ראש ממשלת הונגריה: "חטאנו, לא הגנו על יהודים בשואה"

לאחר פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר ר"מ הונגריה כי "הונגריה לא עמדה במחויבות המוסרית כלפי יהודים, זה חטא שאסור שיקרה לעולם בעתיד"

ויקטור אורבן, ארכיון (רויטרס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמבקר בימים אלה בהונגריה, נפגש היום (שלישי) עם ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן. בתום פגישתם ערכו השניים מסיבת עיתונאים, בה התייחס אורבן גם לכרזות נגד המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס - שהוסרו בעקבות ביקורת רבה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"הבטחתי לנתניהו שביטחונם של אזרחי הונגריה היהודים נשמר", אמר אורבן. "אנו נוקטים במדיניות של אפס סבלנות כלפי אנטישמיות". ראש הממשלה ההונגרי התייחס גם לחורבן יהדות הונגריה בתקופת השואה ואמר: "הונגריה טעתה, אפילו חטאה, שלא שמרה על היהודים בשואה. הונגריה לא עמדה במחויבות המוסרית הזו, זה חטא שאסור שיקרה לעולם בעתיד".

דבריו של אורבן מתייחסים לסערה שהתעוררה כאשר הביע הערצה נלהבת למנהיג הונגריה במלחמת העולם השנייה מיקלוש הורטי, שהיה ידוע בעמדותיו האנטישמיות שלו ובמהלך כהונתו אירעה שואת יהודי הונגריה במהלכה נרצחו כחצי מיליון יהודים ממוצא הונגרי.

אורבן התייחס גם למחלוקת בינו לבין אירופה על הטיפול בסוגיית המהגרים והפליטים: "כפי שאנו מכירים בזכותה של ישראל להגן על עצמה אנחנו מצפים שהעולם יכיר בזכותנו להגן על עצמנו, אנו חלוקים עם האיחוד האירופי בנושא הגירה".

הקמפיין נגד סורוס שהוסר
הקמפיין נגד סורוס שהוסר | צילום: רויטרס

מנגד, נתניהו חזר בהצהרתו על דבריו של הנשיא הצרפתי מקרון לפיהם אנטי ציונות היא אנטישמיות והודה לאורבן על תמיכתה של הונגריה בעיקרון זה. "לכבוד הוא לי להיות ראש הממשלה הראשון שמבקר ביקור רשמי בהונגריה", אמר נתניהו בנאומו. "זה מדהים שזה לא קרה עד כה. הגיע הזמן, וזה נפלא להיות כאן בפעם הראשונה".

עוד הוסיף רה"מכי הוא ומקבילו דנו בשיתוף פעולה בתחומים כמו סייבר וביטחון שהם חשובים לשתי המדינות, וכי הוא משוכנע שביקור זה יניב תוצאות פרקטיות. "אנו כמובן מתכוונים להנחות - ואכן כך עשינו - את הצוותים שלנו לפעול כדי לוודא שזה יקרה, אבל הרעיון הוא לא לדרוך במקום אלא להתקדם".

"שוחחתי עם ראש הממשלה אורבן על הדאגות שהעלתה באוזניי הקהילה היהודית כאן, והוא הרגיע את חששותיי באופן חד משמעי, בדיוק כפי שעשה עכשיו פומבית", הוסיף רה"מ. "אני מעריך זאת. אלה הן מילים חשובות. אני רוצה גם להודות לך, ראש הממשלה, על שאתה ניצב למען ישראל בפורומים בינלאומיים. אתה עושה זאת שוב ושוב. אנו מעריכים את העמדה הזאת לא רק בגלל שזוהי התייצבות לצדה של ישראל, אלא כיוון שזוהי התייצבות לצדה של האמת".

בשבוע שעבר דווח כי ממשלת הונגריה תסיר את הקמפיין הממשלתי, במסגרתו נתלו כרזות שנויות במחלוקת נגד המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס שביקר את מדיניות ההגירה של ראש הממשלה המקומי ויקטור אורבן. הכרזות שנתלו קיבלו מיד ממד אנטישמי, והביקורת על כך שהממשלה ההונגרית מעודדת אנטישמיות לא איחרו להגיע. חלק מהכרזות שנתלו אף הושחתו ונכתבו עליהן גם סיסמאות אנטישמיות.

"קמפיין שמעורר פחד ושנאה"

הקהילה היהודית בהונגריה ניסתה לשכנע את ראש הממשלה אורבן להסיר את הכרזות ובמקביל פנתה גם לשגרירות ישראל בניסיון לקדם את המאמץ להסרת הקמפיין הממשלתי. זאת, לקראת ביקורו של נתניהו. מספר כרזות הוסרו בידי מתנגדיו של אורבן, שלא הסכימו להמתין לתגובה רשמית של הממשלה על ביטול הקמפיין. ממשלת הונגריה הסתפקה הסבר לקוני, לפיו הכרזות הוסרו לא בגלל הלחץ שהופעל עליה, אלא בגלל שמראשיתו הקמפיין נועד להיפסק ב-15 ביולי.

בתחילה הביעה ישראל התנגדות לכרזות, אבל אחר כך משרד החוץ הביע תמיכה בממשל ההונגרי. בסופו של דבר הסתפק משרד החוץ בפרסום הודעה תקיפה שביקרה את הממשל ההונגרי - אך גם את סורוס עצמו. "ישראל מוקיעה כל ביטוי של אנטישמיות בכל מדינה, אך סורוס ממשיך לחתור תחת הממשלות הישראליות שנבחרות באופן דמוקרטי", מסר בתגובה שגריר ישראל בהונגריה יוסי עמרני.

"אני קורא לכל המעורבים והאחראים לשלטי החוצות לשקול את ההשלכות של מעשיהם", הוסיף עמרני. "בשלב זה - מעבר לביקורת הפוליטית של אדם מסוים - הקמפיין מעורר זכרונות עצובים וזורע שנאה ופחד".