ביידן נחת בישראל: היחסים בינינו עמוקים וחזקים מאי פעם

נשיא ארה"ב הגיע לישראל. בנתב"ג התקיים טקס קבלת הפנים. ביידן אמר: "זהו ביקורי העשירי בישראל. כל הזדמנות לחזור לכאן - מבורכת". לפיד: "אתה ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל". הרצוג: "ברוך הבא, אחינו יוסף". כביש 1 נחסם לתנועה. ביידן בדרך ליד ושם. כל העדכונים במשדר המיוחד

זמן צפייה: 04:10

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נחת אחר הצהריים (רביעי) בישראל לטובת ביקורו המדיני הראשון בארץ מאז החל את כהונתו. אחרי חודשים ארוכים של תיאומים, דחיות ושינויים – הוא הגיע במטוס ה"אייר פורס 1" המפורסם אל מסלול הנחיתה בנמל התעופה בן גוריון, והוא פתח את ביקורו החגיגי בקבלת פנים על ידי ראש הממשלה יאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג. ב-17:00 יצאה השיירה ליד ושם.

לפיד אמר בטקס קבלת הפנים לביידן: "ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל". ביידן אמר: "זה כבוד להיות כאן שוב עם חברים ולבקר במדינה היהודית. הנשיא ניקסון היה הנשיא האמריקני הראשון שביקר בישראל ב-1974. אני ביקרתי בהיותי סנאטור ב-1973, כמה שבועות לפני מלחמת יום כיפור".

ביידן נחת בישראל
ביידן נחת בישראל

עוד אמר ביידן: "הייתה לי הזכות להיפגש עם גולדה מאיר ויצחק רבין. אני אמרתי אז ואומר גם היום: לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני. זהו ביקורי העשירי בישראל. כל הזדמנות לחזור לכאן לארץ שבה שורשים יהודיים עוד מימי התנ"ך זה מבורך. הקשר בין העם הישראלי לעם האמריקני הוא עמוק בעצם. אנחנו חולמים ביחד. אני הייתי חלק מזה כסנאטור, כסגן נשיא ואפילו כילד שחונכתי כנוצרי. אני זוכר שהייתי בן 8 ואבא שלי סיפר על השואה".

הנשיא הוסיף: "כנשיא אני גאה שהיחסים בינינו עמוקים וחזקים מאשר היו אי פעם. חיזקנו את המחויבות שלנו למען ביטחון ישראל. מכאן אני הולך לראות את תצוגת היכולות של המערכות הביטחוניות של ישראל מכיפת ברזל ועד קרן הלייזר. אנחנו נעמיק את היחסים שלנו בחדשנות ובמדע. פתרון 2 המדינות הוא עדיין הפתרון הטוב ביותר לישראל ולפלסטינים".

ביידן התייחס להמשך ביקורו בישראל, שיכלול את יד ושם הערב ב-17:30: "אסור לעולם להיסטוריה לחזור על עצמה. אני אגיע גם ליד ושם כדי לכבד 6 מיליון יהודים שנרצחו ועלינו לעשות הכול כדי לשמר את הזיכרון ושלא נשכח את הלקח. אנחנו מאוחדים בחזון שלנו. אני מחכה בקוצר רוח לימים הקרובים. שישראל וארה"ב ימשיכו לשגשג. תודה רבה ושאלוהים יברך אתכם".

ביידן מתקבל על ידי הנשיא הרצוג, רה''מ לפיד וראש הממשלה החליפי בנט
ביידן מתקבל על ידי הנשיא הרצוג, רה''מ לפיד וראש הממשלה החליפי בנט

לפיד: "ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל"

קודם לכן נשא דברים ראש הממשלה יאיר לפיד: "אדוני הנשיא, זהו ביקור היסטורי, וגם ביקור מאוד אישי. ‏‎היסטורי מפני שהוא מבטא את הקשר ה-UNBREAKABLE בין שתי המדינות שלנו. את המחויבות שלנו לערכים משותפים. לדמוקרטיה, לחופש, ולזכותו של העם היהודי למדינה משלו. זהו ביקור אישי, מפני שהיחסים שלך עם ישראל היו תמיד אישיים. פעם הגדרת את עצמך כציוני. אמרת שאין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני. צדקת, ובמקרה שלך: ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל מעודה.

‏‎"לא היית פה כבר כמה שנים, אז בימים הקרובים אתה תראה איך ישראל גדלה והתפתחה. אתה תראה את עוצמתו ותחכומו של צה"ל, את היצירתיות של אומת הסטרט-אפ ואת הגיוון של החברה הישראלית. ישראל היא מדינה שמחברת את העבר, את ההווה ואת העתיד. המטוס שלך עבר לפני כמה דקות מעל המקום בו המלך שאול חיפש את אתונות אביו, מעל גגו של המלך דוד, ומעל עץ התמר שתחתיו ישבה דבורה הנביאה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-1307221552' autoplay='0' credit='' desc='נאום ראש הממשלה לפיד' poster='' kid='1_i7zr36rp' duration='']

"הוא עבר גם מעל תעשיות ההיי-טק המובילות, מעל חקלאות שעוזרת לשפר את ביטחון המזון ברחבי העולם, ומעל אוניברסיטאות ומכוני מחקר שבהם מדענים ישראליים, חלקם חתני פרס נובל, מובילים מחקרים פורצי דרך.

‏‎"בביקור שלך ננהל שיחות על סוגיות של ביטחון לאומי. נשוחח על בניית ארכיטקטורה ביטחונית וכלכלית חדשה עם עמי המזרח התיכון בעקבות הסכמי אברהם והישגי פסגת הנגב. נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תכנית הגרעין האיראנית. לכל אלה יהיה עוד זמן. כרגע אנחנו פשוט שמחים לראות אותך אדוני הנשיא. השמחה הפשוטה והאמיתית שגורמת פגישה מחודשת עם חבר טוב. ברוך בואך לישראל, אדוני הנשיא".

הרצוג: "רוחות השלום נושבות מצפון אפריקה ועד למפרץ, זהו מסע השלום שלך"

הנשיא הרצוג פתח את טקס קבלת הפנים ואמר: "עם ישראל מקבל אותך בברכה לארץ הקודש, בזרועות פתוחות ובלב שמח, בדיוק כפי שיוסף, בנו של יעקב אבינו, חיפש את אחיו. כאן, אדוני הנשיא, אתה באמת בן בית. כמו יוסף התנכ"י, אתה איש חזון ומנהיג, אשר חש מחויבות לקדם את ארצות הברית, את המזרח התיכון, את העולם כולו, ואת מדינת ישראל".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-1307221547' autoplay='0' credit='' desc='נאום הנשיא הרצוג' poster='' kid='1_jb6eoji2' duration='']

הרצוג אמר עוד כי "ביקור היסטורי זה משקף את השותפות העמוקה בין עמינו: שותפות הנובעת ממחויבותנו המשותפת לדמוקרטיה, לצדק, לחירות, לסובלנות, לביטחון ולשלום. היית ידיד אמת ותומך עקבי של מדינת ישראל ושל עם ישראל לאורך ימי חייך. בביקורך, תדון באתגרי הביטחון הנובעים ישירות מאיראן ומשלוחותיה, אשר מאיימות על ישראל ועל שכנותיה ובכך מסכנות את האזור כולו. ביקורך הראשון, בשנת 1973, התקיים שבועות ספורים טרם פרצה מלחמה איומה. אך היום, רוחות השלום נושבות מצפון אפריקה, דרך הים התיכון, ועד למפרץ. ביקור זה, אדוני הנשיא, הינו מסע השלום שלך, מישראל לערב הסעודית, מארץ הקודש ועד לחג'אז".

גנץ מנופף לשלום בטקסט קבלת הפנים לביידן
גנץ מנופף לשלום בטקסט קבלת הפנים לביידן | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

יאיר לפיד, ג'ו ביידן
ראש הממשלה לפיד והנשיא ביידן | צילום: רויטרס, נועם רבקין פנטון, פלאש 90

בתום הטקס בנתב"ג אמר לפיד לביידן: "אני לא יודע אם אתה זוכר, אבל לפני שמונה שנים נפגשנו אצלך במשרד כשהיית סגן נשיא. אמרת לי שאם היה לך את השיער שלי - היית נשיא ארה"ב; ואני אמרתי לך שאם היה לי את הגובה שלך - הייתי ראש ממשלת ישראל". ראש הממשלה החמיא לנשיא ביידן על נאומו והחליפו מספר מילים אישיות.

נתניהו בטקס קבלת הפנים לביידן בנתב''ג
נתניהו בטקס קבלת הפנים לביידן בנתב''ג | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזציה, ח"כ בנימין נתניהו, אמר בהצהרה לתקשורת בנתב"ג בקבלת הפנים לנשיא ארה״ב ג׳ו ביידן: "כדי לעצור משטרים כמו איראן לא די בסנקציות כלכליות, לא די בסנקציות מדיניות, אין דרך לעצור את איראן בלי איום צבאי אמין והאיום הצבאי האמין אתה מקווה שהוא ירתיע ואם הוא לא ירתיע אין לך ברירה אלא להפעיל אותו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207131620' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו' poster='' kid='1_y11qpch3' duration='']

ב-14:45 נחסם כביש 1 לתנועה. מנתב"ג ימשיך הנשיא ביידן לתצוגה במתחם שדה התעופה של תותח הלייזר החדש נגד רקטות ושל מערכת כיפת ברזל, ובהמשך ייקח אותו מסוק ה"מארין 1" בטיסה לירושלים, כאשר התחנה הראשונה שלו בבירת ישראל תהיה מוזיאון יד ושם. משם ימשיך הנשיא ביידן בנסיעה למלון המלך דוד וילון בסוויטה הנשיאותית, מקום הלינה הקבוע של הנשיאים בביקוריהם בישראל.

דגלי ישראל וארה''ב לקראת ביקור ביידן בירושלים
דגלי ישראל וארה''ב לקראת ביקור ביידן בירושלים | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

היום השני לביקור יחל בפגישה בארבע עיניים ובהצהרות עם ראש הממשלה לפיד, ולאחר מכן תיערך שיחת ועידה של ביידן ולפיד עם מנהיגי הודו ואיחוד האמירויות. לפנות ערב ייערך טקס בבית הנשיא, בו יקבל ביידן את עיטור הנשיא מידיו של הרצוג. ביום שישי יסייר ביידן ברשות הפלסטינית, ייפגש עם יו"ר הרשות אבו מאזן, וייתכן שגם יערוך ביקור במזרח ירושלים. בצהרי יום שישי ימריא הנשיא לסעודיה.

מחלף לטרון
מחלף לטרון

גם החדר של ביידן במלון מוכן
גם החדר של ביידן במלון מוכן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השטיח האדום כבר פרוס. ההכנות בנתב''ג לנחיתת ביידן
השטיח האדום כבר פרוס. ההכנות בנתב''ג לנחיתת ביידן | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מעל 16 אלף שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יפעלו במהלך ביקור הנשיא, והם יתפרסו בשטח על מנת לאבטח, לשמור על הסדר הציבורי ולהכווין את התנועה. המבצע הלאומי שנקרא "מגן כחול 3" כולל את היערכות המשטרה במרחב נתב"ג, ירושלים והצירים הראשיים המובילים לבירה. בנוסף לפריסת הכוחות בשטח, יפעלו מרכזי שליטה ומוקדי משטרה על מנת להבטיח פיקוד ושליטה אפקטיביים לאורך כל המבצע.

לפי נתוני חברת Waze, עומס כבד נרשם בין היתר ברחוב מלכי ישראל, ברחוב חטיבת ירושלים סמוך למלון המלך דוד וברחוב עמק רפאים. אחר הצהריים נרשם  עומס כבד מאוד ברחוב דרך יריחו עד רחוב סולטאן סולימאן. עומס כבד דווח גם ברחוב דרך רבין ובדרכים המובילות למלון המלך דוד. כמו כן, עומס נרשם בכניסה לירושלים ברחוב יפו סמוך לתחנה המרכזית וכן ברחוב יגאל ידין עד צומת הגבעה הצרפתית.

כביש 1, כאמור, ייחסם בשני הכיוונים ממחלף שפירים, מחלף לוד, מחלף ענבה, מחלף לטרון, מחלף שער הגיא, מחלף שורש, מחלף הראל ומחלף מוצא. גם היציאה לכביש 1 מכביש 6 במחלף בן שמן וממחלף נשרים תיחסם. התנועה תופנה לכבישים 44, 444 ו-443.

הכניסה לירושלים מכיוון גינות סחרוב עד למוזיאון יד ושם תיחסם לתנועה. כמו כן, הרחובות ויצמן, הרצל עד צומת הנטקה ייחסמו. בהמשך ייחסמו הרחובות שמואל בייט בשני הכיוונים ותיחסם העלייה מכביש בגין לבייט. גם קטע כביש בזק-הרצוג, רחוב עזה, כיכר פריז, קרן היסוד ורחוב דוד המלך ייסגרו לתנועה.

מפת החסימות במהלך ביקור הנשיא ביידן בישראל
מפת החסימות במהלך ביקור הנשיא ביידן בישראל

גם רשות שדות התעופה ונתב"ג נערכים להגעתו של הנשיא ביידן, וכל הטיסות הבינלאומיות היוצאות מטרמינל 1 יועברו לטרמינל 3. טיסות הפנים יצאו ללא שינוי מטרמינל 1, שייסגר שוב לטיסות בינלאומיות בחצות הלילה שבין חמישי לשישי. החל מאתמול ועד יום שישי אחר הצהריים יצאו מטרמינל 3 גם הנוחתים בטיסות הפנים. הפעילות הבינאלומית תוחזר לטרמינל 1 החל מהשעה 1:00 בלילה שבין שבת לראשון.

בעקבות ביקורו של ביידן, יחולו שינויים במסלולי התחבורה הציבורית אל ומירושלים ובתוך העיר, בהתאם לחסימות המשטרה, בימים רביעי, חמישי ושישי. רכבת ישראל תפעל כסדרה בקו ירושלים-הרצליה. במידת הצורך, יופעלו רכבות נוספות שיועמדו בכוננות.

בהכנת הידיעה השתתפו אילה חסון, ספי עובדיה, רביב דרוקר, חזי סימנטוב, מוריה אסרף וולברג, אור הלר, אודי סגל, הילה קורח, ישי פורת, סיון אלקלק, חן זנדר, אלמוג בוקר ויוסי אלי