נתניהו לתקשורת בצרפת: "נשקול להעביר כיפת ברזל לאוקראינה"

ראש ממשלת ישראל התראיין לרשת הטלוויזיה הצרפתית "LCI", והתייחס לאפשרות שמערכת הנשק הישראלית תועבר לאוקראינה. "נבדוק את הזמינות של המערכת, כמו גם את המדיניות שלנו והאינטרסים שלנו באזור. איננו מעוניינים להייקלע לעימות עם רוסיה"

רה"מ נתניהו ונשיא אוקראינה זלנסקי
רה"מ נתניהו ונשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו התראיין אמש (שבת) לרשת הטלוויזיה הצרפתית "LCI", שם התייחס לכמה נושאים מרכזיים שעל סדר היום בארץ ובעולם ביניהם, המלחמה באוקראינה ועל האפשרות לאספקת נשק ישראלי אליה, הסוגיה הפלסטינית, הרחבת "הסכמי אברהם" למדינות ערביות נוספות ועוד.

"כמעט סיימנו בתהליך הרכבת הממשלה. ברגע שזה יקרה, נחשוב האם לספק לאוקראינה את מערכת כיפת ברזל", אמר נתניהו. עם זאת, נתניהו הסתייג מעט מדבריו והוסיף: "נבדוק את הזמינות של המערכת, כמו גם את המדיניות שלנו והאינטרסים שלנו באזור. ייתכן שתרומתה של ישראל לאוקראינה תהיה בתחומים אחרים".

פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר''
יירוט של כיפת ברזל במבצע ''עלות השחר'' | צילום: דובר צה''ל

עוד הוסיף ראש הממשלה כי אחד מהשיקולים המרכזיים בקבלת ההחלטה הזו היא רצונה של ממשלת ישראל שלא להיכנס לעימות צבאי עם רוסיה, או לחלופין עם חיל האוויר הרוסי שפועל באזור, לרבות בשמי סוריה. "יש לנו שיקולים נוספים שמדינות אחרות לא נדרשות לקחת בחשבון", הבהיר.

בהמשך, נתניהו התייחס למה שהגדירו בערוץ "הסכסוך בין ישראל ומדינות ערב". לדברי נתניהו, סופו של ה"סכסוך" קרוב מתמיד, שכן הסכם שלום אפשרי בין ירושלים וריאד (בירת סעודיה - חדשות 13) ישים סוף לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

אמש, דיווחנו לראשונה במהדורה המרכזית כי ישראל פועלת לקיום פגישה בין נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי לבין שר החוץ אלי כהן. לפי מידע שהגיע לידי חדשות 13, משרד החוץ הגיש בקשה רשמית לקייב לקיום הפגישה הזו - גורם אוקראיני אישר לחדשות 13 את הפנייה.

עוד אמר אותו גורם אוקראיני כי טרם התקבלה החלטה בנושא, וייתכן כי האוקראינים יספקו תשובה כמה שעות לפני מועד אפשרי. אם תתקיים פגישה, היא צפוייה להיערך באוקראינה ובקרוב. יצוין כי מאז תחילת במלחמה במזרח אירופה, לא התקיימה פגישה בדרג ישראלי בכיר עם נשיא אוקראינה.

הרס בעיר וישגורוד, אוקראינה, בעקבות מתקפה רוסית
הרס בעיר וישגורוד שבאוקראינה, בעקבות מתקפה רוסית. נובמבר 2022 | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים, נמתחה ביקורת בינלאומית על הממשלה בראשותו של בנימין נתניהו, שנקטה לכאורה במדיניות "פרו-רוסית" בהשוואה לממשלה הקודמת. כך למשל, עם כניסתו לתפקיד של השר החוץ אלי כהן, הוא שוחח עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, והוסיף כי "בסוגיית רוסיה אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות - נדבר פחות. בכל מקרה, הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה יימשך".

בעקבות דברים אלו צייץ בטוויטר הסנאטור האמריקני וחבר המפלגה הרפובליקנית לינדזי גרהאם, וכתב: "הרעיון שישראל צריכה לדבר פחות על הפלישה הקרימינלית של רוסיה לאוקראינה - קצת מטריד".