משרד החוץ: "אפשרויות היציאה מסרי לנקה מצטמצמות"

על רקע המהומות במדינה, משרד החוץ מזהיר את הישראלים שנמצאים במדינה, וקוראים להם לצאת מהמדינה בהקדם האפשרי. המשרד מבקש להשמע להנחיות כוחות הביטחון המקומיים ולהתרחק מאזורי הפגנות וחיכוך

מפגינים בסרי לנקה
מפגינים בסרי לנקה | צילום: רויטרס

לאור החרפת המצב הכלכלי והפוליטי בסרי לנקה המלווה גם בגילויי אלימות והפגנות רחבות היקף, משרד החוץ הישראלי ממליץ היום (חמישי) לאזרחים ישראלים לדחות נסיעות לא דחופות למדינה עד להתייצבות המצב.

בהודעת המשרד נמסר כי לאזרחים ישראלים הנמצאים בסרי לנקה מומלץ להביא בחשבון את המצב הכלכלי המתערער המשתקף במחסור מחריף בדלק, גז לבישול ואף במזון. מצב כזה עשוי להתפתח לערעור נוסף של יכולת המשילות של הרשויות עד כדי כאוס בחלק מאזורי המדינה.

לטענת משרד החוץ, האפשרויות לצאת מסרי לנקה מצטמצמות וזאת בשל חוסר ודאות לגבי הטיסות היוצאות מהבירה קולומבו. מספר חברות תעופה כבר הודיעו על ביטול או השעיית הטיסות לקולומבו וממנה מה שעשוי ליצור לחץ על הטיסות היוצאות במידה והמצב יחריף. המשרד מבקש להשמע להנחיות כוחות הביטחון המקומיים ולהתרחק מאזורי הפגנות וחיכוך.

מפגינים פרצו לבית הנשיא בסרי לנקה
מפגינים פרצו לבית הנשיא בסרי לנקה | צילום: רויטרס

אתמול פרצו מפגינים למשרדים של ראש ממשלת סרי לנקה, רניל וויקרמסינגה, אשר סוער עדיין בעקבות דרישת המוחים להתפטרותו. מצב חירום הוכרז במדינה, ומיקומו של הנשיא עצמו, גוטביה רג'פקסה, שנמלט במטוס צבאי - עדיין לא ידוע. מפקיד בסרי לנקה נמסר כי הנשיא רג'פקסה מינה את ראש הממשלה וויקרמסינגה לנשיא בפועל לאחר שנמלט.

יצוין כי ביום שבת, מפגינים פרצו למעונו הרשמי של נשיא סרי לנקה, בבירה קולומבו, כשיותר ממאה אלף מוחים הצטברו בחוץ וקראו לנשיא להתפטר בשל כישלנו בטיפול במשבר הכלכלי במדינה. מפגינים שפרצו למשכן תיעדו את עצמם בחדרי הבית וגם כשהם משתכשכים בבריכה שנמצאת במשכן המפואר.

ברקע המהומות, שבהן נפצעו 34 שני אדם, מתוכם שניים במצב אנוש - ראש ממשלת סרי לנקה הסכים להתפטר, כדי לאפשר הקמת ממשלה חדשה, שבה יינתן ייצוג לכל המפלגות. שעות ספורות לאחר מכן, הודיע דובר ראש ממשלת סרי לנקה כי המפגינים פרצו למעונו הפרטי של ראש ממשלת סרי לנקה והציתו אותו.

מדינת האי בעלת 22 מיליון התושבים שנמצאת בדרום אסיה סובלת מהמשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה ועשרות אלפי אזרחים יוצאים בשבועות האחרונים למחאות בשל כך. המצב כה חמור שהלימודים בבתי הספר הופסקו והדלק במדינה ניתן רק למטרות חיוניות.