הרצוג אחרי הפגישה עם ארדואן: "היה פתוח לדיאלוג אמיתי"

לאחר שנועד עם הנשיא הטורקי המריא הנשיא לאיסטנבול, ואמר כי הוא מקווה שהונחה התשתית לפיתוח היחסים בין המדינות והתקדמותם לכיוון חיובי. "אנחנו כמובן לא שוכחים את העבר, אבל מסתכלים וחושבים על העתיד"

זמן צפייה: 02:31

לאחר פגישתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג באנקרה עם נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, אמש הוא המריא לאיסטנבול והבוקר (חמישי) הוא אמר שם בתדרוך לכתבים כי הנשיא הטורקי היה פתוח לדיאלוג אמיתי. "התהליך שהתחלנו בביקור הזה ייבחן במעשים בשטח", אמר הרצוג, "וגם דיברנו על האפשרות של כינון מנגנון למניעת משברים או התמודדות עם משברים שיכולים לקרות".

"ביקורי בטורקיה היה ביקור חשוב בעל מטענים סמליים חשובים להיסטוריה בין שתי המדינות ובין שני העמים, שידעה עליות ומורדות ובשנים האחרונות סבלה מאתגרים ומרגעים לא פשוטים", פתח הנשיא את דבריו, "אני נכנסתי לתהליך הזה בצורה מפוקחת, בתיאום מלא עם ממשלת ישראל, המועצה לביטחון לאומי וגורמים נוספים".

Whatsapp Image 2022 03 09 At 1
הנשיאים הרצוג וארדואן בטקס קבלת הפנים | צילום: חיים צח/לע''מ

"כל התהליך הוא נטול אשליות, אבל הוא תהליך שמשקף אינטרסים אזוריים ובילטרליים", הוסיף הרצוג, "ישראל קנתה לה מעמד מרשים מאוד באזור, הסכמי אברהם פתחו בפניה הזדמנויות יוצאות דופן. טורקיה היא מדינה חשובה מאוד, זו המדינה המוסלמית הראשונה שהכירה במדינת ישראל וכוננה איתה קשרים דיפלומטיים. אפילו סיפרתי לנשיא ארדואן על כך שדוד בן גוריון ויצחק בן צבי היו בוגרי האוניברסיטה בעיר שבה אנחנו נמצאים כרגע".

"בכל זאת, כשיורדים למציאות בשטח יש כל כך הרבה נושאים, שהם לא בהכרח בעלי משמעות פוליטית", המשיך הנשיא, "למשל הנושא הכלכלי ונושא הסחר, ולדוגמא הסכסוך והמלחמה הנוראה באוקראינה, שם ישראל וטורקיה מוצאות את עצמן שתיהן מדינות שמסוגלות לנהל דו שיח עם שני הצדדים. אני מקווה שמכאן הונחה התשתית לפיתוח היחסים והתקדמותם לכיוון חיובי".

Whatsapp Image 2022 03 09 At 1
הנשיאים הרצוג וארדואן בטקס קבלת הפנים | צילום: חיים צח/לע''מ

"יש לי תפיסת עולם, שאמרתי אותה גם כשביקרתי באמירויות, ואני אומר את זה לכל מנהיג באזור ובעולם", סיכם הרצוג, "אני חושב על ילד בן 10 שמסתכל ורואה באחד האתרים תמונה של נשיא מדינת ישראל עם מנהיג עוטה כאפייה, וזה נועד לשדר מסר של תקווה וחלופה לכל מי שחושב שעימות ואלימות יביאו תוצאות. אני מקווה שגם בכך תרמתי את תרומתי, התהליך ייכנס לעבודת מטה פנים מדינתית. אנחנו כמובן לא שוכחים את העבר, אבל מסתכלים וחושבים על העתיד".