בצל המתיחות מול ארה"ב: ראש המטות המשולבים יגיע לישראל

פרסום ראשון: הגנרל מארק מילי ינחת היום בנמל התעופה בן גוריון ויקיים סדרה של פגישות עם בכירים ישראלים בנושא הסוגיה האיראנית. על פי מקור מדיני, מילי צפוי לקיים פגישות גם עם גורמים שאינם ישראלים

זמן צפייה: 01:09

פרסום ראשון: ראש המטות המשולבים של ארצות הברית, הגנרל מארק מילי, יגיע היום (שישי) לישראל ויקיים סדרה של פגישות עם בכירים ישראלים. גורמים ישראלים אומרים כי הביקור צפוי להתמקד במאבק המשותף של המדינות באיראן.

הגעתו של הבכיר האמריקני לישראל מגיעה ברקע המתיחויות בין ירושלים לוושינגטון בשבועות האחרונים, בין היתר סביב החלטת ישראל להכשיר מאחזים נוספים, וכן סביב אמירתו המקוממת של  שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לפיה יש "למחוק את חווארה", בנוסף להתבטאויות של בכירים אמריקנים נגד הרפורמה במערכת המשפט.

לבכיר האמריקני מתוכננות פגישות עם שר הביטחון יואב גלנט, ראש המוסד רונן בר ובכירים נוספים. על פי מקור מדיני, מילי צפוי לקיים פגישות גם עם גורמים שאינם ישראלים. ביקורו של מילי מגיע בין היתר גם כהכנה לקראת ביקורו של שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שיגיע ארצה בקרוב.

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין והגנרל מארק מילי
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין והגנרל מארק מילי | צילום: רויטרס

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי בימים האחרונים התקיימו כמה שיחות בין בכירים אמריקנים, בהם גם השגריר טום ניידס, לבין בכירים בממשלה וגורמים דיפלומטיים, בעקבות ההתבטאות של השר סמוטריץ', זאת לאחר שדובר מחלקת המדינה האמריקנית תקף את ההתבטאות ודרש גינוי פומבי מראש הממשלה בנימין נתניהו.

המסר האמריקני הוא ברור - ישראל ורה"מ נתניהו חייבים לגנות ולהתנער מהדברים של סמוטריץ'. האמריקנים גם אומרים לישראל באותן שיחות שהתקיימו בימים האחרונים כי הם חוששים שאמירות מהסוג הזה יתורגמו למעשים, ויפגעו בהבנות שהושגו בפסגה בעקבה שבירדן.

Whatsapp Image 2023 02 06 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נכון לעכשיו, חרף ההפצרה האמריקנית, נתניהו שותק ולא מגנה את הדברים, ויש לציין כי הוא בעצמו  יצר השוואה בין המפגינים במחאה שלשום לבין הפורעים בחווארה, כאשר אתמול בלשכתו כבר הוציאו הבהרה שלא היה ניסיון להשוות בין הצדדים.