הקרע המחריף מול רוסיה: בישראל שוקלים לערב את הרצוג

בעקבות ההחלטה הרוסית להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה, רה"מ לפיד הנחה את אנשי משרד החוץ "לגבש סל כלים מול ההחלטה הרוסית". המשלחת שהייתה אמורה לצאת למוסקבה נדחתה למועד לא ידוע - מכיוון שלא הצליחו לתאם את הגעתה מול הרוסים

זמן צפייה: 03:39

בעקבות החלטת ממשלת רוסיה להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה, פרסמנו מוקדם יותר היום לראשונה כי ראש הממשלה יאיר לפיד הנחה את אנשי משרד החוץ "לגבש סל כלים מול ההחלטה הרוסית", והערב (ראשון) מתברר כי בישראל שוקלים לבקש את התערבותו של הנשיא יצחק הרצוג מול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

גורמים ישראלים אמרו הערב לחדשות 13 כי "הצעד הזה נשקל, אבל מעדיפים לשמור את השימוש בנשיא להמשך. הוא לא הקלף הראשון שיישלף". במהלך הדיון הסודי שנערך היום רה"מ לפיד הודה בפני השרים כי מדובר במחאה רוסית מדינית ולא באירוע משפטי כמו שניסו לטעון בישראל.

המשלחת המשותפת למשרד רה"מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה, שהייתה אמורה לצאת כבר הבוקר למוסקבה במטרה להבטיח את המשך הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה, נדחתה להלילה - אך גם הלילה היא לא תצא מכיוון שלא הצליחו לתאם את הגעתה מול הרוסים, וטרם נקבע מועד חדש ליציאתה.

משרדי הסוכנות היהודית
משרדי הסוכנות היהודית | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מקורות מדיניים בכירים מדברים גם על החזרת השגריר כדרך פעולה אפשרית, אך ההערכה היא שהסיכוי לכך נמוך. יש לציין כי יהודים עדיין יכולים לעלות לישראל מרוסיה, ופעילות הסוכנות היהודית מרוסיה לא כל כך משמעותית מכיוון שרוב העולים מרוסיה בשנים האחרונים הם לא יהודים.

התחושה בקרב הדרג המדיני היא שרוסיה מעוניינת להשיג דבר מה בישראל, אך הבכירים בישראל לא יודעים להעריך מהו, וההערכה היא שכאשר הרוסים מייחסים את הצעדים נגד הסוכנות היהודית לפעילות המערכת המשפטית המקומית, הם למעשה מנסים להסית את הקשב הישראלי לנושא.

בהצהרות הפומביות היוצאות מישראל, עושה רושם שישראל קיבלה החלטה להעביר את הנושא אל המישור המדיני, והיא שמה את הרוסים בנקודה מסוימת שתדרוש מהם התייחסות משמעותית, לרבות בעניין השיח על צעדי תגובה ישראליים נגד רוסיה.

הכיכר האדומה במוסקבה
הכיכר האדומה במוסקבה

כזכור, בשבוע שעבר דווח כי משרד המשפטים הרוסי פתח בהליכים להפסקת פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה.  מדוברות הסוכנות היהודית נמסר כי הסוכנות מבקשת להבהיר כי נקבע דיון מקדמי בבית משפט ב-28 ביולי, וזהו ההמשך של ההליך המשפטי שעליו פורסם בעבר. "כמו שאמרנו עד כה", נמסר מהסוכנות, "אנחנו לא מגיבים במהלך ההליך המשפטי".

דמיטרי פסקוב, הדובר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר לאחר מכן לתקשורת הרוסית כי "ההליך המשפטי לפירוק הסוכנות היהודית אינו קשור למניעת בריחת המוחות", כפי שנטען במסמך רשמי של משרד המשפטים הרוסי, אלא "נגרם מהפרה של החוקים הרוסיים". פסקוב הוסיף כי מי שדורש לדעת מה הסיבות המדויקות יכול לפנות למשרד המשפטים הרוסי.