שגריר ארה"ב בישראל: "עובד על הפטור מוויזה יום וליל"

בתום מבצע עלות השחר, השגריר האמריקני תום ניידס, המקורב לנשיא ביידן, מתייחס לתמיכה האמריקנית בישראל במהלך סבבי הלחימה, וגם לפתרון שתי המדינות ולנושא שמעניין ביותר את הישראלים - אשרות הכניסה. "זה חייב להיעשות בהקדם, אנחנו לא רוצים שהזמן ייגמר"

זמן צפייה: 04:48

שגריר ארצות הברית בישראל תום ניידס התראיין הערב (רביעי) במהדורה המרכזית, והתייחס לסוגיית הוויזות לישראלים בארה"ב שנדחתה בעקבות התפזרות הכנסת וחוסר ההסכמה של חברי האופוזיציה להעביר את החוקים הנדרשים כדי שהמהלך ייצא לפועל. "אני עובד על זה יום וליל", אמר השגריר.

השגריר הוסיף על הסוגיה הבוערת ביותר לישראלים ואמר: "אני מקווה שישראל לא תחמיץ את ההזדמנות. אני רוצה לעשות את זה בשביל העם הישראלי. אני בטוח שנגיע לזה", בנוסף הוא התייחס גם לפרק הזמן שנשאר לפוליטיקאים הישראלים להעביר את החקיקה: "בתחילת השנה הבאה, ינואר 2023 .הייתי רוצה לעשות את זה בהקדם האפשרי, כי אני לא רוצה שייגמר לנו הזמן".

ויזה, אשרת כניסה, הגירה
אשרת כניסה | צילום: fotolia

כשנשאל האם הבית הלבן והממשל האמריקני היו מודעים מראש למבצע "עלות השחר", עליו גם הקבינט הישראלי לא היה מעודכן, ענה השגריר המקורב לנשיא ג'ו ביידן: "אני לא יודע, אני חושב שלא נאמר לנו מראש. אבל אני חושב שהיינו מודעים עם התרחשות האירועים. אבל אני חושב שהבהרנו שאנו תומכים בביטחון מדינת ישראל. מדובר באנשים רעים, אנחנו מודעים למצב בעזה, הבנו שזו משימה חשובה עבור הישראלים".

ניידס, שהגיע לריאיון לאחר ביקור בגשר אלנבי, שייפתח בקרוב למעבר של תושבי הרשות הפלסטינית לירדן, אמר כי הוא סבור, על אף תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה, שהפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני לא נעוץ במבצעים מן הסוג הזה, אלא בפתרון שתי מדינות, בגבולות 1967: "דבר אינו תחליף לשלום. ראשית, חשוב שנתקדם עם רעיון ונוודא שהוא כולל את גבולות 67', החלפת קרקעות ופתרון שתי המדינות".

תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

השגריר התייחס גם להסכם הגרעין עם איראן, שלמרות ההערכות הישראליות - רבים סוברים כי איראן תשוב אליו: "אחת, ברור שהיינו רוצים פתרון דיפלומטי למשבר הזה. שתיים, לא נעמוד מן הצד ונאפשר לאיראנים להשיג נשק גרעיני. שלוש, אנחנו מגבים את ישראל". על תוכנית חלופית, במקרה שהרפובליקה האיסלאמית תחליט שלא לחזור להסכם, אמר ניידס: "כל האפשרויות מונחות על השולחן, כפי שאמר הנשיא ביידן, לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".