ישראל מחריפה את הטון נגד האיחוד האירופי: שר החוץ נזף בשגריר

במהדורה המרכזית פורסם כי הפגישה בין שר החוץ אלי כהן לשגריר האיחוד האירופי בישראל הוגדרה על-ידי גורמים דיפלומטיים כמתוחה ונוקבת. במהלך השיחה כהן אמר לשגריר את הדברים הבאים: "ישראל דורשת נחרצות מהאיחוד להפסיק להעביר כספים אירופיים עבור גופים פוליטיים פלסטינים, שרק מלבים את האש. אתם מתנהלים בצורה מוטה וחד-צדדית"

שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן | צילום: רויטרס

פרסום ראשון: שר החוץ אלי כהן נפגש בשבוע שעבר עם שגריר האיחוד האירופי בישראל - ולמרות ההודעות הלקוניות שיצאו בתום הפגישה, הערב (שלישי) במהדורה המרכזית פורסם כי הפגישה הוגדרה על-ידי גורמים דיפלומטיים במשרד החוץ, כמתוחה ונוקבת.

במהלך השיחה שר החוץ כהן אמר לשגריר האיחוד האירופי בישראל את הדברים הבאים: "ישראל דורשת נחרצות מהאיחוד להפסיק להעביר כספים אירופיים עבור גופים פוליטיים פלסטינים, שרק מלבים את האש. אתם מתנהלים בצורה מוטה וחד-צדדית בכל הקשור לסכסוך הישראלי פלסטיני".

שר החוץ דיבר באופן פרטני גם על ראש הנציגות של האיחוד האירופי ברמאללה, שחורג לטענת ישראל מגבולות הקודים הדיפלומטיים. בין היתר עלתה בשיחה גם העובדה שהאיחוד ארגן לפני כמה ימים סיור של שגרירים בהר הבית - ללא כל תיאום מול ישראל. כל הצעדים הללו לא מקובלים על ישראל – והמסור הועבר באותה שיחה. הטון החריף והתקיף של ישראל כלפי האיחוד האירופי מהווה בהרבה מובנים שינוי מדיניות מהממשלה הקודמת.

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

לפיד, גם כראש ממשלה וגם כשר חוץ, חתר למדיניות של מעט מאוד עימותים ומשברים מול האיחוד האירופי, גם כשהיו חילוקי דעות, לשמור אותם מתחת לרדאר - ונראה שהמדיניות הזו משתנה.

נזכיר שבחודש שעבר פורסם בחדשות 13 מסמך סודי של האיחוד שמלמד עד כמה הם רוצים להיות מעורבים במה שקורה בשטחים, לסייע לפלסטינים, גם בסוגיות שהן מנוגדות לחלוטין למדיניות הישראלית. גורם אירופי הדגיש: "לא היינו מגדירים את השיחה כאגרסיבית, אלא כדיון פורה ושיח על העמדות השונות על מנת לחזק את היחסים בין המדינות".