גורם מדיני: ההתקדמות עם הסעודים תלויה בביקור ביידן בג'דה

יומיים לפני ביקור נשיא ארה"ב, הבית הלבן מדלל את לוח הזמנים לקראת הגעתו. בארץ נערכים להתחממות ביחסים עם סעודיה. בגזרת הכבישים: עשרות כלי רכב משוריינים ינועו בירושלים - ואיתם יגיעו גם העומסים הכבדים. כל הפרטים

זמן צפייה: 05:13

סימני שאלה רבים סביב לוחות הזמנים של ביקור ביידן בישראל. גורמים אמריקנים משנים את לוח הזמנים תדיר - בעיקר בשל מזג האוויר, גילו של הנשיא והרצון לרווח בין אלמנט לאלמנט. כפי שפורסם בחדשות 13 בחודש שעבר, טקס קבלת הפנים המסורתי בנמל התעופה בן גוריון ייערך גם כן באופן מצומצם, ללא לחיצות ידיים ועם רשימות מוזמנים מצומצת. היום (שני) נשלחה לשרי הממשלה ההזמנה הרשמית עם ההנחיות הללו.

בינתיים, פגישתו של ביידן עם ראש האופיזציה נתניהו מתוכננת כרגע ליום חמישי בבית הנשיא.

גורם מדיני העריך הערב כי תהיה התקדמות בין ישראל לסעודיה במהלך הביקור, אך לא ידוע עדיין אילו צעדים בדיוק יוכרזו. לדבריו, "ההתקדמות תלויה במידה רבה בביקורו של ביידן בסעודיה ובמה שיקרה שם. עד הרגע האחרון לא נדע אילו צעדים בדיוק יוכרזו".

בלילה פרסם ביידן טור מיוחד לקראת מסעו למזרח התיכון, שייצא לדרך ביום רביעי הקרוב כשהנשיא ינחת בישראל, ובהמשך יגיע לסעודיה. "בשבוע הבא אסע למזרח התיכון כדי להתחיל פרק חדש ומבטיח יותר במעורבותה של אמריקה שם", כתב הנשיא, "מסע זה מגיע בזמן חיוני לאזור, והוא יקדם אינטרסים אמריקנים חשובים".

"מזרח תיכון בטוח יותר מועיל לאמריקנים במובנים רבים", הוסיף ביידן, "המעברים הימיים שם חיוניים לסחר העולמי ולשרשרות האספקה ​​עליהן אנו מסתמכים. משאבי האנרגיה שם חיוניים להפחתת ההשפעה על האספקה ​​העולמית של המלחמה באוקראינה, ואזור שמתחבר באמצעות דיפלומטיה ושיתוף פעולה - במקום להתפרק באמצעות סכסוך - צפוי להוליד פחות קיצוניות אלימה המאיימת על מולדתנו, או מלחמות חדשות שעלולות להטיל עומסים חדשים על כוחות צבא ארה"ב ומשפחותיהם".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

"הימנעות מתרחיש זה היא בעלת חשיבות עליונה עבורי", הסביר הנשיא, "אעסוק בדיפלומטיה באופן אינטנסיבי - כולל באמצעות פגישות פנים אל פנים - כדי להשיג את המטרות שלנו. המזרח התיכון שאבקר בו יציב ובטוח יותר מזה שהממשל שלי ירש לפני 18 חודשים. לאחר שקודמי בתפקיד התנער מהסכם הגרעין שעבד, איראן העבירה חוק המחייב האצה מהירה של תוכנית הגרעין שלה. ואז, כשהממשל הקודם ביקש לגנות את איראן על פעולה זו במועצת הביטחון של האו"ם, ארה"ב מצאה את עצמה מבודדת ובודדה".

עוד כתב הנשיא: "ביחס לאיראן, התאחדנו עם בעלות ברית ושותפים באירופה וברחבי העולם, וכעת איראן היא זו שמבודדת, עד שתחזור להסכם הגרעין שקודמי בתפקיד נטש ללא תוכנית חלופית. בחודש שעבר הצטרפו אלינו יותר מ-30 מדינות כדי לגנות את חוסר שיתוף הפעולה של איראן עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לפעילות הגרעינית שעברה. הממשל שלי ימשיך להגביר את הלחץ הדיפלומטי והכלכלי עד שאיראן תהיה מוכנה לחזור לעמוד בהסכם הגרעין של 2015".

לסיום התייחס ביידן לישראל: "עזרנו לסיים מלחמה בעזה - שבקלות יכלה להימשך חודשים - תוך 11 ימים בלבד. עבדנו עם ישראל, מצרים, קטר וירדן כדי לשמור על השלום, מבלי לאפשר לטרוריסטים להתחמש מחדש. בנינו מחדש את קשרי ארה"ב עם הפלסטינים. בעבודה משותפת עם הקונגרס, הממשל שלי החזיר תמיכה של כ-500 מיליון דולר לפלסטינים, תוך העברת חבילת התמיכה הגדולה ביותר בהיסטוריה לישראל - למעלה מ-4 מיליארד דולר. השבוע שוחח ראש ממשלה ישראלי עם נשיא הרשות הפלסטינית לראשונה מזה חמש שנים".

שיאו של המסע של ביידן יגיע כשהנשיא האמריקני ינחת בסעודיה, שם צפוי מפגש הפסגה להוביל בין היתר לצעדי הנורמליזציה עם ישראל. הצעדים הללו צפויים להיות מוכרזים רק בסעודיה - ולא בישראל. יודגש כי גורם ישראלי לא אמור להיות על המטוס של הנשיא האמריקני, אבל בארה"ב מנסים עד הרגע האחרון להגיע לבשורה בנושא הזה.

אבו מאזן
הנשיא הפלסטיני אבו מאזן | צילום: רויטרס

כזכור, בחדשות 13 פורסם בשבוע שעבר כי במערכת הביטחון גיבשו חבילת צעדי מחווה כלפי הרשות הפלסטינית - לבקשת הממשל האמריקני לקראת ביקור הנשיא ביידן. בממשל האמריקני מבינים כי המצב הפוליטי לא מאפשר צעדים דרמטיים ובכל זאת הייתה דרישה אמריקנית ברורה – לתת משהו. לאחר דיונים שנערכו בשבועות האחרונים גובשה חבילת מחוות שכוללת שני צעדים מרכזיים.

הצעד הראשון כולל הצהרה ישראלית שהיא מחויבת לקדם במהירות את הרשות הפלסטינית לטכנולוגיה סלולרית מתקדמת G4, טכנולוגיה סטנדרטית בכל המערב, אך הרשות עוד תקועה מאחור. הצעד השני הוא לאפשר נוכחות פלסטינית סמלית במעבר אלנבי. לדרג המדיני יוצגו בקרוב שלוש חלופות שונות בעניין הזה. זו סוגיה יותר רגישה ויש לה השלכות שמגבירות את המשילות של אבו מאזן ובישראל רוצים לתת לו את המחווה הזאת.

לפי לוח הזמנים, ביום הראשון לביקור, כאמור - יום רביעי - ייערך טקס קבלת הפנים בנתב"ג, שאמור להיות מצוצמם יחסית, ורשימת המוזמנים עדיין לא נסגרה סופית. משם ימשיך הנשיא ביידן לבסיס פלמחים יחד עם שר הביטחון בני גנץ, ושם הוא ישהה 40 דקות, יערוך סיור ויקבל סקירה ביטחונית. באותו יום הוא צפוי לבקר גם ב"יד ושם".

למחרת, ביום חמישי, הנשיא ביידן יפגש עם ראש הממשלה יאיר לפיד, ולאחר מכן ימסרו השניים הצהרות לתקשורת. בהמשך תיערך פסגה דרך "זום" בהשתתפות ביידן, לפיד וראשי המדינות של הודו ואיחוד האמירויות. בהמשך יגיע הנשיא ביידן לטקס בבית הנשיא, ובשעות הערב הוא יגיע לאירועי פתיחת המכביה.

ביום שישי יגיע ביידן לרשות הפלסטינית, כאשר הסיור שתוכנן במזרח ירושלים נמצא כרגע בסימן שאלה. באשר לאפשרות שגורם ישראלי יצטרף לנסיעה של הנשיא ביידן לערב הסעודית, בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי הסיכויים לא גבוהים, אך הרושם הוא שאפשרות כזאת אכן נמצאת על הפרק ונבחנת.