מחליף את המגנומטרים: רה"מ הורה על בידוק ידני בהר הבית

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה על בדיקות ידניות בהר הבית. בתוך כך, הבית הלבן פרסם הצהרה בה הוא מגבה את הסרת המגנומטרים

אחרי הסרת המגנומטרים - בדיקות ידניות: ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על בדיקות ידניות פרטניות למתפללים המוסלמים בהר הבית, כתחליף לגלאים ולמצלמות שהוסרו. על רקע המתיחות בירושלים הבית הלבן פרסם הודעה הבוקר (רביעי) בה הוא משבח את החלטת ישראל להסיר את המגנומטרים מהר הבית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בהודעת ארה"ב נכתב: "אנו מריעים למאמצים הישראליים לשמור על הביטחון במקום תוך קיום פעולות להורדת המתח באזור". הגיבוי האמריקני מגיע על רקע מה שנתפס כמורת רוח בקרב הציבור הישראלי מהמהלך. בסקר שפורסם בחדשות 2 ענו 77% מהנשאלים כי הם סבורים שההחלטה להסיר את הגלאים נתפסת כהתקפלות של ישראל.

 

''מריעים למאמצים הישראלים לשומר על הביטחון''
''מריעים למאמצים הישראלים לשומר על הביטחון'' | צילום: רויטרס

במקום גלאים: אמצעי הביטחון הזמניים

במקום המגנומטרים והמצלמות, הוצבו ביומיים האחרונים גדרות שמתעלות את המתפללים לשרוולי כניסה ויאפשרו פיקוח של כוחות מוגברים בכניסות. מי שייראה חשוד, ייבדק בדיקה גופנית בצד על ידי השוטרים.

שלשום החליט הקבינט המדיני-ביטחוני בתום כינוס מיוחד כי הוא מקבל את המלצת גופי הביטחון להסרת כלל אמצעי הבידוק שהוצבו בהר הבית בעקבות הפיגוע לפני שבוע וחצי בו נרצחו שני שוטרים ישראלים, ולהמירם בבידוק ביטחוני המבוסס על טכנולוגיות מתקדמות - מהלך שהוסכם גם על הצד הירדני. אלא שבוואקף מסרבים לקבל את נהלי הבידוק החדשים. "הגופים הדתיים והרחוב הפלסטיני מתנגדים לכל שינוי מהמצב שהיה לפני ה-14 ביולי (היום בו התרחש הפיגוע בהר הבית)", תקפו  בארגון.

עוד הוחלט בדיון הקבינט כי עד ליישום התכנית תתגבר משטרת ישראל את כוחותיה במקום ותבצע פעולות נוספות ככל שיידרש על מנת להבטיח את ביטחון המבקרים בהר. הקבינט החליט על הקצאת תקציב של עד 100 מיליון שקלים לטובת יישום התכנית, בפרק זמן של עד שישה חודשים, כולל בקיצוץ רוחבי ככל שיידרש, על-פי התכנית שיגיש המשרד לביטחון הפנים. עלות התכנית תכלול גם מימון תקני שוטרים על פי המלצת המשטרה.

האמריקאים מגבים את החלטת ישראל (רויטרס)
האמריקאים מגבים את החלטת ישראל (רויטרס)

אמש נמשכו המהומות בירושלים כאשר עם סיום התפילות בהר הבית החלו מתפללים ליידות אבנים ולהשליך חפצים לעבר השוטרים. החיכוכים עם כוחות הביטחון התרחשו בכביש מעלה מוטה גור שבבירה. המפגינים פוזרו תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

כמו כן, בג"ץ הורה אמש למשטרה למסור את גופות המחבלים שביצעו את הפיגוע הקטלני בהר הבית למשפחותיהם. משפחות המחבלים הגישו את העתירה לבג"צ לאחר שהמשטרה סירבה למסור את הגופות בשל החשש מהפרעות סדר להתפרעויות בזמן ההלוויה. המשטרה תחויב להחזיר את הגופות בתוך 30 שעות.