דיווח: "סעודיה בשיחות קדחתניות עם ישראל לביסוס קשר כלכלי וביטחוני"

לפי העיתון "וול סטריט ג'ורנל", ממשל ביידן ממשיך לתווך בין ירושלים לריאד כדי להגיע בשלב מתקדם יותר ליחסים דיפלומטיים בין המדינות. לפי הדיווח, בסעודיה מעוניינים בקשרים כלכליים וביטחוניים עם ישראל

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

סעודיה מקדמת שיחות רציניות עם ישראל כדי לבסס קשרים כלכליים וביטחוניים עמה. כך מפרסם הערב (שני) העיתון "וול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, הממשל האמריקני של הנשיא ג'ו ביידן משמש כמתווך בין המדינות. לפי הדיווח, הסעודים מעוניינים לייצר את הקשרים במסגרת שינוי מהפכני שעשוי להוביל במרוצת הדרך ליחסים דיפלומטיים בין המדינות בצל הסכמי אברהם והיחסים שישראל חתמה עם מדינות כמו איחוד האמירויות ובחריין.

בתוך כך, בחודשים האחרונים גברו הדיווחים התקשורתיים על מפגשים בין גורמים סעודיים וישראליים, ביקורים של אנשי עסקים ישראליים בממלכה בעיקר סביב סוגיית העברת הריבונות על איי טיראן וסנאפיר ממצרים לסעודיה, בתיווך אמריקני ובהסכמה ישראלית, וסביב סוגיות אזוריות ביטחוניות וכלכליות נוספות.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

בשנים האחרונות, מאז מונה מוחמד בן סלמאן המכהן כמנהיגה בפועל של המדינה, לתפקיד יורש העצר (2017), סעודיה החלה בשינוי אדיר בצביונה של המדינה: החל מרפורמות ופרויקטים כלכליים משמעותיים שקידם, לרבות העיר הכלכלית "ניאום", "חזון 2030" שמטרת העל שלו היא לגוון את הכלכלה הסעודית ולהפחית את התלות שלה בנפט, קידום זכויות ומעמד הנשים בממלכה, "פתיחת" שעריה לתיירות ולתרבות המערבית ועוד.

לצד זאת, סעודיה ובפרט יורש העצר מוחמד בן סלמאן סובלים מתדמית שלילית בקרב רבים ממנהיגי העולם הערבי, לאור פרשיות שנויות במחלוקת בהן "לכאורה" יורש העצר היה מעורב. תדמית ממנה הוא פועל להיפטר. הבולטת שבהן, היא מותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, שלפי דו"ח ה-FBI בנושא, הדבר אושר על ידי יורש העצר. היה זה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהכריז כי בכוונתו "לכייל מחדש" את היחסים עם סעודיה לאור מדיניותה "הבעייתית" בעיניו.

באופן מסורתי, סעודיה תומכת בפתרון שתי המדינות לשני העמים, והצהירה לא פעם, שלא תנרמל את יחסיה עם ישראל, טרם הצדדים יגיעו לפתרון בנושא. יחד עם זאת, בסעודיה של מוחמד בן סלמאן גוברים הקולות הן מצד בכיריה והן מצד הציבור כנגד העם הפלסטיני וכנגד חמאס. ככלל, יורש העצר מגלה פתיחות רבה לעומת אביו, המלך סלמאן, בכל הנוגע לקשר עם ישראל ושיתוף פעולה בנושא האיראני.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י
העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י | צילום: רויטרס

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בהצהרה בעקבות הטבח בטקסס
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בהצהרה בעקבות הטבח בטקסס | צילום: רויטרס