בעקבות בקשת טראמפ: ההתנחלות למפוני עמונה נבחנת מחדש‎

פרסום ראשון: הבטחת נתניהו להקמת התנחלות חדשה למפוני עמונה נמצאת בבחינה מחדש מול ממשל טראמפ, גורמים בקרב המתנחלים זועמים

פינוי עמונה, בתחילת החודש

אחרי הבקשה של טראמפ לרסן את הבנייה ביהודה ושומרון, נתניהו בוחן מחדש את ההבטחה להקים לתושבי עמונה שפונו מבתיהם החודש התנחלות חדשה - למרות התחייבותו וההסכם החתום בין הצדדים. בעקבות הפגישה בין נתניהו לטראמפ, גורם ישראלי מאשר שהנושא של בניית ההתנחלות החדשה נמצא בבחינה מחדש בדיונים בין ישראל לארצות הברית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

למרות שגורם ישראלי אישר את הפרטים, לשכת ראש הממשלה סירבה להגיב רשמית לפנייתנו. גורמים בקרב הנהגת המתנחלים טוענים שמהלך כזה מצד נתניהו לא יעבור בשקט -  יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר: "אני מאמין בכל ליבי שהוא לא ייסוג בו מההסכם שהוא חתם בנוכחות ראש הסגל יואב הורביץ". בביקור נתניהו בארצות הברית הוחלט כי מי שירכז את הצוות שיעסוק בנושא הוא שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, כנראה מול חתנו ומקורבו של טראמפ ג'ארד קושנר.

נתניהו וטראמפ, אתמול
נתניהו וטראמפ, אתמול | צילום: CNN

טראמפ ביקש "לבלום" בנייה - אך לא לחלוטין

מאז נכנס טראמפ לבית הלבן, לפני פחות מחודש, הכריזו נתניהו וליברמן על יותר מ-5,500 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון: "ההחלטה באה כחלק מהחזרה לחיים נורמליים ביהודה ושומרון והתנהלות המאפשרת מענה אמיתי לצרכי החיים והדיור", הסבירו נתניהו וליברמן.

לאחר הפגישה עם טראמפ שוחח נתניהו עם כתבים ואמר להם כי טראמפ ביקש לבלום את הבנייה בהתנחלויות, אם כי לא באופן מוחלט: נתניהו הבהיר מצדו שהוא מוכן להמתין עם הנושא הזה, ושהעניין עוד יידון בין שתי המדינות. "דנו מתוך ניסיון להגיע להבנות שתואמות לשאיפה להשיג שלום וביטחון", אמר נתניהו בתדרוך לכתבים.

נתניהו גם ביקש הכרה אמריקנית בריבונות ישראלית ברמת הגולן, כלומר הכרה באזור כחלק בלתי נפרד מישראל. טראמפ לא ענה בעניין זה אך נתניהו תיאר כי לדעתו "לא הייתה שם תדהמה נוכח הבקשה". בנושא העברת השגרירות לירושלים סיפר נתניהו כי הוסיף ואמר שהוא תומך במהלך, אך טראמפ ביקש זמן נוסף לבחון את הנושא.

''מאמין שנתניהו לא יסוג מדבריו''. דגן
''מאמין שנתניהו לא יסוג מדבריו''. דגן | צילום: Flash 90

במסיבת העיתונאים שקדמה לפגישה הבהיר טראמפ כי שני הצדדים יצטרכו לעשות פשרות. "בנוגע להתנחלויות, הייתי רוצה לראות את ישראל בולמת אותן לזמן מה. אנחנו נדבר על זה ונמצא דרך. הייתי רוצה שתהיה עסקה, כמו שכל נשיא היה רוצה בכך". מנגד אמר נתניהו כי נושא ההתנחלויות הוא לא לב הסכסוך ולא מה שמניע אותו. "זו סוגיה שצריך לפתור, ונדבר על זה, אבל למה אבו מאזן מתכוון בשתי מדינות? מדינה שלא מכירה בשניה? מדינה שפתוחה לאפשרות של מתקפה כלפי ישראל?".

לפני כשבועיים, עם פינוי המבנים במאחז, פרסמו תושבי עמונה הודעה תוקפנית: "אנו, עקורי עמונה, משביעים ביום הזה בו נמחקו בתינו, את ראש הממשלה שר החינוך שר הביטחון ושרת המשפטים ואת יתר חברי הממשלה והקואליציה - אם לא תעמדו בחובתכם עליה חתמתם בהסכם מולנו, להקים עבורנו ישוב חדש בגזרת בנימין, כי אז לא אנחנו לא ילדינו ולא הציבור כולו, לא נסלח לכם לעולם על אזלת ידכם בהסדרת עמונה".