הערכה: בעקבות פגישת גנץ-עבדאללה - בירדן מתכוונים לחמם יחסים עם ישראל

לאחר ששר הביטחון נפגש עם מלך ירדן, בישראל מעריכים כי בעמאן מתכוונים לקיים עוד מפגשים גלויים עם שרים ובכירים. זאת, בשל הרצון בממלכה להשתלב ברשת הקשרים האזורית על בסיס הסכמי אברהם

זמן צפייה: 00:25

בישראל מעריכים הערב (שישי) כי ירדן בשלה לחמם את היחסים, שהיו קרים בעשור האחרון. בעקבות הפגישה המתוקשרת של שר הביטחון בני גנץ עם מלך ירדן עבדאללה - בעמאן מתכוונים לקיים עוד מפגשים גלויים עם שרים ובכירים ישראלים. הממלכה מעוניינת להשתלב ברשת הקשרים האזורית שישראל בונה על בסיס הסכמי אברהם.

מוקדם יותר השבוע נפגש גנץ עם מלך ירדן בעמאן. השניים דנו ביחסים בין המדינות ובסוגיות ביטחוניות ומדיניות הנוגעות ליציבות האזור והשמירה על היחסים. גנץ הודה למלך על שמירתו על יציבות האזור ובירך על שיפור היחסים. בנוסף, שר הביטחון הביע את מחויבותו להמשך חיזוק הקשרים הביטחוניים, הכלכליים והאזרחיים ביניהם.

בני גנץ עבדאללה מלך ירדן פגישה עמאן
גנץ והמלך עבדאללה בארמון בעמאן

בהודעה שהוציא המלך עבדאללה, נכתב כי המלך הדגיש את הצורך בשמירה על השקט ביהודה ושומרון ובשטחי הרשות הפלסטינית ואת הצורך לבנות חזון משותף לביסוס שלום על בסיס פתרון שתי המדינות. בפגישה השתתפו מהצד הישראלי ראש האגף המדיני-ביטחוני, ראשת המטה והמזכיר הצבאי. מהצד הירדני נכחו סגן ראש הממשלה ושר החוץ והתפוצות, מנהל האגף לעניינים פוליטיים ומנהל לשכתו של המלך.

כזכור, ביולי האחרון נועד ראש הממשלה נפתלי בנט בחשאי עם מלך ירדן, זאת אחרי נתק ממושך בין בית המלוכה הירדני לבין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. גורמים המעורים בתכני הפגישה, אליה הגיע בנט במסוק, סיפרו כי היא הייתה "טובה".

משרד החוץ הודיע כי ישראל וירדן סיכמו שהראשונה תגדיל את מכסת המים שמועברת לשנייה ממי הכינרת. מי שקיבלו את ההחלטה הם שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הירדני, סגן ראש הממשלה ושר החוץ איימן ספאדי, שדנו לפני כן בנושאי מסחר ומים. משמעות ההחלטה הינה שישראל תמכור לירדן 100 מיליון קוב מים בשנה - כפול ממה שנמכר עד כה בכל שנה.