לא יעבדו בהתנחלויות: הסעיף שמתחבא בהסכם ייבוא העובדים הסינים

הממשלה צפויה לאשר היום הסכם עם ממשלת סין שנועד להסדיר את תחום ייבוא העובדים. בתוך ההסכם מתחבא סעיף המציג התחייבות של רה"מ נתניהו שהפועלים לא יעבדו בשטחים

בנייה בשטחים, ארכיון. בנייה, שטחים, אתר, טרקטור, פועל
בנייה בשטחים, ארכיון. בנייה, שטחים, אתר, טרקטור, פועל | צילום: רויטרס

הסעיף שמתחבא בהסכם עם סין: ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם לאחרונה על הסכם סחר עם ממשלת הרפובליקה העממית של סין, במסגרתו יגויסו עובדים סינים בענף הבנייה וענפים נוספים. מאחד הסעיפים בהסכם משתמע כי העובדים האלה לא יעבדו בהתנחלויות. הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) את ההסכם במהלך ישיבתה השבועית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בסעיף המדובר בהסכם שנחתם בעקבות ביקורו האחרון של נתניהו בסין, נכתב כך: "שני גופי היישום מסכימים לנקוט את הצעדים הדרושים כדי להבטיח יישום מהיר של הליך הגיוס. גופי היישום מסכימים לנקוט צעדים סבירים כדי להגן במשותף על ביטחונם האישי של העובדים הסינים במהלך תקופת ההעסקה שלהם בישראל. למטרה זו, מוסכם כי עובדים סינים המגויסים במסגרת נוהל יישום זה יעבדו באזורים בישראל המיועדים ומוסכמים על ידי הצדדים להסכם מעת לעת". בסעיף לא מוזכרת המילה התנחלויות, במכוון, ואף מודגש כי הסיבה לסעיף היא ביטחונם של העובדים.

במשרד המשפטים ובמשרד החוץ אמרו כי אין מניעה משפטית לאישור ההסכם, שמתבסס על החלטות ממשלה קודמות שנועדו להסדיר את קליטת העובדים מסין. ממשלת ישראל החליטה ב-2014 להגדיל את מכסת העובדים הזרים, אך לעשות זאת בתוך מסגרת "הסכמים בילטרליים" מול מדינת המקור - במקרה זה סין. הממשלה צפויה גם לאשרר את ההסכם וגם לייפות את כוחו של שר החוץ - שהוא גם ראש הממשלה - לבצע את ההחלטה.

נתניהו בביקור בסין, בחודש שעבר
נתניהו בביקור בסין, בחודש שעבר | צילום: חיים צח, לע״מ

ההסכם שנחתם נועד להסדיר את גיוס העובדים הסינים לישראל, תחום שהיה פרוץ עד כה. "הסדרי הגיוס בהסכם נועדו לאפשר הגעת עובדים סיניים לישראל על פי עקרונות של חוקיות, שקיפות ומאבק בנהגי גיוס בלתי חוקיים, תוך מניעת גביית דמי תיווך באופן בלתי חוקי מהעובדים", נכתב בדברי ההסבר להסכם.

בתגובה, תקף ראש מועצת אפרת עודד רביבי את הסעיף שנחשף. "מצוקת הדיור איננה פוסחת על היישובים ביהודה ושומרון", אמר רביבי. "לצערנו הסכם הסחר עם ממשלת סין עושה הפרדה בין אפרת לחולון, בין שילה לבת ים. ההבחנה הזו, פוגעת באזרחים ישראלים שווה זכויות, ותגרום לעיכובים נוספים בבנייה החוקית ביו"ש שממילא מתעכבת פעם אחר פעם בגלל אירועים ביטחוניים".