בלי וטו: ההצעה נגד ישראל אושרה באו"ם

ההצעה נגד הבנייה בהתנחלויות התקבלה במועצת הביטחון ברוב מוחץ, ארה"ב נמנעה

אוקראינה תמכה בהחלטה במועצת הביטחון(רויטרס)

ההצעה לגינוי ולדרישת הפסקת הבנייה בהתנחלויות אושרה הערב (שישי) במועצת הביטחון של האו"ם, זאת לאחר ש-14 מהמדינות החברות במועצה, רוב מוחלט, הצביעו בעד. ארה"ב לא השתמשה בזכותה להטיל וטו על ההחלטה - ונמנעה. הנשיא הנבחר דונלד טראמפ שיגר מסר לאו"ם מיד לאחר ההצבעה ואמר: "מה-20 בינואר דברים ישתנו".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

למרות שרק אתמול משכה מצרים את הצעתה, ההצעה עלתה להצבעה לאחר שמוקדם יותר היום דרשו ארבע מדינות החברות במועצת הביטחון, ניו זינלד, ונצואלה, מלזיה וסנגל, הצבעה בנושא, גם ללא ההצעה מצרית. "ההחלטה במועצת הביטחון משקפת את הקונצנזוס הבינלאומי נגד הבניה בהתנחלויות", אמרה בתגובה שגרירת ארה"ב סמנת'ה פאוורס.

''גם ארה''ב נגד הבנייה''. פאוורס (רויטרס)
''גם ארה''ב נגד הבנייה''. פאוורס (רויטרס)

"גם ארצות הברית רואה בבניה בהתנחלויות מכשול לשלום שמחליש את בטחונה של ישראל", הוסיפה. "זו המדיניות של ארה"ב גם בממשלים הקודמים.החלטנו שלא להטיל וטו דווקא בגלל המחויבות שלנו לבטחונה של ישראל". בנאומה התייחס פאוורס גם להטייה שלדבריה קיימת באו"ם כלפי ישראל. "מאז ומתמיד ישראל קיבלה יחס שונה על ידי האו"ם. גם השנה, 2016, התקבלו יותר החלטות לגבי ישראל מאשר כל מדינה אחרת כולל סוריה וצפון קוריאה".

ההצעה המצרית הייתה אמורה לעלות לדיון במועצת הביטחון של האו"ם אתמול, אך שעות ספורות לפני ההצבעה הורה נשיא מצרים א-סיסי לשגריר ארצו באו"ם לדחות את ההצבעה "לזמן בלתי מוגבל". מקור המקורב לנושא אמר לרויטרס כי ישראל פנתה באופן רשמי למצרים וביקשה לדחות את ההצבעה.

גינוי ודרישת הפסקת מפעל ההתנחלויות

ההצעה שעלתה הערב להצבעה נשענת על שורה ארוכה של החלטות קודמות של מועצת הביטחון בנידון. ההצעה קובעת כי ההתנחלויות בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים הינן בלתי חוקיות ומהוות הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, של פתרון שתי המדינות ואפשרות לשלום ארוך טווח.

לקריאת ההצעה המלאה לחצו כאן

כמו כן קוראת ההצעה לגנות ולדרוש את הפסקת מפעל ההתנחלויות בכל השטחים הכבושים על ידי ישראל ומדגישה כי לא יכירו בשום שינוי שנעשה לאחר הרביעי ביוני 1967, כולל את מזרח ירושלים, מלבד שטחים שמתוויהם הוסכמו בין הצדדים. עוד קוראת ההחלטה לכל המדינות לבצע אבחנה בין שטחי מדינת ישראל - לבין השטחים שנכבשו בשנת 1967.

מוקדם יותר הערב תקף גורם מדיני בכיר את הממשל האמריקני וטען כי הוא העומד מאחורי ההחלטה. "אובמה רוצה לכפות על טראמפ את מדיניותו, לפני שטראמפ יוכל להשפיע על המדינות הללו", אמר הגורם.

השגריר דנון באו''ם (רויטרס)
השגריר דנון באו''ם (רויטרס)

"אובמה יודע שהמדיניות של ארה"ב עומדת להשתנות - הוא מנסה לקבע החלטה באום למרות שזו לא תהיה מדיניותו של הנשיא הבא", הוסיף. "זוהי נטישה של ישראל. אובמה שובר עשורים של מדיניות ארה"ב להגן על ישראל באו"ם".