עינוי נשים, הומואים ומי שמוכר ליהודים: דו"ח חמור נגד הרש"פ וחמאס

ועדת האו"ם נגד עינויים תתכנס היום ומחר ותדון בדו"ח של הארגון UN WATCH, שמאשים את הרשות הפלסטינית ואת חמאס בעינויים מפעילי זכויות אדם ועד משתפי פעולה ומוכרי אדמות ליהודים: "תלו והיכו אותי במשך חמישה ימים"

פעילי חמאס לעמוד על המשמר ליד מעבר רפיח
אנשי חמאס ברצועת עזה | צילום: רויטרס

ועדת האו"ם נגד עינויים תתכנס היום (שלישי) ומחר לדיון סביב דו"ח של ארגון UN WATCH, שנשלח לוועדה ומצא שיטות עינוי קשות שמפעילים ברשות הפלסטינית ועל ידי ארגון חמאס בעזה נגד פעילי זכויות אדם, נשים, אנשי הקהילה הגאה, יריבים פוליטיים, משתפי פעולה וגם פלסטינים שמוכרים אדמות ליהודים. משלחת פלסטינית בראשות שר הפנים זיאד האב אל-ריה תגיע לדיון כדי לענות על הטענות.

בין היתר נכתב בדו"ח כי חברי הקהילה הגאה החיים בשטחים ובעזה סובלים מרדיפה ומהתעללות תמידית. הארגון הצליח לאסוף עדויות ממי שהצליח לברוח. הומו שהתגורר מעזה וכעת חי בטורקיה סיפר לארגון: "עצרו אותי ואז תלו אותי והיכו אותי במשך חמישה ימי חקירה. כולם מפחדים. הם גם הרגו בעבר".

יו''ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס - אבו מאזן
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

הדו"ח מתאר שיטות שבהן נוהגת הרשות הפלסטינית מהכאות, דרך מעצר בצינוק, הצלפות, כיבוי סיגריות על גוף העצורים, עקירת שיניים ועוד.  הדו"ח מאשים גם את חמאס בעינויים, בעיקר של משתפי פעולה עם ישראל וכאלה שמכרו אדמות ליהודים. בדו"ח מתואר המקרה של עיסאם עאקל, שנידון בסוף שנת 2018 למאסר בעבודות פרך על כך שמכר אדמות לישראלים.

במקביל, העיתון " אל קודס אל ערבי" הרואה אור בבריטניה מדווח כי "המרכז הבינלאומי לצדק עבור הפלסטינים", אחד מארגוני זכויות האדם בלונדון , הודיע כי החל להגיש תלונות פליליות נגד כל אזרח בריטי ששירת בצה"ל על בסיס חשד כי היה מעורב בפשעי מלחמה שעליהם עליו להיענש על פי החוק הבריטי.

המרכז חשף כי הגיש תלונה רשמית למשטרת בריטניה הכוללת רשימה שמית של אנשים הנושאים אזרחות בריטית וביקש כי יחקרו בחשד כי היו מעורבים בפשעי מלחמה בזמן שירותם בצה"ל ושייתכן כי שירתו בשטחים וביצעו שם פשעים שאינם עולים בקנה אחד עם החוק הבינלאומי והבריטי. "המרכז הבינלאומי לצדק עבור הפלסטינים" הוקם בלונדון בשנה שעברה כארגון זכויות אדם עצמאי ומנהל אותו חבר פרלמנט מטעם השמרנים בשם קריספין בלאנט.