ההצעה של נתניהו לנשיא טראמפ

רה"מ שוחח לאחרונה עם שליחיו של הנשיא האמריקני למזה"ת והציע לספח את יישובי גוש עציון תמורת העברת שטחי ואדי ערה לרשות הפלסטינית

נתניהו, קושנר וטראמפ (ארכיון) (קובי גדעון / לע"מ)

פרסום ראשון: ראש הממשלה נתניהו שוחח לאחרונה עם שליחיו של הנשיא האמריקני טראמפ למזרח התיכון והציע להם לספח את יישובי גוש עציון תמורת העברת שטחי ואדי ערה לרשות הפלסטינית. זוהי הפעם ראשונה שראש הממשלה מתבטא בפומבי ומציע עסקה כזו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהציע תכנית דומה במהלך מערכת הבחירות האחרונה בשנת 2015, צייץ בחשבון הטוויטר שלו את תמיכתו בתכנית שהציג ראש הממשלה. "ברוכים הבאים למועדון", צייץ ליברמן.

חבר הכנסת ד״ר יוסף ג׳בארין, תושב אום אל פחם, תקף בחריפות את ההצעה של נתניהו: "ראש הממשלה קורא בעצם לביצוע שני פשעי מלחמה: טרנספר כפוי לאזרחים וסיפוח התנחלויות לא חוקיות".

"נתניהו לא מפספס שום הזדמנות להמשיך את מסע ההסתה והדה-לגיטמציה שלו נגד הציבור הערבי ונגד הנהגתו", הוסיף חבר הכנסת. "בדרך הוא מפגין גם הרבה בורות בהשוואה שהוא עושה בין האזרחים הערבים לבין המתנחלים. האזרחים הערבים קיבלו את אזרחותם בישראל לא בחסד מהממשלה אלא בזכות העובדה שהם מתגוררים במולדתם. זאת בניגוד מוחלט למתנחלים בגדה המערבית ששוהים שם באופן בלתי חוקי על אדמות שהם גזלו בכוח מבעליהם הפלסטינים".

גם ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן, הגיב לפרסום רעיון על סיפוח גוש עציון בתמורה להעברת ועדי ערה לרשות הפלסטינית. "אנו תומכים ובהחלת ריבונות באופן מיידי בגוש עציון", אמר נאמן. "אך לא נסכים בשום אופן לכך שבתמורה לצעד נכון, צודק מתבקש וחיוני זה, מדינת ישראל תמסור לרשות הפלסטינית חבלי מולדת בלב הארץ ותביא להקמת מדינה פלסטינית על כביש 6. גבולות המדינה צריכים לנוע רק בכיוון אחד".

מוקדם יותר היום ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבעה בבית משפחת סלומון באלעד. נתניהו שוחח עם בני המשפחה והביע את תנחומיו בעקבות הפיגוע הרצחני ביום שישי האחרון בו נרצחו יוסף, חיה ואלעד סלומון ז"ל בחלמיש.

[brightcove_iframe video_id='20amit_vtr2_n20170727_v2' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='0'']

ראש הממשלה פנה לבני המשפחה ואמר להם שהוא חושב שהרוצח צריך להיות מוצא להורג. "עונש מוות למחבלים זה דבר שהגיע הזמן לעשות", טען ראש הממשלה. "זה מעוגן בחוק, צריך פה אחד של השופטים, אבל הם רוצים גם לדעת את עמדת הממשלה. עמדתי כראש ממשלה, במקרה כזה, של רוצח שפל כזה - היא שצריך להוציא אותו למוות".

קודם לכן תקף שר החינוך נפתלי בנט את ראש הממשלה ואת המדיניות שהוביל במשבר. "יכול להיות שאתה מרוויח קצת שקט אבל כל פעם שישראל קצת מתקפלת אתה חוטף אינתיפאדה", אמר בנט. "אתה כאילו מרוויח בטווח הקצר אבל בטווח הארוך אתה פוגע בהרתעה".

נתניהו בבית משפחת סלומון (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נתניהו בבית משפחת סלומון (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

בנט התייחס גם להלווייה הסוערת של המחבלים שביצעו את הפיגוע באום אל-פחם: "כל עוד עמדנו איתנים, מה שקרה בשטח זה ששום דבר לא התרומם. באום אל-פחם הם ניסו לארגן הפגנת ענק אך הגיעו 60 אנשים. ברגע שהם זיהו את ההתקפלות עכשיו אלפים באים להלוויות באום אל פחם. כשאנחנו עומדים חזק הם מורידים את הראש".

שר החינוך המשיך וטען כי "עכשיו צריך לגבש תכנית כי אני צופה עלייה באלימות, לגבש תכנית לסיכול הטרור אל תספרו לי שעמידה חזקה של ישראל מובילה לטרור, אני לא מקבל את הגישה הזאת ואומרת לישראל תקשרו את היידים מאחורי הגב כי רק ככה יעריכו אותנו. לא מעריכים אותנו יותר כשאנחנו מתקפלים".