משבר דיפלומטי: ברוסיה מאשימים את ישראל ב"גניבת מוחות"

לאחר שדווח כי משרד המשפטים הרוסי פתח בהליכים להפסקת פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה, בישראל מבינים שהאירוע הזה עולה מדרגה. במסמך רשמי שהועבר מרוסיה לישראל נכתב: "מתבצע תעדוף בעליה של אזרחי רוסיה אשר עובדים בתחום המדע ועסקים ועזיבתם מפחיתה באופן משמעותי את הפוטנציאל המדעי ועסקי של רוסיה"

זמן צפייה: 01:14

לאחר שמוקדם יותר דווח כי משרד המשפטים הרוסי פתח בהליכים להפסקת פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה, בישראל מבינים שהאירוע הזה עולה מדרגה ועלול להפוך למשבר דיפלומטי של ממש, כך פורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית.

במסמך רשמי שהועבר מרוסיה לישראל בשבועות אחרונים הם מסבירים מדוע הם רוצים להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית. "לאחר בדיקה שבוצעה בקרב פעילות הסוכנות", נכתב במסמך, "עלה כי מתבצע תעדוף בעליה של אזרחי רוסיה אשר עובדים בתחום המדע ועסקים ועזיבתם את רוסיה מפחיתה באופן משמעותי את הפוטנציאל המדעי ועסקי של רוסיה".

כלומר, הרוסים למעשה באים בטענות נגד ישראל על גניבת מוחות. עוד נכתב במסמך הרשמי: "הוועדה הגיעה למסקנה כי יש לבטל את הארגון בהליך משפטי - בעקבות הפרות בוטות של חוקי המדינה".

אמנם יש פה בקשה רוסית להפסיק את העליה, באיזושהי כסות של אירוע משפטי, אך בישראל מבינים זה ממש לא רק אירוע משפטי, ויש פה הוכחה למתיחות בין שתי המדינות. גם השגריר הישראלי במוסקבה ביקש הערב הבהרות מהרוסים.

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: רויטרס

היום התקיים דיון של ראש הממשלה יאיר לפיד בסוגיה, והוא שוחח גם עם שרת העליה והקליטה פנינה תמנו שטה. כדי לנסות ולפתור את המשבר, בשבוע הבא תצא משלחת ישראלית למוסקבה, בהשתתפות גורמים ממשרד רה"מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה.

רה"מ לפיד מסר: "הקהילה היהודית ברוסיה מחוברת לישראל בקשר עמוק וחשיבותה עולה בכל שיחה מדינית עם ההנהגה הרוסית. נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטים, כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תעצר"