היום האחרון של ביידן במזה"ת: שליח חדשות 13 מדווח מסעודיה

איראן על הפרק: נשיא ארה"ב ייפגש בג'דה עם ראשי מדינות ערביות, בהן איחוד האמירויות, עיראק ומצרים. ברקע: הניסיון לבנות ברית אזורית נגד הרפובליקה האיסלאמית. צפו בדיווח

זמן צפייה: 02:50

היום האחרון של ביידן במזה"ת: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נמצא הבוקר (שבת) בג'דה שבערב הסעודית, לטובת פגישה עם ראשי מדינות האיזור, ובהן פגישות אישיות עם ראש ממשלת עיראק, לאחר מכן פגישה נפרדת עם נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי, ולאחר מכן פגישה נפרדת עם שליט האמירויות מוחמד בן זאיד.

בצהריים תתקיים פסגת מנהיגי מדינות המפרץ, מצרים, ירדן, עיראק וארה"ב, כאשר על הפרק שורה של נושאים בוערים. בסעודיה מדגישים כי נורמליזציה מלאה עם ישראל עוד רחוקה, וכי אישור הטיסות הוא צעד משמעותי.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה

נכון לעכשיו, גולת הכותרת היא עדיין הפגישות של ביידן אתמול עם הסעודים, ובהן, בראש ובראשונה, עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, אותו אדם שארצות הברית מאשימה ברצח העיתונאי חאשוקג'י. ביידן העלה נושא זה בפגישה, אך יורש העצר הכחיש את הדברים. נשיא ארצות הברית עמד על שלו בנושא זה, אך הציבור בארצות הברית בכל זאת מביע אי-שביעות רצון רבה, בשל העובדה שביידן נפגש עימו ופעל בצורה שאינה מיטיבה ליחסים ביניהם, לדעת רבים.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה

עם זאת, עדיין לא ברור אם בשורה התחתונה המהלך יביא לאיתות לשווקי הנפט, כדי שניתן יהיה לחוש בהקלה במחירים. הפסגה הזו מסתיימת עם עוד הסכמות בין ישראל לערב הסעודית סביב שני האיים בסיני, טיראן וסנפיר, שיועברו לידי הסעודים, והכוח הבין-לאומי שנמצא בהם יעזוב. ישראל מקבלת את ההתחייבויות שבהן רצתה, נוסף על הסכמים לטיסות מעל ערב הסעודית, וכן טיסות ישירות למוסלמים לנמל התעופה בן גוריון, לישראל.

Captureנשיא ארה''ב ג'ו בידן בביקורו בסעודיה
נשיא ארה''ב ג'ו בידן בביקורו בסעודיה | צילום: רויטרס

לאחר הפגישה עם בן סלמאן אמר הנשיא ביידן כי פתיחת השמיים הסעודים למטוסים אזרחיים היא סיפור גדול, כולל עבור ישראל, והוסיף כי יורש העצר הסעודי אמר לו שהוא אישית לא היה מאחורי הרצח של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י, וכל מי שהיה מעורב נענש.

הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה
הנשיא ביידן נפרד מרה''מ לפיד בנתב''ג לפני המראתו לסעודיה | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בעולם הערבי מגדירים את הפסגה שתתקיים היום בסעודיה בין מנהיגים ערבים לנשיא ביידן כ"נורמליזציה תמורת ברית אחידה נגד איראן". למרות המים הצוננים ששופכים בפומבי שותפיו של ביידן לוועידה, מתחת לפני השטח יש צפייה להסכמה על שיתוף פעולה ערבי-אמריקני-ישראלי נגד ההתפשטות האיראנית במזרח התיכון.