היעד: ביטול ההחלטה נגד התנחלויות

פרסום ראשון: ישראל שואפת להוביל מהלך ארוך טווח עם ארה"ב - שיוביל לביטול החלטה 2334 של מועצת הביטחון שהתקבלה בשלהי כהונת אובמה

פגישת היילי ונתניהו. היום (עמוס בן גרשום לע"מ)

פרסום ראשון: ישראל שואפת לפעול יחד עם ארצות הברית באו"ם לביטול החלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות, שהתקבלה לפני כחצי שנה ועוררה זעם רב בירושלים. מדובר ביעד ארוך טווח, לפיו שתי המדינות ייצרו מהלך משותף לביטול החלטה 2334 שהתקבלה לפני תום כהונתו של הנשיא הקודם ברק אובמה - שנמנע מהטלת וטו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתוך כך, נתניהו מעוניין שהשגרירה הנוכחית היילי תמשיך לאיים בפרישה ממועצת זכויות האדם של האו"ם, בה מתקבלות החלטות רבות נגד ישראל. נתניהו מעוניין בהמשך האיומים הללו משום הדבר מהווה כלי לסיכול החלטות אנטי-ישראליות במועצה. כמו כן נתניהו גם מקווה שהיילי תסייע בהשגת הכרה אמריקנית ברמת הגולן כחלק משטח מדינת ישראל.

מנגד, היילי הזהירה את ישראל מפני משבר הומניטרי בעזה ואמרה לישראל שלא משנה מי יכריע על המשבר ההומנטירי והיעדר החשמל, בסוף יאשימו את ישראל ויש להיערך לכך.

בדצמבר 2016 התקבלה אותה החלטה, שבמרכזה ההצעה לגינוי ולדרישת הפסקת הבנייה בהתנחלויות. 14 מהמדינות החברות במועצה הצביעו בעד, ואילו ארצות הברית לא השתמשה בזכותה להטיל וטו - ונמנעה. המהלך האמריקני גרר תגובות זועמות בישראל ובארצות הברית נגד התנהלות הממשל האמריקני הקודם, שאפשר בסופו של דבר להחלטה לעבור.

''מכשול לשלום'', מועצת הביטחון (רויטרס)
''מכשול לשלום'', מועצת הביטחון (רויטרס)

מה משמעות ההחלטה מעוררת המחלוקת?

ההצעה קובעת כי ההתנחלויות בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים הינן בלתי חוקיות ומהוות הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, של פתרון שתי המדינות ואפשרות לשלום ארוך טווח. כמו כן קוראת ההצעה לגנות ולדרוש את הפסקת מפעל ההתנחלויות בכל השטחים הכבושים על ידי ישראל ומדגישה כי לא יכירו בשום שינוי שנעשה לאחר 4 ביוני 1967, כולל את מזרח ירושלים, מלבד שטחים שמתוויהם הוסכמו בין הצדדים. עוד קוראת ההחלטה לכל המדינות לבצע אבחנה בין שטחי מדינת ישראל - לבין השטחים שנכבשו בשנת 1967.

"גם ארצות הברית רואה בבניה בהתנחלויות מכשול לשלום שמחליש את ביטחונה של ישראל", אמרה אז שגרירת ארה"ב לאו"ם, סמנת'ה פאוורס. "זו המדיניות של ארה"ב גם בממשלים הקודמים. החלטנו שלא להטיל וטו דווקא בגלל המחויבות שלנו לבטחונה של ישראל". בנאומה התייחס פאוורס גם להטייה שלדבריה קיימת באו"ם כלפי ישראל. "מאז ומתמיד ישראל קיבלה יחס שונה על ידי האו"ם. גם השנה, 2016, התקבלו יותר החלטות לגבי ישראל מאשר כל מדינה אחרת כולל סוריה וצפון קוריאה".

''הפרת החוק הבינלאומי''. בנייה בהתנחלויות (רויטרס)
''הפרת החוק הבינלאומי''. בנייה בהתנחלויות (רויטרס)

היילי: אפס סובלנות לבריונות

השגרירה היילי נפגשה בישראל עם ראש הממשלה נתניהו ואמרה: "אם יש משהו שיש לי אפס סובלנות אליו זאת בריונות, והאו"ם התנהג בכזאת בריונות כלפי ישראל פשוט כי הוא יכול".

"כל מה שעשיתי הוא לומר את האמת", המשיכה היילי. "אנחנו מתחילים לראות שינוי. אני חושבת שהם יודעים שהם לא יכולים להמשיך להגיב כפי שהם הגיבו עד עכשיו, הם חשים שהטון השתנה".

נתניהו אמר מוקדם יותר להיילי כי "אנחנו שמחים לראות את פירות המאמצים שלך. הנשיא טראמפ ואת שיניתם את השיח, ואנשים שמים לב. זה פשוט עושה שינוי אדיר, הן לישראל, הן לארה"ב".