רוסיה נגד ישראל: "מצרים על עמדתה המוטה, לרבות בנושא אוקראינה"

דוברת משרד החוץ הרוסי אמרה הבוקר כי "היא מצרה על עמדתה של ישראל נגדנו, בין היתר בנושא המלחמה באוקראינה". על ההחלטה לפתוח בהליכים להפסקת פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה אמרהי: "ההליך נגד הסוכנות הוא משפטי בלבד". מלשכת ראש הממשלה לפיד נמסר כי אגרות ברכה הוחלפו בין פוטין ללפיד בתחילת החודש. גנץ הוסיף: "שלחנו לאוקראינה ציוד שאיננו התקפי"

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
לפיד ופוטין | צילום: רויטרס

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה התראיינה הבוקר (שלישי) לתכנית רדיו מקומית ואמרה כי "רוסיה מצרה על עמדתה ואמירותיה של ישראל נגדנו, בין היתר בכל הנוגע למלחמה באוקראינה". דוברת משרד החוץ, מריה זכרובה, הוסיפה: "האמירות של ההנהגה בישראל ומדיניותיה כלפי אוקראינה מוטות, ועומדות בקנה אחד עם אלו של המערב".

לדבריה, "ההצהרות הישראליות נועדו לתמוך במשטר בקייב ולא בעם האוקראיני עצמו". על החלטת משרד המשפטים הרוסי מהשבוע שעבר לפתוח בהליכים להפסקת פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה, זכרובה אמרה: "ההליך נגד הסוכנות הוא משפטי בלבד".

מהקרמלין נמסר כי "ישנן שאלות של חקיקה בנוגע לסוכנות היהודית, וכי אין להשליך אותם על יחסי ישראל ורוסיה", זאת ביגוד ישיר לדבריו של לפיד שאמר כי הפסקת פעילות הסוכנות "תשליך ישירות על היחסים". בהמשך, מלשכת ראש הממשלה לפיד נמסר כי אגרות ברכה הוחלפו בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ללפיד בתחילת החודש. בניגוד לברכות שמגיעות ממנהיגים ומיד מתפרסמות, בירושלים בחרו במשך שבועיים שלמים, וגם בשיא המשבר בין המדינות, לא לחשוף את קיומן של האגרות הללו עד להחלטה הרוסית.

[brightcove_iframe video_id='special-spotv-the-national-conference-with-13-news-part-01' autoplay='0' credit='' desc='הנשיא הרצוג על המשבר עם רוסיה: "ככל שנדבר פחות, כן ייטב"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658817700/uploads/2022/903189087.jpg' kid='1_r31y1xs7' duration='']

מוקדם יותר היום, נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לנושא בריאיון לספי עובדיה בוועידה הלאומית בשיתוף חדשות 13. בין היתר התייחס למשבר המתגבר מול רוסיה סביב סגירת הסוכנות היהודית במדינה ונשאל האם התבקש להתערב בנושא.

"לנשיא המדינה יש מעמד וכלים שהם בהחלט חשובים לכל מערכת של מדינה כמו שלנו ולכן אני תמיד פועל בשיתוף פעולה מלא עם כל ראש ממשלה", אמר הרצוג. "הייתה לי מערכת יחסים מעולה עם ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט. יש לי שיתוף פעולה טוב מאוד עם יאיר לפיד. באופן טבעי, בנושא שמעסיק אותנו לגבי פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה, זה נושא שקרוב לליבי. אני נוקט פה בשני כללים: יש דברים שהשתיקה יפה להם. ככל שנדבר פחות, כן ייטב וזה יאפשר טיפול נכון בכל הסוגיה. הדבר השני הוא שאני עובד בשיתוף פעולה מלא עם יאיר לפיד. איפה שאני אוכל לסייע, אני אסייע".

גם שר הביטחון בני גנץ התייחס בוועידה הלאומית למשבר עם רוסיה ואמר: "יש חילופי התבטאויות, לא בטוח שהיחסים הידרדרו. היחסים עם רוסיה חשובים לנו, צריך להתנהג ברגישות. לפיד לא טעה, אנחנו בצד של אוקראינה. שלחנו להם ציוד שאיננו התקפי".

מטה הסוכנות היהודית במוסקבה
מטה הסוכנות היהודית במוסקבה | צילום: רויטרס

ביום ראשון פרסמנו כי ראש הממשלה יאיר לפיד הנחה את אנשי משרד החוץ "לגבש סל כלים מול ההחלטה הרוסית", ומתברר כי בישראל שוקלים לבקש את התערבותו של הנשיא יצחק הרצוג מול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. גורמים ישראלים אמרו לחדשות 13 כי "הצעד הזה נשקל, אבל מעדיפים לשמור את השימוש בנשיא להמשך. הוא לא הקלף הראשון שיישלף". במהלך הדיון הסודי שנערך ביום ראשון רה"מ לפיד הודה בפני השרים כי מדובר במחאה רוסית מדינית ולא באירוע משפטי כמו שניסו לטעון בישראל.

בתוך כך, המשלחת המשותפת למשרד רה"מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה, שהייתה אמורה לצאת עוד בראשון למוסקבה במטרה להבטיח את המשך הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה, נדחתה מכיוון שלא הצליחו לתאם את הגעתה מול הרוסים, וטרם נקבע מועד חדש ליציאתה.

מקורות מדיניים בכירים מדברים גם על החזרת השגריר כדרך פעולה אפשרית, אך ההערכה היא שהסיכוי לכך נמוך. יש לציין כי יהודים עדיין יכולים לעלות לישראל מרוסיה, ופעילות הסוכנות היהודית מרוסיה לא כל כך משמעותית מכיוון שרוב העולים מרוסיה בשנים האחרונים הם לא יהודים.

מטה הסוכנות היהודית במוסקבה
מטה הסוכנות היהודית במוסקבה | צילום: רויטרס

התחושה בקרב הדרג המדיני היא שרוסיה מעוניינת להשיג דבר מה בישראל, אך הבכירים בישראל לא יודעים להעריך מהו, וההערכה היא שכאשר הרוסים מייחסים את הצעדים נגד הסוכנות היהודית לפעילות המערכת המשפטית המקומית, הם למעשה מנסים להסית את הקשב הישראלי לנושא.

בהצהרות הפומביות היוצאות מישראל, עושה רושם שישראל קיבלה החלטה להעביר את הנושא אל המישור המדיני, והיא שמה את הרוסים בנקודה מסוימת שתדרוש מהם התייחסות משמעותית, לרבות בעניין השיח על צעדי תגובה ישראליים נגד רוסיה.

הכיכר האדומה במוסקבה
הכיכר האדומה במוסקבה

כזכור, בשבוע שעבר דווח כי משרד המשפטים הרוסי פתח בהליכים להפסקת פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה.  מדוברות הסוכנות היהודית נמסר כי הסוכנות מבקשת להבהיר כי נקבע דיון מקדמי בבית משפט ב-28 ביולי, וזהו ההמשך של ההליך המשפטי שעליו פורסם בעבר. "כמו שאמרנו עד כה", נמסר מהסוכנות, "אנחנו לא מגיבים במהלך ההליך המשפטי".

דמיטרי פסקוב, הדובר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר לאחר מכן לתקשורת הרוסית כי "ההליך המשפטי לפירוק הסוכנות היהודית אינו קשור למניעת בריחת המוחות", כפי שנטען במסמך רשמי של משרד המשפטים הרוסי, אלא "נגרם מהפרה של החוקים הרוסיים". פסקוב הוסיף כי מי שדורש לדעת מה הסיבות המדויקות יכול לפנות למשרד המשפטים הרוסי.