על עוד התקדמות בנושא, אך אם החוקים לא יעברו המשמעות היא שכל המהלך של הפטור מויזות לישראלים, שנמצא באחת מהנקודות המתקדמות, יתקע.

בכירים בשגרירות האמריקנית פנו לגורמים פוליטיים בישראל בניסיון לקדם את העברת החוקים, אך עד כה ללא הצלחה. בסביבתה של שרת הפנים איילת שקד זועמים על דחיית קידום החוק, וטוענים שזה יתקע לגמרי את כל האפשרות לפטור.

מדובר למעשה בשני חוקים שארה"ב דורשת לקדם כתנאי סף להצטרפות לפטור מהויזות. חוק אחד מאפשר לרשויות מעקב אחר הנוסע, לא רק כשהוא נוחת ביעד, אלא החל מהרגע שהוא עושה צ’ק-אין במדינת המוצא. החוק השני מאפשר, באמצעות כלים מאוד מתקדמים, מעקב אחר עבירות פליליות של הנוסע.