בעקבות חשיפת מסמך האיחוד האירופי: ח"כים דורשים דיון דחוף

כעשרה חברי כנסת הצטרפו לבקשת תנועת "רגבים" ושלחו מכתב ליו"ר הזמני של ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יואב גלנט, בבקשה לזמן דיון דחוף בנושא המסמך הסודי שנחשף בחדשות 13, לפיו באיחוד פועלים להרחיב את השליטה הפלסטינית בשטחי C

זמן צפייה: 02:07

כעשרה חברי כנסת, ביניהם אופיר סופר, יולי אדלשטיין, אבי דיכטר ואופיר אקוניס מהליכוד, כמו גם ישראל אייכלר מיהדות התורה, שלחו היום (שלישי) מכתב לח"כ יואב גלנט שמשמש כיו"ר הזמני של ועדת חוץ וביטחון, ובו הצטרפו לבקשת תנועת "רגבים" לכנס דיון דחוף של הוועדה, וזאת בעקבות המסמך הסודי של האיחוד האירופי שנחשף במהדורה המרכזית של חדשות 13.

על פי המסמך, האיחוד האירופי מבקש לחזק את הנוכחות הפלסטינית בשטח C – שטחים שהם בשליטה ישראלית מלאה, בין היתר דרך מיפוי של הקרקעות בשטחים, לא בהכרח בעצמו אלא דרך ארגונים, זאת במטרה להוכיח זכאות פלסטינית על הקרקע. מדובר באותם שטחים שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' דרש את הסמכויות בהם והם היו חלק בלתי נפרד מהמשא ומתן הקואליציוני.

מכתב הח''כים ליואב גלנט בעקבות המסמך הסודי של האיחוד האירופי
מכתב הח''כים ליואב גלנט בעקבות המסמך הסודי של האיחוד האירופי

תנועת "רגבים", שהוקמה לשם מעקב ותיעוד פעילות בלתי-חוקית של פלסטינים בתחומי הקו הירוק וביהודה ושומרון, שלחה מוקדם יותר היום לגלנט בקשה לדיון דחוף, וכתבה במכתבה כי "האיחוד פועל במסווה של פעילות הומניטרית, אך בפועל חותר תחת מדינת ישראל, ובניגוד לחוק הישראלי, בניגוד לדין הבינלאומי ומעורב עמוקות בהשתלטות האסטרטגית של הרשות הפלסטינית על שטחי C".

בשל כך, הוסיף מנכ"ל "רגבים", "אנו מבקשים לקיים דיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון הזמנית בראשותך בנושא. פעילות האיחוד איננה דיפלומטיה ואיננה סיוע הומניטרי, אלא חתרנות אסורה תחת מדינה סוברנית. על מדינת ישראל לפעול בנחרצות נגד המעורבות הגסה ולשים לדבר סוף".

אמש משרד החוץ תקף את המסמך של האיחוד ואמר כי "מדובר בנייר פנימי של האיחוד האירופי והוא מציג שורה של עמדות שאינן מקובלות על ישראל, כולל בכל הקשור לשטח C. ישראל הבהירה זאת לאיחוד בשורה של מגעים עם נציגיו בכל הדרגים. מאז כתיבת המסמך - ישראל והאיחוד האירופי קיימו הן מפגש אסוציאציה והן דיאלוג מדיני בשבוע שעבר, בהם נדונו סוגיות על סדר היום ביחסים בין ישראל לאיחוד האירופי".

המאחז אביתר בשומרון, יהודה ושומרון
המאחז אביתר בשומרון, יהודה ושומרון | צילום: תנועת נחלה

חלק מאותו מסמך שמוגדר "סודי" נכתב לפני כמה חודשים. להלן עיקריו:
האיחוד האירופי מבקש לחזק את הנוכחות הפלסטינית בשטח C; האיחוד האירופי יפעל למיפוי של הקרקעות בשטחים – לא בהכרח בעצמו, אלא דרך ארגונים. המטרה: להוכיח זכאות פלסטינית על הקרקע;  האיחוד קורא 'לעקוב ולנטר' אחר פעילות ארכיאולוגית ישראלית בשטח. הסיבה: הפעילות הזו משמשת את ישראל להצדיק את היאחזות שלה בקרקעות ביהודה ושומרון; המטרה: לשלב את שטח C עם שטחי A ו-B.

במסמך נכתב עוד כי יש צורך בחזון אירופי משותף ובגישה מתואמת יותר בין הגורמים באירופה כדי למקסם את היכולת להרחבת המעורבות שלהם בשטח C. התוכנית מדברת על הצורך בחיזוק תשתיות לפלסטינים בשטח C, העמדת סיוע משפטי ועוד ועוד צעדים שהאיחוד האירופי רוצה לקדם שם. המסמך נכתב עוד לפני הבחירות בישראל, כך שאי אפשר לשייך אותו לתגובה על ממשלה כזו או אחרת. עמדת האיחוד אמנם לא חדשה, אבל כעת נראה הלכה למעשה איך להגביר ולהעמיק עוד, יותר ממה שהיה עד עכשיו, את המעורבות בשטחי C.