הצהרות עם לפיד וטקס פתיחת המכביה: יומו השני של ביידן בישראל

היום, יומו השני של ביקור ביידן בישראל, יישאו ראש הממשלה לפיד והנשיא האמריקני הצהרות מדיניות. בי-ם מנמיכים ציפיות באשר להתקדמות היחסים עם סעודיה, וידרשו את החזרת הנושא האיראני למועצת הביטחון - כמו גם הבטחת חופש הפעולה. כל הפרטים והלו"ז המלא

זמן צפייה: 01:22

בישראל סיכמו הערב (רביעי) בסיפוק את יום הביקור הראשון של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל. מחר, יום הביקור השני, ייפגשו שני המנהיגים כדי לדון בסוגיות כגון איראן והנורמליזציה עם סעודיה - ולאחר מכן יינתנו הצהרות משותפות.

היום, מעט אחרי 15:00, נחת הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן בנמל התעופה בן גוריון והתקבל בחום על-ידי הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד. הדרישה האמריקנית, נזכיר, הייתה להימנע מלחיצות ידיים בקבלת הפנים, ובנמל התעופה ציין הנשיא ביידן כי היחסים בין המדינות "חזקים מאי פעם".

משם המשיך הנשיא האמריקני לתערוכת הנשק של צה"ל וראה את המערכות המתקדמות והחדשניות ביותר של מערכת הביטחון. בתחנה הבאה, ביקר הנשיא במוזיאון "יד ושם" שבו פגש ביידן, שתי ניצולות שואה עמן שוחח דקות ארוכות ואפילו מחה דמעה.

על הקרקע חיכו לו במסדר כבוד מיוחד חיילים, שרי ממשלה ובכירים, ראש הממשלה לפיד, הנשיא הרצוג, וגם ראש הממשלה החליפי בנט, שכשנקבע הביקור הזה – הוא אמור היה להיות הראשון שיקבל את פניו. ארבעתם בלבד חיכו לנשיא כשיירד מהמטוס.

בחסות הקורונה והחום, לדרישת האמריקנים - לחיצות הידיים התחלפו בסוג של "לחיצות אגרופים", ובכל זאת היו כמה רגעים שבהם ביידן ניסה להפגין מעט חיבה כלפי לפיד. הטקס היה מצומצם יחסית, ומשם – המשיכו להצהרות סמליות.

הנשיא ביידן יחד עם שרי הממשלה, וראש הממשלה לשעבר נתניהו
הנשיא ביידן יחד עם שרי הממשלה, וראש הממשלה לשעבר נתניהו | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

את המפגש עם שרי ושרות הממשלה החליפה הפעם תמונה קבוצתית של כולם, יושב ראש האופוזיציה נתניהו זכה ללחיצת יד חמה במיוחד, שבה הספיק ביידן להחליף כמה מילים עם בני גנץ ואיילת שקד. במקום לנסוע לבסיס פלמחים כמו בתכנון המקורי, שיירת הנשיא נסעה רק כמה מטרים למתחם בנמל התעופה שבו הוקמה תערוכה ביטחונית. במרכז התצוגה - מערכות ההגנה האווירית - לצד "כיפת ברזל", החץ ו"שרביט קסמים". הנשיא קיבל סקירה גם על הפיתוח החדש של מפא"ת ורפאל - מערכת יירוט באמצעות לייזר, שטרם נכנסה לשימוש.

.
הנשיא ביידן יחד עם שר הביטחון גנץ והרמטכ''ל כוכבי במתחם התערוכה בנתב''ג | צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90

ביעד הבא של ביידן – מוזיאון "יד ושם", לשם נסע בכביש 1 שנחסם במיוחד בשבילו, הוא נפגש עם שתי ניצולות שואה. הוא עצר לשוחח איתן דקות ארוכות, ואף מחה דמאה. הביקור החל בטקס קצר, הנשיא ביידן הדליק את אש התמיד והניח זר זיכרון. יחד עם זאת, המפגש המרגש עם שתי ניצולות השואה: גיטה סיקוביץ' בת ה-95 ועם רינה קווין בת ה-86 - ניצולות שואה שהגיעו לארה"ב לאחר שניצלו ובעצם בנו שם את חייהן, הוא זה שמשך את מלוא תשומת הלב.

65468ביידן ב''יד ושם''4
הנשיא ביידן וניצולות השואה

על אף שלא נרשמו הצהרות דרמטיות במהלך היום, בישראל נערכים למחר, כאשר במהלך היום צפויה להתקיים פגישה בין רה"מ לפיד והנשיא ביידן, ולאחר מכן יימשכו הפגישות המדיניות. הביקור לא מגיעה עם בשורה דרמטית מידית. בימים האחרונים, בישראל מנסים להנמיך ציפיות בכל מה שקשור להתקדמות ביחסים עם סעודיה, לבקשת גורמים אמריקניים שביקשו להנמיך את הציפיות.

לוח הזמנים למחר:

ב-11:00 ייפגש ביידן עם ראש הממשלה לפיד

ב-12:30 ישתתף ביידן בשיחת זום עם האמירויות והודו

ב-13:30 יחתום ביידן עם לפיד על "הצהרת ירושלים".

ב-16:15 ייפגש ביידן עם הנשיא הרצוג וב-17:15 עם יושב ראש האופוזיציה נתניהו.

ב-16:30 ישתתף ביידן בטקס קבלת "עיטור הנשיא"

ב-19:50 ישתתף ביידן בטקס פתיחת המכביה

אחר כך ימשיך הנשיא ביידן לבית הנשיא, לפגישה עם הנשיא הרצוג, ואז גם עם יושב ראש האופוזיציה נתניהו. בכל מה שקשור לפלסטינים, ביידן לא הגיע לישראל עם בשורה - הוא ממשיך לדבוק בפתרון שתי המדינות, אבל לא ייתן לו משקל רב ביומיים הקרובים. הערב הגיע נשיא ארה"ב למלון המלך דוד שבירושלים, שם יעביר את הלילה, אחרי שהיום הראשון של הביקור הנשיאותי עבר בלי הפתעות מיוחדות.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

בכירים בירושלים אומרים כי מדובר ב"צעדי תינוק בדרך לנורמליזציה". בתוך כך, הרבה מאוד תלוי במה יקרה במהלך ביקורו הצפוי של הנשיא בסעודיה, כאשר מה שיקרה שם ישפיע על המהלכים והתהליכים שיוכרזו עם הסעודים. באשר לעניין האיראני, ישראל תבקש מארה"ב להחזיר את הסוגיה הזו למועצת הביטחון של האו"ם - דרישה שחוזרת על עצמה בשבועות האחרונים גם בפגישות מול מנהיגים מאירופה. כמו כן, ישראל תרצה הבטחות נוספות באשר לחופש הפעולה שלה, שיעוגן ב"הצהרת ירושלים" שתחתם מחר.

ראש הממשלה לפיד ונשיא ארה''ב ביידן
ראש הממשלה לפיד ונשיא ארה''ב ביידן | צילום: חיים צח/ לע''מ

באשר לשיח שיתקיים מחר בין רה"מ לפיד והנשיא ביידן, הנשיא אינו צפוי להעלות את נושא ההתנחלויות, אבל במידה והנושא יעלה, ביידן לא יחסוך את עמדתו. בראייתו, ההתנחלויות מסוכנות לשלום והוא רואה בהן מכשול משמעותי לקראת השלום. בכלל, האמריקנים רוצים לראות צעדי בוני אמון של ישראל אל מול הפלסטינים. הם מברכים על שיחת הטלפון שהייתה בין לפיד ואבו מאזן ואומרים כי מעוניינים לצפות בצעדים נוספים בהקשר הזה. יחד עם זאת, בממשל מבינים כי כרגע, אין יוזמה מדינית וכי התנאים לא הבשילו לכך.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207132122' autoplay='0' credit='' desc='למרות החיוכים: המחלוקות בעניין האיראני יצופו על פני השטח' poster='' kid='1_qbyglu80' duration='']

בלשכת לפיד אומרים כי רה"מ יבהיר לנשיא ביידן כי "מבחינתו הזמן להגעה להסכם הגרעין נגמר. צריך לחזור לסנקציות ולהציב איום צבאי אמין ואפקטיבי. ישראל תנסה לסחוט כמה שיותר התבטאויות לוחמניות מצד הנשיא בעניין האיראני ולדחוק את האמריקנים לתוך עמדה, שאם אפשר תסכל את הסכם הגרעין שעדיין מוכן על השולחן.

האמריקנים שכבר רואים רגיעה בשווקי האנרגיה מבינים שאם ההסכם הזה יתפוצץ ויורד לגמרי מהשולחן, יכול להיות שעליות המחירים יחזרו. התחושה בארה"ב היא שמתרחקים מהסכם, וכל כן ראש הממשלה לפיד רוצה להשיג כאמורכמה שיותר התבטאויות מילטניטית של ביידן. יצוין כי ההצהרה המשותפת נכתבה מראש וסוכמה בדרג היועצים לביטחון לאומי, אייל חולתא ומקבילו האמריקני ג'ייק סאליבאן.

.
הנשיא ביידן בישראל | צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90

פקקים לאחר חסימות הכבישים לאחר הגעת ביידן
פקקים לאחר חסימות הכבישים לאחר הגעת ביידן | צילום: פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1307222104' autoplay='0' credit='' desc='חסימות הכבישים בירושלים מחר' poster='' kid='1_eyzn6q8o' duration='']

במסגרת לו"ז הנשיא ופמלייתו, החל משעות הבוקר/צהריים ייסגרו לתנועה הרחובות: מצומת דוד המלך-ז'בוטינסקי לכיוון דוד המלך, כיכר פריז לכיוון רחוב אגרון, צומת הלל-מנשה בן ישראל לכיוון אגרון. בהמשך היום ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות- דוד המלך-ז'בוטינסקי עד בית הנשיא, מצומת שלמה המלך – קריב לכיוון המלך דוד, כיכר פריז לכיוון קרן היסוד, מצומת בית לחם-עמק רפאים לכיוון דוד המלך, דובנוב לכיוון ז'בוטינסקי ורחוב הנשיא פינת האר"י לכיוון בית הנשיא.

בשעות הערב, לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב בטקס פתיחת המכביה ה-21 שיתקיים באיצטדיון טדי, ייחסמו לתנועה הרחובות דוד המלך, קרן היסוד, עזה, הרצוג וגולומב - ובסיום הטקס הם ייחסמו בכיוון ההפוך.