בישראל מבהירים אחרי הפסקת האש: "לא הסכמנו לשחרר עצורי גא"פ"

בתום מבצע עלות השחר, גורמים מדיניים הביעו שביעות רצון מהישגי המבצע. לפי אחד הגורמים, לא הייתה הערכה שמעצר בכיר הג'יהאד בשומרון יהווה הקיסם שיצית את הארגון. בישראל שוללים שחרור עצורים ולגבי השבויים והנעדרים אמרו הגורמים: "האיתותים מחמאס נקלטו"

זמן צפייה: 02:05

חצי יממה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, בדרג המדיני מביעים שביעות רצון מהישגי המבצע. גורמים מדיניים אומרים היום (שני) כי הייתה הבנה שאין סכנה שחמאס יצטרף למערכה וכי ישראל תצליח להכיל את האירוע בצורה מצומצת.

עם זאת, גורם מדיני ציין כי לא הייתה הערכה שמעצרו של בסאם א-סעדי, ראש הג'יהאד האיסלאמי בשומרון, יהיה "הקיסם שיצית את הג'יהאד. צריך לומר את זה ביושר".

ראש הממשלה יאיר לפיד ביקר היום בפיקוד הדרום ובעוטף עזה
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון גנץ בפיקוד הדרום | צילום: חיים צח /לע''מ

עוד ציינו הגורמים כי ארה"ב הייתה מעודכנת על כל מרכיב בקבלת ההחלטות בישראל. "הם ראו את המאמצים שלנו להימנע מפעולה והכוונה שלנו לעשות את זה מצומצם ככל הניתן", הם אמרו. בנוסף, ציינו כי "לראש הממשלה לפיד היה מאוד חשוב שמרכיב ההבנה של המציאות יהיה שקוף בדי שיהיה אפשר להסביר את המערכה במצב הפוליטי הסבוך שאנחנו נמצאים בו".

הגורמים ציינו כי המגעים להפסקת האש החלו כבר בשבת. "ידענו לזהות שהג'יהאד האיסלאמי ספג פגיעות משמעותיות. במוצאי שבת הייתה פאזה של הפסקת אש הומניטרית, אבל זו לא הייתה המדיניות של ראש הממשלה ושר הביטחון - אמרנו שנגיע להפסקת אש אבל כוללת ומלאה. לא התבצעו פעולות של הכנסת סולר ופעולות נוספות".

לפי הגורמים המדיניים, ההשוואה למבצע חגורה שחורה לא נכונה. "שם חשבו שיש סיכוי שחמאס ייכנס לתמונה. כאן ידענו שחמאס לא ייכנס. זה שחמאס לא מימש את האחריות שלו כדי שהסבב בכלל לא יתחיל - זה לא לזכותו, רשמנו לנו את זה", הם אמרו.

בנוסף, ציינו הגורמים כי ישראל לא הסכימה לשחרור של אף אחד משני העצירים שהמצרים ציינו. "המצרים ביקשו על מצבם ושהם בסדר. הדבר הזה התחיל כי גא"פ חשב שעציר נהרג, ובסוגיה הזו שהיא רגישה מאוד, אנחנו נדבר עליה עם המצרים. המצרים לא אמרו שאנחנו נשחרר אותם, הם יעשו מאמצים", כך לפי הגורמים.

בנושא השבויים והנעדרים בעזה אמרו גורמים מדיניים כי הנושא נמצא בסדר עדיפויות גבוה: "אנחנו פועלים כדי למצות כל אפשרות שיש לנו להביא את העניין לפתרון הומניטרי ולהסכם. האיתותים שקיבלנו מחמאס נקלטו בשבועיים האחרונים ולא נרחיב מעבר לזה".