המשבר עם רוסיה: המשלחת הישראלית תצא הערב למוסקבה

המשלחת המשותפת למשרד רה"מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה הייתה אמורה לצאת כבר בתחילת השבוע, במטרה להבטיח את המשך הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה, אך נדחתה מכיוון שלא הצליחו לתאם את הגעתה מול הרוסים. בהנחיית רה"מ לפיד, ובתיאום מול השלטונות ברוסיה, הוסכם כי המשלחת תצא הערב

זמן צפייה: 01:27

ברקע המשבר מול רוסיה, משלחת ישראלית תצא הערב (רביעי) למוסקבה, ותקיים מפגשים עם הגורמים הרלוונטיים במערכת הרוסית. המשלחת המשותפת למשרד רה"מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה, הייתה אמורה לצאת כבר בתחילת השבוע, במטרה להבטיח את המשך הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה, אך נדחתה מכיוון שלא הצליחו לתאם את הגעתה מול הרוסים.

בהנחיית ראש הממשלה יאיר לפיד, ובתיאום מול השלטונות ברוסיה, הוסכם כי המשלחת תצא הערב. מוקדם יותר נודע לחדשות 13 כי בימים האחרונים פעלו בישראל, ובעיקר בסוכנות היהודית, כדי לגבש חלופות שיאפשרו את המשך פעילות הסוכנות - גם אם רוסיה תחליט את סגירת המשרדים בשטחה.

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: רויטרס

החלופות נדונו בדיון סודי שכינס רה"מ לפיד, ולפי הטיוטה שגובשה, הסוכנות תוכל להמשיך לפעול על-ידי פעילות מקוונת. סביב האפשרות הזאת עלה חששות שהרוסים יפעלו לסגור את האתרים וכן ממתקפות סייבר. עם זאת, כעת נערכים להעתיק חלק ניכר מהפעילות לרשת.

בנוסף, נדונה העברת סמכויות לארגון נתיב, שממשיך לפעול ברוסיה כגוף קונסולרי. הארגון ינפיק את אישור הזכאות לעלייה, העולים יגיעו ארצה והמשך התהליך מול הסוכנות היהודית יתבצע בישראל. בירושלים הבינו כי אם משרדי הסוכנות במוסקבה ייסגרו - הדבר יחייב גיוס של עשרות עובדים נוספים לנתיב ולרשות האוכלוסין וההגירה.

חלופה נוספת שנבחנת - ולמעשה כבר מתרחשת בהיקפים מסוימים בשטח - היא לאפשר למי שרוצה לעלות להגיע ארצה מבלי לעבור דרך נתיב. בדיקות הזכאות ייעשו בארץ, כמו גם התהליך מול הסוכנות היהודית. הסיכון: ייתכן שבקשות מסוימות יידחו בזמן שהעולים נמצאים בישראל, אך כאמור - הדבר כבר קורה בימים אלו וניתן להישאר עם אשרת תייר ולאחר מכן לקבל הארכה.

הכיכר האדומה במוסקבה
הכיכר האדומה במוסקבה

בימים האחרונים, נזכיר, נרשמו ניסיונות שונים להנמיך את הלהבות בין ישראל לרוסיה על רקע ההחלטה הרוסית להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית במדינה. עם זאת, מי שמגביר אותן זה דווקא מערכת הבחירות. עימות חריף סביב המשבר התרחש בין ראש הממשלה יאיר לפיד לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, כשהאחרון האשים: "אנחנו בעיצומו של משבר מסוכן עם רוסיה. זה קורה בגלל חובבנות, חוסר אחריות ויהירות".