בדרך להסכם עם לבנון? אופטימיות בישראל אחרי פגישת לפיד והמתווך

אחרי הפרסום בחדשות 13 שלפיו לפיד נפגש אמש בחשאי עם המתאם האמריקני המיוחד הוכשטיין, שהגיע לביתו מיד אחרי סבב פגישות בלבנון, יתכנס מחר הקבינט המדיני-ביטחוני. בישראל הביעו אופטימיות וההערכה היא שבלבנון מעוניינים בהסכם. גורם מדיני: "לבנון בחורבן כלכלי ואנרגטי; שתחליט איפה היא רוצה להיות"

זמן צפייה: 01:21

ישראל ולבנון מתקרבות צעד נוסף לקראת חתימה על הסכם שיקבע את גבולות המים הכלכליים ביניהן: אחרי שהבוקר (שלישי) פורסם בחדשות 13 כי ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש אמש בחשאי עם המתאם האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין - שהגיע לביתו של לפיד בתל אביב מיד אחרי סבב הפגישות שקיים בלבנון - במהדורה המרכזית פורסם כי גורם מדיני אמר: "לבנון היא מדינה שנמצאת בחורבן כלכלי ואנרגטי. שתחליט איפה היא רוצה להיות - מדינת חורבן או מדינה שיכולה להפיק גז".

יצוין כי עצם העובדה שהבכיר האמריקני מגיע הישר מלבנון כדי לעדכן את ראש הממשלה בפרטים, מעיד הדבר על עוד התקדמות משמעותית. זה מתחבר כמובן לאופטימיות הישראלית שנשמעה בימים האחרונה במסגרת ההבנות שהצדדים בישורת האחרונה של האירוע הזה. כמו כן, מחר בבוקר הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ויקבל סקירה מקיפה מהתחלה ועד הסוף בנושא. הסקירה הזו תכלול הליכה אחורה עם הסבר מפורט של הסכסוך הימי בין ישראל לבין לבנון.

באחרונה הגישה ישראל ללבנון הצעה "נדיבה" שתאפשר לה למצות את מאגר הגז "קנא" או "בלוק 9", שנמצא בשטחי לבנון, ובתמורה ישראל תקבל "פיצוי" הולם בשטח אחר בים. אתמול נפגש הוכשטיין עם בכירי ממשלת לבנון שהביעו את הסכמתם להצעה הישראלית. כמו כן, ארגון הטרור חיזבאללה ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה אמרו: "מה שתחליט מדינת לבנון, אנחנו נתמוך", ובכך למעשה, הסיר נסראללה את התנגדותו.

לדברי הוכשטיין, "הדרך היחידה לפיתרון סכסוך ימי זה היא באמצעות מו"מ ובאמצעות דיפלומטיה. שדה 'כריש' פעל בשנים האחרונות מבלי שיוחסה לכך חשיבות ומבלי שהעבודה בשדה זה הופרעה. אנחנו מתרכזים באיך להגיע להחלטה שתאפשר לישראל להמשיך בעבודה ב'כריש' ושתאפשר ללבנון להתחיל בקידוח ולהיכנס לשוק האנרגיה. אני חושב שאפשר להגיע להסכם לסימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון, ועלינו להגיע להסכם שכזה".