היועמ"שית על הפרסום בחדשות 13: "פעולה שלא מובילה למלחמה"

אמש נחשף כי הורוביץ זעם על ראש הממשלה שלא כינס את הקבינט לאשר את מבצע עלות השחר. היועצת המשפטית לממשלה הוציאה הבהרה המאשררת את החלטת לפיד. גם השרים מגבים: "פעלו לפי חוק", אמר השר בר-לב. כלל המגבלות ברחבי הארץ הוסרו סופית

זמן צפייה: 02:05

סערה פוליטית הבוקר (שני) לאחר שאמש פורסם לראשונה במהדורה המרכזית על עימות בין שר הבריאות ניצן הורוביץ לראש הממשלה יאיר לפיד. הורוביץ זעם בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני על כך שלפיד לא כינס את הקבינט לאשר את היציאה למבצע עלות השחר. לפיד השיב לו כי התייעץ עם היועצת המשפטית לממשלה והיא נתנה את אישורה.

הבוקר הגיב גורם מדיני בכיר על הפרסום ואמר שההחלטה לצאת למבצע מבלי לעבור קודם בקבינט התקבלה על בסיס ההבנה שאין מדובר במערכה כוללת אלא במבצע נקודתי. גם השר חילי טרופר, שמשמש כמשקיף בקבינט, אמר הבוקר בריאיון לגלי צה"ל כי החלטת לפיד שלא לאשר בקבינט הייתה נכונה וכי הוא אינו שותף לזעם של הורוביץ.

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, הוציאה הבהרה בהמשך לפרסום בחדשות 13 וציינה כי סעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה קובע כי המדינה לא תפתח במלחמה ולא תנקוט פעולה צבאית משמעותית העלולה להוביל ברמת הסתברות קרובה לוודאי למלחמה אלא מכוח החלטת הממשלה שאפשר ותתקבל על ידי קבינט.

ראש הממשלה יאיר לפיד בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני | צילום: קובי גדעון /לע''מ

עם זאת, היועמ"שית ציינה כי כל מקרה נבחן באופן פרטני על ידי גורמי המקצוע הביטחוניים ובמקרה זה, נוכח מידע מודיעיני ולאחר ישיבות היערכות, קבעו גורמי המקצוע פה אחד כי הפעולה הצבאית שבה הוחלט לנקוט אינה פעולה צבאית העלולה להוביל למלחמה.

גם ח"כ מיכאל ביטון התראיין בגל"צ ואמר: "שר הביטחון גנץ ורה"מ לפיד עבדו נכון, בלי הדלפות מהקבינט. תמיד ידענו לעבוד עם מפלגת יש עתיד - בסוף נצטרך לשתף פעולה גם בהמשך כדי לחולל שינוי".

ברשת ב' התייחס הבוקר השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לדיווח בחדשות 13 ואמר: "מדובר בדיווח נכון. לפיד פנה ליועמ"שית והתייעץ איתה, והתשובה שלה היתה שאין חובה. פעלו לפי חוק. לצערנו, גם מהקבינט יוצאות הדלפות. מאז ומעולם הקבינט לא עודכן בפעולות שהן לא יציאה למלחמה".

Capture
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה

בדיון בקבינט אמר הורוביץ ללפיד: "מה פתאום יצאת למבצע בלי לכנס את הקבינט קודם? איך לא מאשרים דבר כזה בקבינט? בקבינט האחרון (יומיים לפני המבצע) נאמר לנו שמדובר באירוע קטן יחסית, ושישראל תגיב אם יהיה צורך. לא נאמר לנו שזה הולך להיות אירוע עם השלכות רחבות".

הרמטכ"ל אביב כוכבי מצידו השיב כי "לא הייתה ברירה, היה כאן איום קונקרטי". לפיד הוסיף: "התייעצתי קודם עם היועמ"שית לממשלה, ויכולתי לצאת למהלך הזה גם בלי קבינט. היה צורך באלמנט ההפתעה".

בתוך כך, בתום הערכת מצב הוחלט בפיקוד העורף להסיר את כלל המגבלות ברחבי הארץ והוחלט על חזרה לשגרה בתום המבצע הצבאי בעזה.