קושנר בספרו: "טראמפ כמעט חזר בו מהעברת השגרירות בגלל נתניהו"

יועצו וחתנו של הנשיא לשעבר כותב בספרו שיתפרסם באוגוסט כי טראמפ שקל לבטל את ההחלטה להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים בגלל שיחה מתוחה עם נתניהו שבה הוא לא הביע "התלהבות". ומדוע כעס טראמפ על נתניהו בביקורו בישראל?

נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חלקים נוספים מהספר שרבים מצפים לו ממשיכים להתפרסם ולעורר לא מעט סערות: במהלך הלילה (ראשון) פורסם חלק נוסף מספרו של ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. בקטע שהודלף הלילה נטען כי קושנר מספר על סיבוב פרסה שכמעט ביצע הנשיא טראמפ כששקל לבטל את ההחלטה להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים.

הסיבה, לפי קושנר, נבעה מכך שטראמפ היה מאוכזב מתגובתו של בנימין נתניהו, אז ראש הממשלה, להחלטה להעביר את השגרירות וטען כי נתניהו לא התלהב מספיק.

בין טראמפ לנתניהו התקיימה שיחה ב-5 בדצמבר 2017 לפני ההודעה הרשמית על העברת השגרירות. קושנר מתאר את השיחה ככזו שהייתה "מתוחה". "נתניהו אמר לטראמפ שאם הוא יחליט לעשות זאת, אני אתמוך בך", כותב קושנר בספרו.

נתניהו ורעייתו ליד שלט שגרירות ארה''ב
נתניהו ורעייתו ליד שלט שגרירות ארה''ב בירושלים | צילום: רויטרס

לאחר מכן טראמפ סיפר לנתניהו, כך לפי קושנר, כי בכוונתו גם להכיר בירושלים כבירת ישראל וגם כאן, לא נרשמה התלהבות גדולה מצידו של נתניהו. "הנשיא החל להרהר עם החלטתו", כותב קושנר בספרו. "הוא תהה מדוע נתניהו היה כה קולני ושהוא לוקח סיכון גדול אבל ראש הממשלה הישראלי לא חושב שזה כזה חשוב. הנשיא טראמפ היה מתוסכל".

יממה חלפה וטראמפ לבסוף לא שינה את דעתו והודיע על העברת השגרירות לירושלים. מאותו רגע סירב טראמפ לקבל שיחות ממנהיגי ערב, שכעסו על המהלך. שנים לאחר מכן, טראמפ השתמש בהחלטה למטרות קמפיין הבחירות שלו לנשיאות בשנת 2020. "האוונגליסטים התלהבו יותר מהעברת השגרירות מאשר היהודים", טראמפ אמר באחד מעצרות הבחירות שלו.

נתניהו, טראמפ וקושנר בביקור בישראל
נתניהו, טראמפ וקושנר בביקור בישראל | צילום: קובי גדעון, לע''מ

קושנר מתאר בספר גם את כעסו של טראמפ במהלך ביקורו בישראל בשנת 2017. "נתניהו החזיק אותי ער במשך שלוש שנים ולא הפסיק לדבר לי באוזן", אמר טראמפ לחתנו קושנר. "היה נחמד, אבל בכל פעם שחשבתי שהארוחה תסתיים, הוציאו עוד מנה. נתניהו היה צריך להבין את הקהל שלו טוב יותר. הוא היה זוכה באהדת טראמפ אם רק היה מביא לו המבורגר ומשחרר אותו למלון לנוח".