בכיר בבית הלבן: "הזהרנו מפני המשך הבנייה בהתנחלויות"

בכיר אמריקני אומר כי ההחלטה להימנע בהצבעה במועצת הביטחון "תואמת למדיניות האמריקנית" והזהיר כי המשך הבנייה בהתנחלויות יהפוך את פתרון 2 המדינות לבלתי אפשרי

"הזהרנו מפני הבנייה בהתנחלויות" (רויטרס)

שעות לאחר שארצות הברית החליטה להימנע בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, בכיר בממשל אובמה מנסה להסביר את המהלך יוצא הדופן. בריאיון לרשת CNN הדגיש בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי של אובמה, שהמהלך אינו "נקמה" של הנשיא אובמה בנתניהו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"העובדה שהיא שהמדיניות האמריקנית במשך עשורים היא להתנגד להתנחלויות", אמר רודס. "הסיבה שנקטנו במהלך הזה היא שבמשך שנים אנחנו חוזים בתהליך מואץ של הרחבת ההתנחלויות ואם המגמה הזאת תמשיך, פתרון שתי המדינות יהפוך לבלתי אפשרי".

כשנשאל מדוע לא פעלה ארצות הברית מאחורי הקלעים כדי למנוע את ההצבעה, רודס הדגיש כי לא מדובר היה בהחלטה אמריקנית וכי לארצות הברית לא היה כל חלק בקידום ההחלטה. עם זאת ציין: "כששקלנו את הנושא הבנו שהוא תואם למדיניות האמריקנית".

"במשך שנים על גבי שנים ניסינו את תהליך השלום, ניסינו שיחות ישירות ועקיפות והזהרנו באופן פומבי שהמשך הבנייה בהתנחלויות יהפוך את פתרון שתי המדינות לבלתי אפשרי", אמר. "איננו יכולים לעזוב את הבית הלבן מבלי לאשר את המצב בשטח. אנחנו מודאגים מהמצב בשטח". רודס דחה על הסף את הטענה כי ארצות הברית אינה עומדת מאחורי ישראל. "הטענה הזאת אינה מגובה על ידי עובדות", אמר. "רק לאחרונה סיכמנו על סיוע ביטחוני בגובה 38 מיליארד דולר".

''הזהרנו מפני הבנייה בהתנחלויות'' (רויטרס)
''הזהרנו מפני הבנייה בהתנחלויות'' (רויטרס)

טראמפ: "הדברים ייראו אחרת"

זמן קצר לאחר ההצבעה צייץ הנשיא הנבחר דונלד טראמפ: "הדברים ייראו אחרת אחרי 20 בינואר". עם זאת, יהיה כמעט בלתי אפשרי עבור טראמפ להפוך את ההחלטה באו"ם. לשם כך יהיה צורך בהחלטה חדשה שתזכה לתמיכה של לפחות 9 מ-15 החברות במועצת הביטחון.

ההחלטה של ארצות הברית שלא להטיל וטו בהצבעה מביאה את היחסים העכורים בין הנשיא אובמה לראש הממשלה נתניהו לשיא חדש. לאחר ההצבעה פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה חריגה בחריפותה שהפנתה את האצבע המאשימה כלפי אובמה.

"ישראל דוחה על הסף את ההחלטה האנטי-ישראלית הבזויה באו"ם ולא תכפיף את עצמה אליה", נמסר. "בשעה שמועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, היא נטפלת באופן מביש לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וקובעת שהכותל המערבי הוא 'שטח כבוש'".

"ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים. ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זאת".