האו"ם: עיתונאית אל-ג'זירה שנהרגה בג'נין מתה מירי צה"ל

נציבות ארגון האומות המאוחדות לזכויות האדם מסרה הצהרה רשמית, לפיה שירין אבו עאקלה נורתה למוות בחודש שעבר מאש כוחות הביטחון הישראלים. עוד נמסר מהנציבות כי על ישראל לפתוח בחקירה פלילית לגבי נסיבות המוות. שר האוצר ליברמן: "מדובר בקביעה נבזית שלא יכולה להיות מקובלת עלינו"

עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו"ם בביירות
עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו"ם בביירות | צילום: רויטרס

נציבות האו"ם לזכויות האדם מסרה היום (שישי) הצהרה רשמית, לפי עיתונאית "אל-ג'זירה" שירין אבו עאקלה נורתה למוות מאש חיילי צה"ל. עוד נמסר מהנציבות כי על ישראל לפתוח בחקירה פלילית לגבי נסיבות המוות.

כזכור, בלילה של 11 במאי השנה יצאו לוחמי צה"ל למבצע מעצרים בנפת ג'נין. במסגרת הפעילות במחנה הפליטים, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים, אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, באור יום ובעת יציאת הכוחות מהכפר, נפגעה העיתונאית הפלסטינית אשר שהתה בתוך מרחב הלחימה גם בזמן חילופי האש.

מיד לאחר האירוע גינתה מועצת הביטחון של האו"ם את הריגתה של העיתונאית, ובהצהרה מהמועצה נמסר כי האו"ם קורא ל"חקירה מיידית, יסודית, שקופה וללא משוא פנים של נסיבות הריגתה".

Vlrxkk
העיתונאית שירין אבו עאקלה

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בהמשך לתחקירים המוצגים בימים האחרונים באופן מוטה - צה"ל שב ומציע לפלסטינים להעביר את הקליע ממנו נורתה העיתונאית הפלסטינית שירין אבו-עקאלה. הרשות הפלסטינית מקיימת מעת לעת חקירות משותפות בשיתוף ישראל. הסירוב הפלסטיני להעביר הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם. נזכיר כי מדובר באירוע מבצעי במסגרת מבצע מעצרים במחנה הפליטים ג'נין בו התפתחו חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים".

עוד נמסר: "מאז קרות האירוע, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת. השבוע אף הורה הרמטכ"ל על הרחבת תחקיר אירועי הירי בהם נהרגה אבו עאקלה ביום 11 במאי 2022. בתוך כך, החליט להרחיב את צוות התחקיר, על מנת להעמיק בבחינת תיעוד אירועי הלילה. לשם כך, צורף לצוות התחקיר המבצעי קצין בכיר בעל מומחיות טכנולוגית ייחודית מאגף המודיעין. תחקיר צה"ל קובע כי העיתונאית לא נורתה בשום פנים ואופן במכוון ולא ניתן לקבוע האם נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י חייל צה"ל בשוגג. צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים גם במהלך חילופי אש או זירת קרב ומקפיד הקפדה יתרה על חופש התנועה והעיתונות".


שר הביטחון בני גנץ מסר בתגובה: "‏אני שב ומביע צער על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. משפחתה וחבריה ראויים לדעת את האמת בנוגע לנסיבות מותה – וזאת יהיה ניתן לקבוע אך ורק על ידי בדיקה בליסטית של הקליע שממנו נפגעה ולא על ידי תחקירים חסרי אחיזה במציאות כמו זה שהפיצה נציבות האו"ם לזכויות אדם".

גנץ הוסיף: "‏צה"ל פועל לילה ויום מול טרוריסטים צמאי דם המבקשים לרצוח ישראלים, תוך שהוא עושה מאמצים רבים כדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים וחוקר כל אירוע באופן יסודי ומקיף. באירוע שבו נהרגה שירין אבו עאקלה נורתה אש רבה וחסרת הבחנה לעבר כוחות צה"ל שהשיב באש לעבר מקורות הירי.‏גם היום אני קורא לרשות הפלסטינית להעביר לידי ישראל את הקליע שפגע בה. כך צריך לנהוג כל מי שרוצה לדעת את האמת. אני מגבה את חיילי צה"ל, שימשיכו לבצע כל מה שנדרש כדי לשמור על ביטחון אזרחי ישראל".

שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב להצהרה בחשבון הטוויטר שלו: "אני לא יודע על בסיס איזה תחקירים נציבות זכויות האדם של האו"ם קבעה שעיתונאית אל-ג'זירה נהרגה מירי צה"ל אבל מדובר בקביעה נבזית שלא יכולה להיות מקובלת עלינו".

"מדינת ישראל הציעה פתרונות שיכלו לסיים את האירוע הזה אבל באופן לא מפתיע הצד השני לא היה נכון להם", הוסיף ליברמן, "השיקולים המוזרים שלהם לא מעניינים אותי, צה״ל צריך להמשיך ולפעול כשהוא יודע שיש לו גב פיקודי ומדיני מלא מלא".

טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

התחקיר הפלסטיני בנושא קבע גם הוא כי אבו עאקלה נורתה על ידי כוחות צה"ל. לפי התחקיר, העיתונאים שהיו באזור שהוגדר להם נכנסו לסמטה צדדים והתקדמו כמה מטרים, מבלי שקיבלו סימן מצה"ל כי עליהם לזוז. התובע הכללי הוסיף כי הרשות הפלסטינית לא תעביר לישראל את הקליע שהרג את העיתונאית.

התחקיר קובע כי כוחות צה"ל פתחו באש לעבר העיתונאים, ולכן הם ניסו להסתתר, כאשר בנקודת הזמן הזו נפצע עיתונאי בגבו וכוחות צה"ל המשיכו לירות לעבר העיתונאים. לפי התחקיר, הוכח כי אחד מחיילי צה"ל ירד לעבר אבו עאקלה ופגע בראשה מהצד האחורי השמאלי בזמן שניסתה לברוח. לפי הדו"ח הרפואי, הכדור חדר לראשה מאחור משמאל לימין, מה שמעיד שהיא בדיוק הייתה במנוסה.

Whatsapp Image 2022 05 13 At 1
הלווייתה של שירין אבו עאקלה בירושלים | צילום: רויטרס

לפני כחודש פורסם תחקיר של רשת CNN, שמסתמך בעיקר על עדי ראייה וניתוח של זוויות הצילום בבוקר של 11 במאי בג'נין, שבו נטען כי אבו עאקלה בת ה-51 נהרגה מירי של צה"ל. אחת מעדות הראייה, שאטה הניישה, אמרה ל-CNN כי אבו אעקלה עמדה עם קבוצת עיתונאים בכניסה למחנה הפליטים ג'נין.

בשבוע שעבר חשף ערוץ אל-ג'זירה תמונה של הקליע שהרג את כתבת הערוץ, ונטען כי על-פי ניתוח שביצעו מומחים צבאיים לכדור – הקליע היה מסוג שחודר שריון. עוד צוין כי הקליע התעוות לאחר שחדר לראשה של שירין לאחר שפגע בקסדה שחבשה. בנוסף, לפי טענת הערוץ, בחקירה עצמאית שביצע, "התגלה כי הקליע היה בקוטר 5.56 מ"מ, שבו עושה שימוש צה"ל, וכי הכדור נורה מרובה מדגם M4".