הסכם היסטורי: סחר חופשי יתאפשר לראשונה בין ישראל ואיחוד האמירויות

הושלם המו"מ על הסכם סחר חופשי ראשון בין ישראל לבין מדינה ערבית, המהווה עוד נקודת ציון ביישומם של הסכמי אברהם. כמעט כל המוצרים הנסחרים בין המדינות כלולים בהסכם ויהיו פטורים ממס, ולאחר שיאושר הוא צפוי לסייע בהגדלת היקף הסחר הבילטרלי. רה"מ בנט: "רגע חשוב ביחסים בין המדינות"

נפתלי בנט יורש העצר איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד
בנט ובן זאיד בביקור ההיסטורי באיחוד האמירויות | צילום: חיים צח / לע"מ

נקודת ציון נוספת ביישום הסכמי אברהם: המשא ומתן על הסכם סחר חופשי בין ישראל לבין איחוד האמירויות הסתיים היום (שישי) בהצלחה. הצעד יאפשר לראשונה בהיסטוריה שיתוף פעולה בסדר גודל כזה, בין ישראל לבין מדינה ערבית.

בפגישה שנערכה באבו דאבי בדצמבר האחרון, בין ראש הממשלה נפתלי בנט, לבין יורש העצר שייח' מוחמד בן זאיד - הוחלט על האצת המגעים לחתימה על ההסכם, מה שהביא להשלמת ההליך תוך ימים. בהסכם, נכללות בין היתר סוגיות הנוגעות לסחר בסחורות, לרבות רגולציה ותקינה, מכס, סחר בשירותים, שיתוף פעולה, רכש ממשלתי, סחר אלקטרוני ושמירה על זכויות קניין רוחני.

כמו כן, 95% מהמוצרים הנסחרים בין המדינות כלולים בהסכם - ויהיו פטורים ממכס באופן מיידי או הדרגתי. בין היתר, מדובר במוצרי מזון, חקלאות, קוסמטיקה, ציוד רפואי, תרופות ועוד. ההסכם צפוי להיכנס לתוקף לאחר חתימת שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה במיל' אורנה ברביבאי, לצד מקבילה האמירתי - וכן תהליך האישרור בשתי המדינות.

נפתלי בנט
נפתלי בנט

ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס לדברים: "זהו רגע חשוב ביחסים בין מדינת ישראל לבין האמירויות, אשר יביא ליותר מסחר, יותר מקומות עבודה, מוצרים טובים יותר ומחירים נמוכים יותר. בפגישתי האחרונה עם יורש העצר בשארם א-שייח', סיכמנו להאיץ את ההליך - וכך היה".

יאיר לפיד חונך את השגרירות באיחוד האמירויות
יאיר לפיד חונך את השגרירות באיחוד האמירויות | צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

שר החוץ, יאיר לפיד, אמר כי "ההסכם עומד בקנה אחד עם רוח פיסגת הנגב, שקבעה שיתוף פעולה רציף, המשכיות בקשר והבאת הישגים מוחשיים שישפרו את חייהם של אזרחי ישראל ושל עמי האזור".

השרה ברביבאי מסרה כי "מאז כינון הסכמי אברהם, פועל משרד הכלכלה והתעשייה להרחבת היחסים הכלכליים בין המדינות ולמיצוי הפוטנציאל הכלכלי. זוהי אבן דרך משמעותית והיסטורית - ואנו נמשיך לסייע לקהילת העסקים הישראלית לכונן קשרים מסחריים באיחוד האמירויות, באמצעות הסכם הסחר החופשי, הנספחות הכלכלית של המשרד וכלי הסיוע הנוספים שהמשרד מעמיד לרשותם".

רה''מ נפתלי בנט בשארם א-שייח' עם נשיא מצרים א-סיסי ויורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד
רה''מ נפתלי בנט בשארם א-שייח' עם נשיא מצרים א-סיסי ויורש העצר האמירתי מוחמד בן זאיד | צילום: לשכת הנשיאות המצרית

כזכור, בחודש ספטמבר 2020 נחתמו הסכמי אברהם, אשר ביססו את היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. כשנה לאחר מכן החל המשא ומתן על הסכם הסחר החופשי, אשר הגיע היום לסיומו. ההסכם יעבור בשלב זה לעריכה משפטית, ולאחר מכן יחתם על ידי השרים ויעבור תהליך של אשרור בכל אחת מהמדינות. בתומו, ייכנס ההסכם לתוקף, כאשר הוא צפוי לסייע בהגדלת היקף הסחר הבילטרלי, הרחבת הקשרים הכלכליים בין המדינות ומימוש פוטנציאל הסחר הכלכלי.