מכבדים את ביידן: הנשיא הרצוג יעניק לו את עיטור הנשיא

לראשונה מאז נכנס לתפקידו לפני שנה, הרצוג יעניק את עיטור הנשיא לג'ו ביידן שינחת בשבוע הבא בישראל. בין הזוכים בעבר: ברק אובמה ואנגלה מרקל. "ביידן מבטא במעשיו את היותו ידיד אמת של ישראל"

ביידן, הרצוג
הנשיא הרצוג והנשיא ביידן | צילום: רויטרס

בטקס חגיגי שייערך בשבוע הבא בבית הנשיא בירושלים, נשיא המדינה יצחק הרצוג יעניק את "עיטור הנשיא" לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיגיע לישראל. עיטור הנשיא מוענק למי שתרם תרומה יוצאת דופן לישראל או לאנושות בכישרונם, בשירותם או בדרך אחרת. זהו העיטור הראשון שהרצוג מודיע שיעניק מאז נכנס לתפקידו בדיוק לפני שנה.

מי שיזם את העיטור היה הנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל, והוא הוענק לראשונה ב-2012. בעבר הוענק העיטור ל-26 זוכים וזוכות בהמלצת ועדה מייעצת בראשות נשיא העליון לשעבר, מאיר שמגר ז"ל. בין היתר הוא הוענק לנשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל, הרב הראשי לישראל לשעבר מאיר לאו וחתן פרס נובל לשלום אלי ויזל ז"ל.

עיטור הנשיא
עיטור הנשיא | צילום: דוברות בית הנשיא

עם כניסתו לתפקיד, כונן נשיא המדינה יצחק הרצוג ועדה מייעצת בראשותו של שופט בית המשפט העליון (בדימוס), פרופ' יורם דנצינגר לבחינת מועמדים לקבלת העיטור. על ההחלטה להעניק לביידן את העיטור המליצה הוועדה: "הנשיא ביידן הוא ידיד אמת של מדינת ישראל ושל העם היהודי. ארה"ב היא בת בריתה הקרובה ביותר של ישראל וביידן מבטא זאת בהתבטאויותיו ובמעשיו.

עוד ציינה הוועדה כי במעשיו של ביידן, הוא מביע את ההתחייבות שלו להעמקת שיתוף הפעולה בין המדינות, לתמיכתו בביטחון ישראל ולמחויבותו להתמודד בנחישות באנטישמיות.