דיווח בירדן: השגרירה לא תוכל לחזור לעמאן עד שהמאבטח הישראלי יישפט

על פי רשת סקיי-ניוז בערבית, מקורות בממלכה מסרו כי בירדן מצפים שזיו, המאבטח שהרג שני ירדנים, יישפט בישראל ורק אז תתאפשר חזרת הסגל הדיפלומטי לבירה

נתניהו, המאבטח והשגרירה, השבוע
נתניהו, המאבטח והשגרירה, השבוע | צילום: חיים צח, לע"מ

ירדן החליטה שלא לאפשר את חזרת השגרירה הישראלית ואנשי הסגל לעמאן לפני שיישפט קצין הביטחון הישראלי שהרג שני ירדנים ממוצא פלסטיני לאחר שאחד מהם תקף אותו, כך מפרסמת הבוקר (חמישי) רשת סקיי-ניוז בערבית. בשלב זה לא ברור על אילו מקורות הם מסתמכים ומי עומד מאחורי ההחלטה ועל כן קשה לעמוד על השלכות ההחלטה. ממשרד החוץ טרם נמסרה התייחסות לדיווח.

נתניהו, המאבטח והשגרירה, השבוע
נתניהו, המאבטח והשגרירה, השבוע | צילום: חיים צח, לע''מ

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

גם אחרי חזרת המאבטח זיו לישראל וגם אחרי שתי שיחות בין רה"מ נתניהו למלך עבדאללה הרוחות בירדן ממשיכות לסעור. שר החוץ הירדני איימן ספדי כינס שלשום מסיבת עיתונאים בה הכחיש בתוקף קיום עסקה פוליטית שאפשרה את שחרורו של המאבטח הישראלי. בעקבות הזעם הרב בציבור הירדני וטענות חריפות שהופנו נגדו, טען ספדי ששחרורו של המאבטח נבע מעקרונות משפטיים בלבד.

את מסיבת העיתונאים כינס השר בעקבות ישיבה סוערת במיוחד בפרלמנט הירדני. במהלך הדיון שכלל צעקות וזעם רב נטשו חלק מהמשתתפים את אולם הפרלמנט במחאה על כך שהתאפשר למאבטח לשוב לישראל.

הדוקר וזירת האירוע
הדוקר וזירת האירוע

"המשמעויות של תקרית הירי הן לא רק ביטחוניות, אלא גם מדיניות, דיפלומטיות וחברתיות", אמר יושב ראש הפרלמנט הירדני בישיבה המתוחה. "חייבים לטפל בתקיפות בהתרחבות וההתגרות הישראלית, שעדיין פועלת בברוטאליות באדמות הפלסטיניות ומטמאת את מקומותינו הקדושים".

''לא הוזכרה עסקה'', (ארכיון)
''לא הוזכרה עסקה'', (ארכיון) | צילום: קובי גדעון, לע''מ

בהודעה הרשמית ששחררו השלטונות הירדנים על השיחה של המלך עבדאללה עם ראש הממשלה נתניהו לא הוזכרה העסקה כלל. בהודעה פורטו רק נושאים הנוגעים לדרישות של המלך והירדנים לגבי הר הבית. מלאכת ההסברה לעם הירדני את קיום העסקה הוטלה על המודיעין הירדני, שזוכה לביקורת ציבורית נרחבת.

"פעלתם היטב - זו לא שאלה בכלל"

עם תום המשבר בשגרירות הישראלית בירדן, נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שגרירת ישראל בירדן עינת שלאין ועם המאבטח זיו, שירה למוות בשני ירדנים והוחזר לארץ. "אני שמח לראות אתכם, שמח שהדברים נגמרו כפי שהם נגמרו", אמר נתניהו. זיו הודה לו: "שמח להיות פה, מודה מקרב לב".

[brightcove_iframe video_id='parlamnt_yarden_vtr2_n20170725_v1' autoplay='0' credit='' desc='צפו במהומה בפרלמנט הירדני' kid='' duration='1929'']

ראש הממשלה הוסיף ואמר לשניים: "אתם פעלתם היטב, בקור רוח וגם הייתה לנו מחויבות להוציא אתכם, זאת לא הייתה שאלה בכלל. רק שאלה של זמן ואני שמח שזה מעט זמן. אתם מייצגים את מדינת ישראל ומדינת ישראל לא שוכחת את זה לרגע אחד".

שגרירת ישראל בירדן עינת שלאין הודתה לו: "טוב להיות בבית, הכל מצוין". המאבטח זיו אמר: "ירדה לי אבן מהלב. הרגשנו עינת ואני שעומדים מאחורינו ועושים את כל המאמצים, והרגשנו את זה, ואני שמח שאנחנו פה".